Nieuwe brandweerwagen

Auteur Topic: Nieuwe brandweerwagen  (gelezen 13073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 3 oktober 2009, 18:38:15
In veel regio's besteld men tegenwoordig een aantal voertuigen te gelijk die volgens een vast bestek geleverd worden. 'Vroeger' deed een korps dat helemaal zelf en kon men een voertuig helemaal volgens hun eigen wensen ontwerpen.

Wat zijn de ervaringen met de 'uniforme' TS'en? Is het een verbetering of was het 'vroeger' beter? ???




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2009, 23:11:49
Als ik het zo hoor in het korps over het aanbesteden van voertuigen via de regio, zijn niet allemaal positief. Tot nu toe hebben wij geen Ts dat is aangekocht/ingedeeld via regio. Echter vinden (voornamelijk de CH) het zeer belangrijk dat zij inspraak hebben op het soort voertuig en de werking/indeling hiervan. Zodoende krijg je toch een belangenkwestie naar boven komen wat iets is om zeker op te letten!

In hoeverre wordt er naar een korpslid geluisterd die uiteindelijk met het materiaal moet werken? Bijv. wel of geen zaken zoals One-Seven? Etc. etc.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2009, 10:26:27
Wat in elk geval voorkomen moet worden is dat er van uit de Regio een dictaat over de indeling van het voertuig wordt opgelegd. Jarenlang gold in Duitsland een DIN norm, alleen als het voertuig kompleet volgens deze norm voldeed kreeg men subsidie van het Bundesland. Na aflevering werden dan komplete inrichtingsonderdelen er weer uitgesloopt om het voertuig naar eigen behoefte in te delen.
Wat we ook niet moeten is dat elk korpslid een stempel kan drukken op het type en uitvoering van een brandweervoertuig. Krijgen we chromen wieldeksel, koeien vangers, extra luchthoorns, en weet ik niet wat aan onzinnige accesoires op een TS.
Een basis eenheid, met een vastgestelde belading van 75% en 25% korps/post afhankelijke belading.
Dat een gezamenlijk aanbesteding goedkoper uitvalt als een individueel bestelde TS betwijfel ik. Tuurlijk kun je met grote aantallen chassis om korting vragen, maar gezien de huidige economische crisis, zit er in de verkoopprijzen niet veel marge om weg te geven. Verder is een Europese aanbesteding ook voor de leveranciers veel werk om het bestek door te worstelen en conform het bestek aan de eisen te voldoen. Die kosten moeten ook "betaald" worden, dus of het chassis en opbouw dan aan het eind van de rit veel goedkoper zijn ???
Grootste voordeel is operationeel. Een TS staat uitgepakt bij een groot incident, aflossende ploeg neemt dat voertuig over en de afgelosde ploeg gaat terug met het "schone" identiek voertuigvan de opkomende ploeg. Of bij onderhoud en storing, je krijgt gewoon tijdelijk een gelijke TS aan je post
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2009, 10:04:09
In deze regio (ZHZ) werkt men ook via zo,n aanbestedings principe, dit doen ze al pakweg een jaar of 6 (ruwweg geschat).
We rijden hier nu met MAN,s en over het algemeen is men wel positief over dit principe al zijn er natuurlijk altijd wel op of aanmerkingen van de mensen die ermee moeten werken.
Dit lijkt me ook niet meer dan logisch.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2009, 14:56:30
Wat in elk geval voorkomen moet worden is dat er van uit de Regio een dictaat over de indeling van het voertuig wordt opgelegd. Jarenlang gold in Duitsland een DIN norm, alleen als het voertuig kompleet volgens deze norm voldeed kreeg men subsidie van het Bundesland. Na aflevering werden dan komplete inrichtingsonderdelen er weer uitgesloopt om het voertuig naar eigen behoefte in te delen.
Wat we ook niet moeten is dat elk korpslid een stempel kan drukken op het type en uitvoering van een brandweervoertuig. Krijgen we chromen wieldeksel, koeien vangers, extra luchthoorns, en weet ik niet wat aan onzinnige accesoires op een TS.

Ik ben het wel met eerdere stellingen eens dat de “gebruikers” betrokken moeten blijven bij de functionele eisen van een TS. Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat ik van mening ben dat we daarbij niet moeten overdrijven. Van alle TS’en die ik tot op heden heb gezien heb ik er nog geen kunnen ontdekken waarmee de brand niet geblust kon worden of het slachtoffer niet “uit de auto geknipt” kon worden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel van de wensen en ideeën van de mensen die er mee moeten werken op persoonlijke voorkeuren en emotie zijn gebaseerd. De één wil persé een Scania terwijl de ander juist voor een DAF wil gaan omdat het een Nederlands product is. En is de één nou echt zo veel slechter dan de ander? Hetzelfde geldt voor de inrichting. Het is vaak maar net wat je gewend bent.

Verder is een Europese aanbesteding ook voor de leveranciers veel werk om het bestek door te worstelen en conform het bestek aan de eisen te voldoen. Die kosten moeten ook "betaald" worden, dus of het chassis en opbouw dan aan het eind van de rit veel goedkoper zijn ???

Wij hebben juist gemerkt dat leveranciers helemaal niet meer zo geïnteresseerd zijn in individuele leveringen. Bij de aanschaf van de laatste TS hadden we slechts drie geïnteresseerde aanbieders. En dat voor het leveren van een doodgewone TS! De leveranciers pakken liever in één keer een hele mantel voor een regio. Dat blijkt voor hen toch veel lucratiever te zijn. Trouwens, ook al hoef je niet Europees aan te besteden dan nog verwachten nagenoeg alle gemeenten tegenwoordig dat je toch een vorm van aanbesteden hanteert. De leveranciers hebben dus altijd te maken met bestekken en een hoop andere administratieve werkzaamheden. En als je die dan toch moet doen dan is het natuurlijk veel gunstiger als je ineens twintig voertuigen mag leveren dan een enkele.

En als ik naar de mantel van de KLPD kijk voor de dienstauto's dan zie ik kortingspercentages van rond de 25 à 30% voorbij komen. Het gezamenlijk aanschaffen levert dus echt wel een besparing op voor de overheid. Wellicht is de marge bij de grote voertuigen wel wat minder dan de KLPD- aanbesteding voor kleine voertuigen. Maar dan nog, al is het maar een paar procent. Wij zijn als overheid aan de burger verplicht om er alles aan te doen om de kosten voor onze bedrijfsvoering zo laag mogelijk te houden. Iedere procent korting is hierbij welkom.

Als we even kijken naar de Duitse Technisches Hilfswerk dan zie je dat alles centraal wordt ingekocht. Als een bepaald voertuig aan vervanging toe is dan krijg je van het hoofdbureau een berichtje dat je het nieuwe voertuig kan worden opgehaald. Zie onderstaande foto’s.





Een ander voorbeeld, de uitlevering van 63 vrachtwagens: http://www.thw-laaber.de/2006/neue_mzkw/neue_mzkw.htm

Zo simpel kan het dus ook.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2009, 15:25:43
Als veel mensen over een bepaald problemen nadenken ontstaan er innoventieve oplossingen. Door de wet van de grote massa ontstaan er een heleboel ideeën. Sommige zullen gaan werken en andere blijken niet zo handig te zijn...  ;) Dat is ook niet erg want het is vaak maar op één wagen toegepast en het weer ongedaan maken kost (meestal) niet zoveel. Als je bij je buren iets heel handig/nuttig ziet dan ga je het ook toepassen op het voertuig dat je zelf aan het ontwikkelen bent. Zo komen de goede ontwikkelingen vanzelf naar boven en blijven bestaan en verdwijnen de minder goede.

Als je alles centraal gaat regelen, met veel voertuigen tegelijkertijd per aanbesteding, met regionale commissies en uiteindelijk wordt er op basis van concensus beslist dan denk ik dat we een hoop mogelijk creative en innovatieve oplossingen gaan missen. Als iets toch niet blijkt te werken kost het ongedaan maken ook veel meer geld en moeite. Dus daarom moeten ideeen helemaal uitgekauwd worden voordat je iets 'anders' gaat toepassen. Dat kost extra tijd, geld en motivatie.

Ik heb het vermoeden dat door de gezamenlijke aangestedingen de innoventiviteit bij de brandweervoertuigen gaat terug lopen.

(maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben  ;))


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2009, 16:49:48
Daar heb je wel een argument te pakken. Innovatie is in een conseratieve organisatie als de brandweer juist heel erg goed.

Ik moet helaas wel constateren dat al die mooie en spannende brandweerauto's (hoofdzakelijk TS'en en HV's) die individueel worden aangeschaft doorgaans wel heel veel op hetzelfde neerkomen. Ze kunnen doorgaans allemaal hetzelfde alleen zien ze er net weer even iets anders uit.

Met dit thema wil ik ook nog even naar het Technisches Hilfswerk (THW) kijken. Je zou dan verwachten dat zij door de logge aanschafconstructie niet zouden innoveren. Dit blijkt dus niet waar. Integendeel, er wordt wel degelijk geinnoveerd. Alleen wordt dit ook weer onder een centrale regie gedaan. Een voorbeeld is het bijzondere voertuig dat ze bij de THW liefkozend de "Rettungsspinne" noemen.



Men onderzoekt momenteel of deze bijzondere bouwmachine de conventionele shovels en baggers zou kunnen vervangen of wellicht aanvullen. Hiervoor zijn er twee aangeschaft die bij de twee Ortsverbände Remscheid en Berchtesgadener Land zijn ondergebracht. Deze korpsen testen en evalueren deze machine voor heel Duitsland. Aan de hand hiervan kan de THW besluiten om er wel of niet mee verder te gaan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2009, 18:15:40
Als veel mensen over een bepaald problemen nadenken ontstaan er innoventieve oplossingen. (...)

Enerzijds ben ik dit met je eens, anderzijds ook weer niet.

Voor enkele korpsen zal een auto 'uit de massa' misschien een rem op de innovatie inhouden. Maar dat is slechts voor de korpsen die hiervoor in het verleden de pecunia konden lospeuteren bij het lokale bestuur.
Maar volgens mij geldt dat voor de meeste korpsen niet. Voor deze korpsen betekent een voertuig 'uit de massa' misschien wel een kwaliteitsverbetering. Een voertuig met opties die ze bij losse aanschaf nooit hadden kunnen krijgen.

En als een korps met een innovatief idee komt, zou het mooi zijn als dit wordt gefaciliteerd en gevolgd vanuit bijvoorbeeld de LFR (of LFFV in de toekomst), zodat de 'best practises' op den duur voor iedereen beschikbaar komen.
Voorbeeld: One-seven en vergelijkbare systemen, Oetiker knikkoppeling, CityGIS icm bereikbaarheidskaarten, opgevouwen ipv opgerolde slangen, zogenaamde 'smalvoertuigen', bevelvoedersplaats achterin ipv voorin, enz.

Zoals de THW dat eigenlijk ook centraal faciliteert en volgt, als ik Chrastender goed begrijp.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2012, 19:47:57
Voor de liefhebbers ter info omtrent de aanbesteding van tankautospuiten voor de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: de voorlopige gunning is toegekend aan de firma Gemco. Het gaat om 27 tankautospuiten en tien combivoertuigen HV/TS die vanaf april 2013 t/m december 2013 geleverd moeten worden. De huidige HV's en de daaraan gekoppelde TSen (131, 221, 321, 461, 612, 621, 651, 712, 722 en 742) zullen als eerste worden vervangen door nieuwe TSen (combi-TSen worden dus het eerst geleverd).

Vanuit ARBO-oogpunt moet iedereen in de rijrichting of haaks tegen de rijrichting zitten. Na lang wikken en wegen is uiteindelijk besloten om de stoelen zo te plaatsen dat twee brandweermensen tegen de rijrichting in plaats moeten nemen.

De manschappencabine wordt zo kort mogelijk gehouden zodat er voldoende ruimte overblijft om alle gereedschappen in het voertuig te plaatsen. De indeling van de cabine is dusdanig modulair dat het bij een eventueel nieuw concept repressief optreden (bv TS4 ipv TS6) mogelijk is om de cabine hierop aan te passen. Hoewel ik de info die ik heb gekregen op dit punt niet helemaal helder vind, lijkt het erop dat men geen verlengde cabine wil maken, maar dat men de manschappencabine in de opbouw wil plaatsen.

Bij ongewijzigd inzicht/beleid m.b.t. repressie (vóór 1 september komt er een visiedocument t.a.v. repressie, dat de basis gaat vormen voor het brandweerzorgplan en voor keuzes over o.a. materieel en een kapstok moet bieden voor innovaties en ontwikkelingen, zoals bv de SIV) zullen in 2014 nog achttien TSen besteld gaan worden (en Gemco heeft aangegeven dat ze die achttien zelfs nog in 2013 zouden kunnen leveren). Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat in 2020 nog eens veertien TSen zullen worden afgenomen. Gelet op mogelijke wijzigingen in beleid/visie is het dus nog niet zeker of de achttien respectievelijk veertien TSen uberhaupt besteld zullen worden.

In het bestek staan drie soorten TSen: de standaard TS (TS ST), de slagkracht TS (TS SK) en de combi TS (TS/HV). De TSST en de TSSK verschillen uitsluitend qua bepakking van elkaar. Het combivoertuig zal zoveel mogelijk identiek zijn aan de overige TSen, maar mag een langere wielbasis hebben om de bepakking te kunnen herbergen.
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2012, 19:56:01
Kleine aanvulling: ik heb begrepen dat Gemco in elk geval een Plastisol opbouw heeft aangeboden en dat er dan een DAF 55 chassis onder zou komen.
greetz,  Enrique