Nieuwe brandweerwagen

Auteur Topic: Nieuwe brandweerwagen  (gelezen 13072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #20 Gepost op: 11 december 2012, 22:33:11
Ik doelde met mijn opmerkingen niet alleen op de VRR, maar beoogde een landelijke trend aan te geven. RR loopt daarbij (zoals wel vaker) misschien wat "op de muziek vooruit".
Ik schreef al eens eerder op dit forum, dat je geen visionair hoeft te zijn om te beseffen dat een Nationale brandweerorganisatie nog slechts een kwestie van tijd is. Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die voorlopig als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden en vooral gewenning en acceptatie te realiseren. Bepakkingslijsten en opleldingen zijn daarbij (hoe belangrijk ook) slechts bijzaak.
Ook de vrijwilligheid staat m.i. ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers?!
Overigens niet de eerste keer dat brandweer-NL aan grote veranderingen onderheving is: In de 60er jaren ging het fameuze rode boek immers nog uit van een aflegsysteem met 9 (!) man en gemeentelijke korpsen met 'heilige' gemeentegrenzen ("onze brand") zijn inmiddels ook al verleden tijd (en geaccepteerd).
Laat alle oude denkbeelden los en bereid je voor op de toekomst.....
Yep, 100% mee eens Ton. Treffend vond ik nog hoe de minister van Veiligheid en Justitie, die bekend staat om zijn soepelheid en het gemakkelijk afstappen van eigen denkbeelden  ::) , een paar maanden geleden uitdrukkelijk riep "Nee, ik wil géén nationale brandweer! De brandweer is niet te vergelijken met de politie!" Daardoor was ik al overtuigd van het tegendeel, maar de recente "toevallige" naamsverandering van NVBR (en nog een brandweerorganisatie) tot "Brandweer Nederland" heeft bij mij geleid tot het geheel verdwijnen (en verdwenen blijven) van eventuele overgebleven vormen van twijfel.... :-X
greetz,  Enrique


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #21 Gepost op: 11 december 2012, 22:34:42
Daarom is de SIV nu een pilot en zal de invoering van een TS4 en/of SIV afhangen van het brandweerzorgplan en de daarop gerichte visiedocumenten. Maar zoals Ton ook al aangeeft, het is uiteraard niet geheel uitgesloten (lees: feitelijk juist zelfs erg waarschijnlijk) dat men naar TS4 en SIV zal gaan. Uiteraard zal dat dan ook ministerieel moeten worden afgetikt, maar met een goed onderliggend verhaal zou dat zomaar eens kunnen lukken... het is uiteraard een illusie om te denken dat men "zomaar" met een SIV experimenteert (en daarvoor allerlei kosten maakt qua aanschaf en opleiding etc.) als men niet in het achterhoofd zou hebben dat dit de toekomst zou moeten worden.

Top ! Het is mij weer wat duidelijker. Dit neemt overigens niet mijn zorg weg :-\
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 11 december 2012, 22:39:16
Ik doelde met mijn opmerkingen niet alleen op de VRR, maar beoogde een landelijke trend aan te geven. RR loopt daarbij (zoals wel vaker) misschien wat "op de muziek vooruit".
Ik schreef al eens eerder op dit forum, dat je geen visionair hoeft te zijn om te beseffen dat een Nationale brandweerorganisatie nog slechts een kwestie van tijd is. Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die voorlopig als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden en vooral gewenning en acceptatie te realiseren. Bepakkingslijsten en opleldingen zijn daarbij (hoe belangrijk ook) slechts bijzaak.
Ook de vrijwilligheid staat m.i. ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers?!
Overigens niet de eerste keer dat brandweer-NL aan grote veranderingen onderheving is: In de 60er jaren ging het fameuze rode boek immers nog uit van een aflegsysteem met 9 (!) man en gemeentelijke korpsen met 'heilige' gemeentegrenzen ("onze brand") zijn inmiddels ook al verleden tijd (en geaccepteerd).
Laat alle oude denkbeelden los en bereid je voor op de toekomst.....

Ik wil mij heel graag voorbereiden op de toekomst en oude denkbeelden loslaten. Dat is binnen onderwijs echt niet anders... Maar wat ik vooral belangrijk vindt dat het goed doordacht is met een duidelijke visie anders dan alleen kosten. En proefballonnetjes oplaten met de de gedachte om mensen het idee te geven dat zij invloed hebben... tja

Maar we wachten het af en ik ben zeker niet tegen innovatie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 12 december 2012, 08:58:06
Ik doelde met mijn opmerkingen niet alleen op de VRR, maar beoogde een landelijke trend aan te geven. RR loopt daarbij (zoals wel vaker) misschien wat "op de muziek vooruit".
Ik schreef al eens eerder op dit forum, dat je geen visionair hoeft te zijn om te beseffen dat een Nationale brandweerorganisatie nog slechts een kwestie van tijd is. Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die voorlopig als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden en vooral gewenning en acceptatie te realiseren. Bepakkingslijsten en opleldingen zijn daarbij (hoe belangrijk ook) slechts bijzaak.
Ook de vrijwilligheid staat m.i. ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers?!
Overigens niet de eerste keer dat brandweer-NL aan grote veranderingen onderheving is: In de 60er jaren ging het fameuze rode boek immers nog uit van een aflegsysteem met 9 (!) man en gemeentelijke korpsen met 'heilige' gemeentegrenzen ("onze brand") zijn inmiddels ook al verleden tijd (en geaccepteerd).
Laat alle oude denkbeelden los en bereid je voor op de toekomst.....

Volgens mij zijn er al bijna geen echte vrijwilligers meer.
Brandweer Nederland bestaat nu al voor 99% uit beroeps en part-timers, alleen noemen we die part-time oproepkrachten vrijwilligers.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #24 Gepost op: 12 december 2012, 09:49:35
Zonder nu direct een inhoudelijke discussie over de juiste defintie van het begrip 'vrijwilliger' te willen starten, deel je mening niet helemaal en veel vrijwilligers zullen het ook niet met je stelling eens zijn (al was het maar om de emotionele lading die van de term 'vrijwilliger' uitgaat). Verder zijn er nog steeds korpsen waar men de vergoedingen niet op de persoon uitkeert, maar in een gezamenlijke 'pot' stort. Die zou ik zeker geen part-timers willen noemen.

(even Google-len op Wikipedia en zie kunt het onderscheid wat ik bedoel zelf lezen)


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #25 Gepost op: 12 december 2012, 11:58:18
Kleine aanvulling: meerdere bronnen geven inderdaad aan dat het kleine redgereedschap wat nu op de TS ligt, eraf gaat. Veel meer dan een combischaar blijft er niet op de TS achter. De HV-teams (de combi TS/HV) zullen dus vaker worden ingezet dan nu. Ook zal de "VRR-bepakte TS" minder slangen aan boord hebben dan nu.


Dit lijkt mij helemaal bizar! Kom je aan met je TS bij een ongeval met beknelling tussen personenauto's bijvoorbeeld, kun je niks beginnen en moet je wachten op een HV/TS met nog eens zes man. Lekker bezuinigen, sta je daar met 12 man bij een 'kleine' HV klus. In ZHZ gaan alle 9 HV's weg en komen er 3 compleet nieuwe HV-teams voor terug die alleen uitrukken voor de bijzondere HV klussen. Alle tankautospuiten hebben klein redgereedschap aanboord waar ze zelf de klus kunnen klaren en een HV overbodig is.

Wat is de reden dat de tankautospuiten minder slanglengte aanboord krijgen van de nieuwe voertuigen? Het klinkt allemaal erg krom die nieuwe bepakking.


Even voor mij, waar staat ST en SK precies voor?
Brandweer Papendrecht


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2012, 12:38:41
Je zou je kunnen afvragen of bij een beknelling straks twee volledig bemensde TS-en (1 met en 1 zonder HV-app.) uitrukken. Misschien een SIV 2 of een TS 4, ev. ondersteund door een TSHV (ook met 4 personen?). Dan kom ik op max. 8 man uit (nu TS 6 + HV 2). Er verandert dan dus niets qua bezetting! Een andere optie is dat straks alleen een TSHV uitrukt op dergelijke meldingen. De tijd zal het leren.

Mbt. de slangen: In 90% van de branden gebruik je alleen HD (of ev. DLS). Van de resterende 10% van de branden
die je met "dikke slangen" blust heb je slechts in 2% alle slangen die je meevoert volgens het bestek nodig. Waarom zou je dan alles meevoeren wat je in 97% van de te blussen branden niet nodig hebt?

Even los van de precieze juistheid van deze percentages,  dergelijke overwegingen bepalen het beleid (overigens primair ingegeven door de kosten).


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2012, 17:35:33

Dit lijkt mij helemaal bizar! Kom je aan met je TS bij een ongeval met beknelling tussen personenauto's bijvoorbeeld, kun je niks beginnen en moet je wachten op een HV/TS met nog eens zes man. Lekker bezuinigen, sta je daar met 12 man bij een 'kleine' HV klus. In ZHZ gaan alle 9 HV's weg en komen er 3 compleet nieuwe HV-teams voor terug die alleen uitrukken voor de bijzondere HV klussen. Alle tankautospuiten hebben klein redgereedschap aanboord waar ze zelf de klus kunnen klaren en een HV overbodig is.

Wat is de reden dat de tankautospuiten minder slanglengte aanboord krijgen van de nieuwe voertuigen? Het klinkt allemaal erg krom die nieuwe bepakking.


Even voor mij, waar staat ST en SK precies voor?
Ach, niet al te lang geleden was dat nog heel normaal. De TS had geen redgereedschap en men moest dus op de HV wachten. En inderdaad wat Ton zegt, qua personeelsinzet kan dat heel erg meevallen, afhankelijk van welke keuzes men zal maken. Wat men nu in ZHZ doet, is wat in de VRR een paar jaar geleden is gebeurd. Maar de VRR gaat daar dus waarschijnlijk (gedeeltelijk) op terugkomen.

ST=standaard TS, SK=slagkracht-TS.
greetz,  Enrique


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 12 december 2012, 20:13:36
Het blijft vreemd dat regio's zelf een draai blijven geven wat een landelijk vastgesteld beleid is, en het voorgeschreven is hoe een TS bepakt dient te zijn.
1 landelijke brandweer?? Neuu, niet zolang er zoveel verschillen elke keer weer worden verzonnen. ::)


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #29 Gepost op: 12 december 2012, 22:03:46
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en stellen dat het wat jij noemt 'landelijke beleid' straks weer wordt gewijzigd/aangepast aan ontwikkelingen die thans in de regio's plaats vinden.
Zoals ik al schreef:  loslaten van bestaande zaken vraagt lef (en/of visie) en dat (b)lijkt in een tamelijk conservatieve omgeving als brandweer-NL soms lastig.