Nieuwe brandweerwagen

Auteur Topic: Nieuwe brandweerwagen  (gelezen 9392 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #30 Gepost op: 13 december 2012, 11:32:48
Ach, niet al te lang geleden was dat nog heel normaal. De TS had geen redgereedschap en men moest dus op de HV wachten. En inderdaad wat Ton zegt, qua personeelsinzet kan dat heel erg meevallen, afhankelijk van welke keuzes men zal maken. Wat men nu in ZHZ doet, is wat in de VRR een paar jaar geleden is gebeurd. Maar de VRR gaat daar dus waarschijnlijk (gedeeltelijk) op terugkomen.

ST=standaard TS, SK=slagkracht-TS.


In ZHZ komen drie HV-teams, een voertuig met een manschap cabine die uitrukt met zes personen. In de VRR heb ik dat nooit gezien.

Maar hoeveel HV klussen kan de TS alleen af zonder HV? Ik denk bijna 60% van de gevallen. Dan is het toch zonde om lang op een HV te moeten wachten straks? Maar ook de ambulancedienst gaat verder. Die krijgen ook steeds meer manieren om een slachtoffer uit bijvoorbeeld een auto te halen zonder dat er geknipt moet worden.
Brandweer Papendrecht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 13 december 2012, 19:28:44

In ZHZ komen drie HV-teams, een voertuig met een manschap cabine die uitrukt met zes personen. In de VRR heb ik dat nooit gezien.

Maar hoeveel HV klussen kan de TS alleen af zonder HV? Ik denk bijna 60% van de gevallen. Dan is het toch zonde om lang op een HV te moeten wachten straks? Maar ook de ambulancedienst gaat verder. Die krijgen ook steeds meer manieren om een slachtoffer uit bijvoorbeeld een auto te halen zonder dat er geknipt moet worden.
Als je een TS uitrust volgens het standaard BZKbestek, dus met complete redset, kan een TS 90% van de technische hulpverleningen alleen af, misschien 95%. De overige 5 tot 10% zijn incidenten waar een HV voor nodig is.
Dus waarom weer afwijken. ::)


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #32 Gepost op: 14 december 2012, 10:39:52
De discussie (en de aanbesteding van de VRR) ging er juist om dat je een TS niet langer volledig volgens BZK-bestek bepakt. Deze discussie ligt dus in het verlengde van de discussie over de bezetting (4 ipv 6 personen).
Regionaal bezien (en zo werkt het tegenwoordig) levert zo'n geringere uitrusting pakweg 30x een kleiner, lichter voertuig op, 30x de besparing op de mee te voeren materialen en apparatuur en bij een kleinere bezetting nog veel meer aan personeel.
De vraag is of en hoe je daarmee uitkomt. Net zoals de vraag nu voorligt of je altijd met zijn zessen moet zijn, kun je je ook afvragen of
je altijd alles wat je nu volgens het huidige bestek moet meevoeren ook daadwerkelijk nodig hebt?  (Ik kan genoeg zaken benoemen die je vrijwel nooit of zeer sporadisch gebruikt).  Als je met laten we zeggen 75% van je huidige bepakking toch 95% van de klussen kunt uitvoeren zou zo'n besparing (zeker in deze financieel zware tijden) alleszins te verdedigen zijn.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,434
Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2013, 23:48:48
En inmiddels is de definitieve gunning rond voor 10x TS/HV en 27x TS. Gunning aan Gemco, DAF, Plastisol, Holmatro en Roteb. Bron: @TS45_1
greetz,  Enrique


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2013, 23:32:08
Daf en gemco is best een bijzondere combi!
ACH & HBT


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2013, 10:56:09
Daf en gemco is best een bijzondere combi!

Vind je?
Deze combinatie van DAF-GEMCO is ook verantwoordelijk voor de speciale 4x4 ombouw en opbouw van de DAF TSsen van Veldhoven terwijl DAF al jaren geen 4x4 in het programma heeft.
Maar als GEMCO goedkoop moet aanbesteden, omdat goedkoop het belangrijkste gunningcriterium is, komen ze al gauw op een Neckermann onderstel.
Als het om kwaliteit en ergonomie gaat ben je met een DAF veel beter af.