Nieuwe brandweerwagen

Auteur Topic: Nieuwe brandweerwagen  (gelezen 13070 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 11 december 2012, 21:04:25
Voor de liefhebbers ter info omtrent de aanbesteding van tankautospuiten voor de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: de voorlopige gunning is toegekend aan de firma Gemco. Het gaat om 27 tankautospuiten en tien combivoertuigen HV/TS die vanaf april 2013 t/m december 2013 geleverd moeten worden. De huidige HV's en de daaraan gekoppelde TSen (131, 221, 321, 461, 612, 621, 651, 712, 722 en 742) zullen als eerste worden vervangen door nieuwe TSen (combi-TSen worden dus het eerst geleverd).

Vanuit ARBO-oogpunt moet iedereen in de rijrichting of haaks tegen de rijrichting zitten. Na lang wikken en wegen is uiteindelijk besloten om de stoelen zo te plaatsen dat twee brandweermensen tegen de rijrichting in plaats moeten nemen.

De manschappencabine wordt zo kort mogelijk gehouden zodat er voldoende ruimte overblijft om alle gereedschappen in het voertuig te plaatsen. De indeling van de cabine is dusdanig modulair dat het bij een eventueel nieuw concept repressief optreden (bv TS4 ipv TS6) mogelijk is om de cabine hierop aan te passen. Hoewel ik de info die ik heb gekregen op dit punt niet helemaal helder vind, lijkt het erop dat men geen verlengde cabine wil maken, maar dat men de manschappencabine in de opbouw wil plaatsen.

Bij ongewijzigd inzicht/beleid m.b.t. repressie (vóór 1 september komt er een visiedocument t.a.v. repressie, dat de basis gaat vormen voor het brandweerzorgplan en voor keuzes over o.a. materieel en een kapstok moet bieden voor innovaties en ontwikkelingen, zoals bv de SIV) zullen in 2014 nog achttien TSen besteld gaan worden (en Gemco heeft aangegeven dat ze die achttien zelfs nog in 2013 zouden kunnen leveren). Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat in 2020 nog eens veertien TSen zullen worden afgenomen. Gelet op mogelijke wijzigingen in beleid/visie is het dus nog niet zeker of de achttien respectievelijk veertien TSen uberhaupt besteld zullen worden.

In het bestek staan drie soorten TSen: de standaard TS (TS ST), de slagkracht TS (TS SK) en de combi TS (TS/HV). De TSST en de TSSK verschillen uitsluitend qua bepakking van elkaar. Het combivoertuig zal zoveel mogelijk identiek zijn aan de overige TSen, maar mag een langere wielbasis hebben om de bepakking te kunnen herbergen.

Er vallen mij een aantal zaken op in jouw verhaal. Er komen gecombineerde voertuigen namelijk TS/HV. Dat bestaat toch al, namelijk TS met BZK bepakking 98uiye. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet helemaal op gaat. maar het lijkt wel of de bestelling al gebaseerd is op keuzes die al gemaakt zijn...32 extra TS'en die misschien niet geleverd gaan worden (dan ben ik benieuwd wat er wel geleverd gaat worden na afschrijving van de overige TS'en). TSSK is ook zoiets. deze worden nu o.a. gebruikt voor herbezetting, dus voor een volledige taak. Is dat dan niet meer omdat deze voertuigen een andere bepakking krijgen? dan krijg ik ook de indruk dat er iets gaat gebeuren met opleidingen etc.

Kortom, ik begin mij als burger in RR nu echt zorgen te maken over het niveau van veiligheidszorg door de brandweer. Dit heb ik al eerder aangegeven en ik zal vast doomdenken.

Wellicht hoort het ook niet in dit topic maar wilde het toch graag even delen.

RemRoof

P.S. Enrique wel blijven posten hoor ondaks mijn "burgergezeur" ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2012, 21:37:22
Wen er maar vast aan:  SIV 2 en TS 4 wordt op termijn de norm.
De TSHV gaat de huidige HV-teams (TS 6 + HV 2) vervangen
Reken maar uit hoeveel beroepspersoneel je daarmee regionaal kan besparen.
De TSSK wordt bemensd door vrijwilligers (opkomsttijd 30 min ?), dus daarmee voldoe je aan de landelijke verplichtingen voor het leveren van bijstand met volgens BZK-normen bepakte en bemensde TS-en.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2012, 21:48:06
Wen er maar vast aan:  SIV 2 en TS 4 wordt op termijn de norm.
De TSHV gaat de huidige HV-teams (TS 6 + HV 2) vervangen
Reken maar uit hoeveel beroepspersoneel je daarmee regionaal kan besparen.
De TSSK wordt bemensd door vrijwilligers (opkomsttijd 30 min ?), dus daarmee voldoe je aan de landelijke verplichtingen voor het leveren van bijstand met volgens BZK-normen bepakte en bemensde TS-en.

Ik ga in mijn eigen plaats maar een privé-brandweer oprichten, misschien dat ik dan korting krijgen op mijn verzekeringspremie 0098 Maar zonder dollen, ik vind dit een zeer ernstige ontwikkeling in de regio met zeer diverse hoge risico's. Dus bij een echte calamiteit moeten we maar gaan wachten op bijstand van de civiele bescherming uit België of de THW uit Duitsland. Deze kunnen ook in een uur à anderhalf uur in RR zijn 98uiye

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2012, 21:49:37
Wen er maar vast aan:  SIV 2 en TS 4 wordt op termijn de norm.
De TSHV gaat de huidige HV-teams (TS 6 + HV 2) vervangen
Reken maar uit hoeveel beroepspersoneel je daarmee regionaal kan besparen.
De TSSK wordt bemensd door vrijwilligers (opkomsttijd 30 min ?), dus daarmee voldoe je aan de landelijke verplichtingen voor het leveren van bijstand met volgens BZK-normen bepakte en bemensde TS-en.

Overigens heeft dit ook grote gevolgen voor opleidingen, oefeningen en processen. En volgens mij is dit zelfs nog steeds niet geregeld voor de SIV/TS4 als ik de andere topics moet geloven...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2012, 22:02:37
Er vallen mij een aantal zaken op in jouw verhaal. Er komen gecombineerde voertuigen namelijk TS/HV. Dat bestaat toch al, namelijk TS met BZK bepakking 98uiye. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet helemaal op gaat. maar het lijkt wel of de bestelling al gebaseerd is op keuzes die al gemaakt zijn...32 extra TS'en die misschien niet geleverd gaan worden (dan ben ik benieuwd wat er wel geleverd gaat worden na afschrijving van de overige TS'en). TSSK is ook zoiets. deze worden nu o.a. gebruikt voor herbezetting, dus voor een volledige taak. Is dat dan niet meer omdat deze voertuigen een andere bepakking krijgen? dan krijg ik ook de indruk dat er iets gaat gebeuren met opleidingen etc.

Kortom, ik begin mij als burger in RR nu echt zorgen te maken over het niveau van veiligheidszorg door de brandweer. Dit heb ik al eerder aangegeven en ik zal vast doomdenken.

Wellicht hoort het ook niet in dit topic maar wilde het toch graag even delen.

RemRoof

P.S. Enrique wel blijven posten hoor ondaks mijn "burgergezeur" ;)
Hoi, ja, de combi TS/HV die hier bedoeld wordt is meer dan een BZK-TS. Het redgereedschap wat nu op de HV ligt, ligt dan dus op de TS (niet alles, maar wel een groot deel ervan). Er is geen sprake van 32 extra TSen, maar van een 32-tal TSen in deze aanbesteding die in 2014 en 2020 geleverd gaan worden (of niet). Als die 32 niet geleverd worden, zal er uiteraard een nieuwe aanbesteding komen. Als ze nodig zijn, komen ze, maar wellicht vallen ze dus buiten deze aanbesteding. De SK-TSen krijgen juist meer bepakking als het goed is. Meer slangen o.a. Geen invloed op opleidingen etc.

De 27 TSen (SK en ST) die voor 2013 gepland staan (niet zijnde de combi-TSen TS/HV) zullen niet langer BZK-bepakt zijn. HV-gereedschap er dus, op een enkel stuk HV-gereedschap na, niet meer op. Eigenlijk stiekem een beetje als vroegah dus  ;)
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2012, 22:06:09
Overigens heeft dit ook grote gevolgen voor opleidingen, oefeningen en processen. En volgens mij is dit zelfs nog steeds niet geregeld voor de SIV/TS4 als ik de andere topics moet geloven...

RemRoof
Daarom is de SIV nu een pilot en zal de invoering van een TS4 en/of SIV afhangen van het brandweerzorgplan en de daarop gerichte visiedocumenten. Maar zoals Ton ook al aangeeft, het is uiteraard niet geheel uitgesloten (lees: feitelijk juist zelfs erg waarschijnlijk) dat men naar TS4 en SIV zal gaan. Uiteraard zal dat dan ook ministerieel moeten worden afgetikt, maar met een goed onderliggend verhaal zou dat zomaar eens kunnen lukken... het is uiteraard een illusie om te denken dat men "zomaar" met een SIV experimenteert (en daarvoor allerlei kosten maakt qua aanschaf en opleiding etc.) als men niet in het achterhoofd zou hebben dat dit de toekomst zou moeten worden.
greetz,  Enrique


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2012, 22:08:49
De 27 TSen (SK en ST) die voor 2013 gepland staan (niet zijnde de combi-TSen TS/HV) zullen niet langer BZK-bepakt zijn. HV-gereedschap er dus, op een enkel stuk HV-gereedschap na, niet meer op. Eigenlijk stiekem een beetje als vroegah dus  ;)

Is de bepakkingslijst van de BZK regeltjes of richtlijn? En wat is het gevolg als een voertuig hier niet aan voldoet. Ik snap dat dat voor de oude voertuigen gedoogd werd. Maar gaat het geaccepteerd worden als er nieuwe voertuigen worden gekocht die gewoon bewust niet voldoen aan de regels?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2012, 22:11:22
Is de bepakkingslijst van de BZK regeltjes of richtlijn? En wat is het gevolg als een voertuig hier niet aan voldoet. Ik snap dat dat voor de oude voertuigen gedoogd werd. Maar gaat het geaccepteerd worden als er nieuwe voertuigen worden gekocht die gewoon bewust niet voldoen aan de regels?
Ik ging er zelf vanuit dat het feitelijk verplicht was, maar dat (b)lijkt dus niet zo te zijn.... of men moet hier iets op gevonden hebben.... OF ik ben verkeerd voorgelicht, dat kan natuurlijk ook  ;)
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2012, 22:19:05
Kleine aanvulling: meerdere bronnen geven inderdaad aan dat het kleine redgereedschap wat nu op de TS ligt, eraf gaat. Veel meer dan een combischaar blijft er niet op de TS achter. De HV-teams (de combi TS/HV) zullen dus vaker worden ingezet dan nu. Ook zal de "VRR-bepakte TS" minder slangen aan boord hebben dan nu.
greetz,  Enrique


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2012, 22:24:13
Ik doelde met mijn opmerkingen niet alleen op de VRR, maar beoogde een landelijke trend aan te geven. RR loopt daarbij (zoals wel vaker) misschien wat "op de muziek vooruit".
Ik schreef al eens eerder op dit forum, dat je geen visionair hoeft te zijn om te beseffen dat een Nationale brandweerorganisatie nog slechts een kwestie van tijd is. Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die voorlopig als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden en vooral gewenning en acceptatie te realiseren. Bepakkingslijsten en opleldingen zijn daarbij (hoe belangrijk ook) slechts bijzaak.
Ook de vrijwilligheid staat m.i. ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers?!
Overigens niet de eerste keer dat brandweer-NL aan grote veranderingen onderheving is: In de 60er jaren ging het fameuze rode boek immers nog uit van een aflegsysteem met 9 (!) man en gemeentelijke korpsen met 'heilige' gemeentegrenzen ("onze brand") zijn inmiddels ook al verleden tijd (en geaccepteerd).
Laat alle oude denkbeelden los en bereid je voor op de toekomst.....