inhoud eerste hulp koffer

Auteur Topic: inhoud eerste hulp koffer  (gelezen 6160 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

meelezertje

  • Gast
Gepost op: 21 februari 2004, 06:01:31
Ben idd een meelezertje, want ik kijk hier bijna dagelijks sinds zeer langere tijd. Heb alleen nog steeds niet de moeite genomen om me aan te melden  (sorry ;D).

Toch heb ik wel even een vraag na aanleiding van een recente gebeurtenis in ons bedrijf.

Sinds vorig jaar ben ik "ploegleider bhv". Ook zit ik sinds vorig jaar bij de vrijw. brw.  Nu nog aspirant. Heb net de module levensreddende handelingen succesvol afgerond en nog geen 2 weken later volgde binnen ons korps de herhaling van deze module  :). Nou gebeurt er binnen ons bedrijf bijna nooit wat, maar dit was toch echt de 'goden verzoeken'.

Afgelopen woensdag werd er bij ons in het bedrijf iemand onwel. Als gevolg  hiervan viel deze persoon 'recht' achterover, met z'n hoofd op een betonnen vloer. Ik werd als eerste ter plaatse geroepen en trof een "schuddende" man aan met een hevig bloedende hoofdwond (bloed kwam er in golfjes uit op het ritme van z'n hartslag). Na iemand opdracht te hebben gegeven om 112 te bellen en nadat bhv-ers zich over de man hadden ontfermt, ben ik de grote oranje koffer van het kantoor gaan halen (om de bloedende hoofdwond te stoppen). Heb net de cursus 102 afgerond, dus wist ik precies wat ik nodig had. NIET DUS!!

Met de man gaat alles goed, er is de volgende dag zelfs telefonisch kontakt geweest, maar waar het mij om gaat is dat er zoveel 'zooi' in zo'n koffer zit, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het komt professioneel over zo'n mooie koffer, maar als bhv-er gebruik je bijna de helft nooit en niet.

Hier zijn we binnen ons bedrijf ook achter gekomen en willen dus deze koffer opnieuw inrichten met spullen waar we echt wat aan hebben als "amateurs".

En na een lang verhaal nu eindelijk mijn vraag:  Heeft iemand tips om deze koffer zo effiecient mogelijk in te richten voor mensen die deze koffer zelden of nooit gebruiken, maar die wel direkt hulp moeten bieden in geval van, zonder lang te zoeken naar middelen die ze kunnen gebruiken?

met vriendelijke groeten,

"meelezertje" Michel




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2004, 09:22:51
Fijn om te horen dat het weer goed gaat met je collega.
Wat betreft de verbandkoffer,... zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat je als hulpverlener regelmatig zelf(!) in de koffers kijkt hoe de indeling is en waar je de dingen kunt vinden, voor het moment dat je het echt nodig hebt.
Ik hoor wel eens dat bedrijven het controleren en bijvullen van verbandkoffers door externe bedrijfjes laten doen. Dat is dus niet handig, leerzamer is het als je dat zelf doet.
Eigenlijk is het heel eenvoudig wat er in een koffer moet zitten, nl. minimaal de materialen waarmee je tijdens je ehbo/bhv cursus ook werkt. Dus spullen om o.a. de volgende verbanden te kunnen maken; wonddekverbanden, drukverbanden, wonddrukverbanden, mitella's, diverse pleisters, reddingsfolie, desinfectans en dan nog wat dingetjes als schaar en veiligheidspelden.
Een goede inhoudsopgave van een bedrijfsverbandkoffer is te vinden op onze site onder de optie 'download'


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2004, 15:47:11
Ook is het afhankelijk van het soort bedrijf, welke letsels je kan verwachten etc.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2004, 22:14:15
Er is nog een reden om het zelf te doen. tijdens een hulpverlening op een motor cross kwamen 3 EHBO ploegen er achtereenvolgend achter dat er geen driekanten doeken in de tassen zaten.....

Gelukkig heeft dat geen gevolgen gehad voor het slachtoffer, maar de mensen in kwestie geloven alleen nog maar zich zelf als het er omgaat dat de tas wel of niet compleet is.

Wat Christian en Rene ook zeggen, vraag je bij alles wat je er in stopt af af je wat de toegevoegde waarde daarvan is.

Succes


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2004, 10:18:56
Een waarschuwend woord: denk er wel aan dat je verbandkoffer nog steeds moet voldoen aan de wettelijke eisen....


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2004, 11:50:32
Jos, welke wettelijke eisen?
De P-bladen bestaan/gelden niet meer.

Een waarschuwend woord: denk er wel aan dat je verbandkoffer nog steeds moet voldoen aan de wettelijke eisen....


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2004, 23:07:03
toch wel Rene,

De werkgever moet te allen tijde waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp geboden word.
En dat kan inhouden dat de geschikte verbandmiddelen voorhanden moeten zijn.  ::)


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2004, 08:50:48
O,... bedoel je dat, ja dat klopt. Staat in de arbo-wet.
Daar valt de AED ook onder overigens.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2004, 12:45:17
Rene, bedoel je daarmee dat elk bedrijf een AED voorhanden zou moeten hebben?  ???


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2004, 22:53:36
Schat het risico in dat er een reanimatie plaatsvindt op het bedrijf en bepaal aan de hand daarvan of er wel of geen nodig is. Met 2500 werknemers op onze lokatie is bij ons het antwoord op die vraag een drievoudig ja geworden.