Reportage reddingssite - Uit de hand gelopen schoorsteenbrand

Auteur Topic: Reportage reddingssite - Uit de hand gelopen schoorsteenbrand  (gelezen 4780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
ELIM – Donderdagmiddag tegen 17:00 uur merkte de bewoners van een woonboerderij aan de Jeulenwijk, dat er rook uit een gaatje in het plafond kwam.
 
Men had al snel door, dat er een schoorsteenbrand woedde en met tuinslangen probeerden vader en zoons de vlammen de baas te worden.
De brandweer van de Krim rukte onmiddellijk uit en ging voortvarend aan de slag om het vuur te bedwingen, voor het rieten dak echt vlam vatte.

In eerste instantie leek het een routineklus, maar het vuur had zich al in de rieten dakbedekking ingevreten en liet zich niet blussen.

Direct werd ook de assistentie van de ladderwagen van de brandweer Hoogeveen aangevraagd. Al na korte tijd moesten de spuitgasten gefrustreerd de strijd staken, omdat de 2000-liter water uit tank van de tankautospuit volledig verbruikt was. Helaas was er ook er geen waterwinpunt in de buurt en met man en macht werden er slangen uitgerold naar een sloot 200 meter verderop. Maar de vlammen hadden nu vrij spel.

Tegelijkertijd werden er nog een tankautospuit en een watertankwagen uit Hoogeveen aangevraagd. Helaas is de aanrijtijd door talrijke verkeersdrempels extra lang geworden. Toen de gevraagde wagens arriveerden, brandde het dak volop. Toen er weer water was, waren de vlammen vrij snel onder controle, maar de woonboerderij bleek niet meer te redden.

Om het blussen te vergemakkelijken, werd het riet van het dak verwijderd met behulp van een graafmachine. Het nablussen duurde tot diep in de avond en de blusgroep van de Krim was pas weer rond 23:25 uur terug in hun kazerne.


------------------------------------------------------------------------

Voorop gesteld dat ik er niet bij was vind ik de gang van zaken volgens dit bericht nogal merkwaardig. Vader en zoon probeerden de vlammen de baas te worden dus die waren er al toen de eerste TS ter plaatse kwam. Bij een rietgedekte boerderij en echte vlammen in het dak maak je meteen middelbrand lijkt mij... Ook een HW of AL lijkt me geen overbodige luxe.

En dan dit nog: je hebt vlammen op een rietgedekte boerderij. Normaal gesproken zorg je dan meteen voor een waterwinning lijkt me. Als die er niet in de vorm van een brandkraan is zul je iets anders moeten zoeken. En is dat 200 meter verderop, so be it. Ik snap echt niet dat ze pas naar water gaan zoeken als de watertank in de TS leeg is. Dan sta je als brandweerman zonder water, knap stom als je het mij vraagt. Wat is een brandweerman zonder water? Klusjesman? ;)

In dit geval heeft men dus pas voor een waterwinning gezorgd en assistentie gevraagd op het moment dat het al uit de hand liep en de watertank leeg was! Ik vind dit maar een vreemde zaak en als ik de brandverzekeraar was was dit korps nog niet klaar met me...

Wat vinden jullie van de gang van zaken in dit bericht?


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


brandweer

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2004, 18:28:42
Als het echt zo is wat er staat geschreven, dan zijn er ernstige fouten gemaakt door de brandweer. :-\

Ik wacht nadere berichtgeving af [om maar in brandweertermen te blijven!]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2004, 23:04:00
tja,gezien het bericht meteen middelbrand.Of wat mij betreft grote brand,het is toch 200 meter afleggen van slang.Zal je bij die sloot nog een pomp neer moeten zetten,en ja met zo,n afstand een aanjager er tussen??Vreemde zaak,en ik sluit me aan bij Ghostrider eerst maar eens een verhaal met ook het bericht van de collega,s van de Krim


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2004, 23:21:29
Wat vinden jullie van de gang van zaken in dit bericht?

Mijn ervaring is dat je "super" voorzichtig moet zijn met het afgaan op informatie uit een nieuwsbericht uit een krant of van een website. De afzonderlijke zinnen uit dit bericht "lijken" niet zomaar verzonnen, maar of de volgorde van de gebeurtenissen klopt en of het verhaal compleet is?   ???

Daarom : wees heel voorzichtig met het geven van een oordeel. Misschien is het slimmer om eerst zelf met het betreffende korps contact te zoeken, als je behoefte hebt om iets met zo'n bericht te doen.  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2004, 23:25:42
Mijn ervaring is dat je "super" voorzichtig moet zijn met het afgaan op informatie uit een nieuwsbericht uit een krant of van een website. De afzonderlijke zinnen uit dit bericht "lijken" niet zomaar verzonnen, maar of de volgorde van de gebeurtenissen klopt en of het verhaal compleet is?   ???

Daarom : wees heel voorzichtig met het geven van een oordeel. Misschien is het slimmer om eerst zelf met het betreffende korps contact te zoeken, als je behoefte hebt om iets met zo'n bericht te doen.  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
ik ben dat helemaal met je eens renè,er zal best een oorzaak zijn en gissen naar een oorzaak of met een vinger ergens naar wijzen is niet slim.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2004, 23:51:21
Dat ben ik ook helemaal met jullie eens. Het ging mij ook meer om de zaak van handeling zoals vermeld in het bericht. Die vond ik erg vreemd. Ging mij ook meer om het voorbeeld.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2004, 00:49:41
Oei, als bewoner ben je dan ook niet blij als je alleen nog een paar druppels uit de slangen  van de brandweermensen ziet komen... :-X

Het lijkt trouwens wel een beetje op het casus van deze maand. ;)

Christian


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2004, 15:30:34
kijk even op de site van de vbb www.brandweer.org bij inzetverslagen daar staat het 1 en ander op

gegroet erik


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2004, 16:07:39
kijk even op de site van de vbb www.brandweer.org bij inzetverslagen daar staat het 1 en ander op

gegroet erik

Dat bericht is al niet veel anders. ALs ik die berichtgeving mag gaan geloven is men nog steeds pas naar water gaan zoeken toen dit op was.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


brandweer

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2004, 21:26:04
Leg ik die 2 berichten naast elkaar, en streep ik dingen weg, dan trek ik maar één conclusie:

"er is iets goed mis gegaan"

Wie heeft er informatie uit de eerste hand??