Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 74910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 4 november 2009, 13:43:51
Mogelijk wordt 1 van de 2 grote politiehel's ingezet.

Ik verwacht trouwens de 8 politieheli's sowieso vaker boven zee te zien.
Over de nieuwe (grote) politieheli's heeft het KLPD o.a. het volgende gezegd:

Citaat van: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=32381
Vanwege zijn grote actieradius krijgt de nieuwe helikopter ook een taak bij het toezicht op de Noordzee. Door de specifieke uitvoering is het toestel tevens geschikt voor de inzet van antiterreureenheden van de Dienst Speciale Interventies (DSI).
Mogelijk (maar dat is speculeren) dat een stukje dienstverlening daar ook wel bij hoort / gaat horen. In ieder geval zijn de toestellen dus wel geschikt voor werk in het Noordzeegebied. De toestellen hebben volgens mij een capaciteit van 15 passagiers. Ervan uitgaande dat een scheepsbrandbestrijdingsploeg kleiner is, kan dus ook nog e.e.a. aan materialen worden meegenomen.

Ok even terug naar de doelstelling van de SAR heli en het scenario met de vliegende brandweer:

Er staat op de Noordzee een passagiersschip in brand die de bemanning niet onder controle krijgt.(anders hoeft dat brandteam niet te komen)
De Kustwacht, die dan als SMC de leiding heeft, zal dan de opvarenden eventueel moeten laten evacueren.
Op zo'n schip zitten duizenden mensen die er vanaf moeten en dat is een gigantische klus (zie Livex met slechts 500 evacuees)
Denk je dan echt dat de Kustwacht de SAR heli eerst naar Rotterdam zal sturen om de brandweer op te gaan halen?
Hetzelfde voor de eventueel beschikbare NOGEPA heli.
Hij zal dan daar aangekomen ook nog eens eerst moeten tanken omdat de afstand Den Helder - Rotterdam een aardig eind is.
Daarbij ook nog eens dat in principe defensie niet met burgers mag vliegen...

Het is een mooi plan met die vliegende brandweer maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren met de SAR of NOGEPA heli.
Dan zou het misschien reeler zijn om hier de loods helikopters voor te gebruiken die toch al vanuit Rotterdam vliegen.... :-\
Dat zijn nogal wat aannames. Voor hetzelfde geldt betreft het een viskotter waarvan niemand (per heli) geëvacueerd hoeft te worden ::)
Maar goed, ik heb het niet bedacht. Wat Koen al zegt, er zal best over nagedacht zijn.


Hierbij nog een artikeltje over het specialismen op kazerne Bosland:
Citaat van: http://www.mediatv.nl/nieuws/2046/Kazerne_Bosland_krijgt_nieuwe_specialisme.html
Kazerne Bosland krijgt nieuwe specialisme
08-7-2008


Rotterdam - Onlangs is de kazerne Bosland een nieuw specialisme toegezegd, te weten scheepsbrandbestrijding. Hierbij kunnen de spuitgasten worden ingezet bij scheepsbranden op zee. Bijna elke kazerne heeft weleens te maken met scheepsbranden, deze scheepsbranden vinden dan ook vaak plaats in havens waar direct ingegrepen kan worden.

De nieuwe specialisme moet het mogelijk maken om brandweerlieden aan boord te nemen van een SAR helikopter en deze af te zetten aan boord van een brandend schip op o.a. zee.

Deze vorm van scheepsbrandbestrijding moet zo goed mogelijk aansluiten op de basisopleiding scheepsbrandbestrijding welke door NIFV, dat in samenwerking is met de Gezamenlijke Brandweer en het Havenbedrijf, zal worden ontwikkeld. Buiten de opleiding is ook een specifieke training nodig om aan boord te mogen van een SAR helikopter.

De verwachting is dat eind van het jaar de teams paraat moeten staan voor een eventuele inzet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #21 Gepost op: 4 november 2009, 15:55:12
De helikoter van het loodswezen wordt ook gecharterd en staat normaal in Oostende.  En ik heb geen idee wat de capaciteit van deze is maar geen 15 man verwacht ik.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #22 Gepost op: 4 november 2009, 17:49:06
Dat zijn nogal wat aannames. Voor hetzelfde geldt betreft het een viskotter waarvan niemand (per heli) geëvacueerd hoeft te worden ::)
Maar goed, ik heb het niet bedacht. Wat Koen al zegt, er zal best over nagedacht zijn.

Niet helemaal zo maar een aanname want, voor zover ik weet, worden deze invlieg teams ingezet bij passagiers schepen waarbij je over soms duizenden personen aan boord praat en het logistiek gezien een groot probleem is om te evacueren.
Die viskotter valt dus buiten de doelgroep van deze speciale brandweer groep.
(ik praat dus niet over de 'normale'brandweer inzet)
Ik heb overigens gelezen dat ze ook eventueel door de KNRM afgeleverd kunnen gaan worden en dat zo'n team uit 8 man gaat bestaan.
Maar mocht er iemand op dit forum bij dit project betrokken zijn dan hoor ik het graag.. :)

Maarten heb je trouwens meer info over die nieuwe politie heli's?
Want als ze inderdaad ook boven zee mogen vliegen dan zal er toch wat veranderd moeten worden in vergelijking met nu zoals opleidingen MARCOM,overleven op zee,floats ed.
Maar hier heb jij misschien al iets over gehoord? ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 4 november 2009, 18:21:24
Maarten heb je trouwens meer info over die nieuwe politie heli's?
Want als ze inderdaad ook boven zee mogen vliegen dan zal er toch wat veranderd moeten worden in vergelijking met nu zoals opleidingen MARCOM,overleven op zee,floats ed.
Maar hier heb jij misschien al iets over gehoord? ::)
Van de 'oude' heli's was / is er altijd minimaal 1 die over floats beschikte. Meestal de PH-RPS geloof ik.
Of de nieuwe daar ook over (gaan) beschikken? Ik heb geen idee, lijkt me van wel. Misschien dat je dat aan deze foto kunt zien?

Zie hier en aanschouw
Hoe dat zit met die opleidingen, voor zover benodigd, zou ik niet weten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 4 november 2009, 19:31:17
Maarten bedankt!
Op de Kooy vliegt CHC met deze kisten voor vervoer van offshore personeel dus ruimte genoeg om wat mensen te vervoeren! O0


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #25 Gepost op: 5 november 2009, 19:29:03
De nieuwe politie AB"s hebben allemaal floats, dus dat is het probleem niet.......

Res 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 5 november 2009, 22:13:25
Ah, thanks voor de info :)


PS: 'Westland' is in dit geval de tweede naam (dus AW)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #27 Gepost op: 6 november 2009, 00:42:21
Jullie zijn duidelijk landrotten... :)

Het blussen op zee is een taak voor de bemanning. Die daar ook stevig voor opgeleid wordt.

De meeste regels rond gevaarlijke stoffen zijn uitgevonden door zeelui, door schade en schande. Hun officieren zijn onderworpen aan streng tuchtrecht door de Raad voor de Scheepvaart. www.raadvoordescheepvaart.nl

Als het blussen niet lukt, heb je een serieus probleem.

Voordelen bij blussen (van grote schepen) op zee :
  • deskundige, geoefende bemanning (als het goed is) ::)
  • rondom voldoende blusstof  8)
  • de mogelijkheid om het brandend object te draaien t.o.v. de wind  O0

Is het niet zo dat wanneer we over een serieus incident spreken op open zee dat de opdracht dan verloopt via een van de salvage bedrijven als Smit ?
Assistentie van bergers/zeeslepers is op de Noordzee altijd dichtbij (denk aan de olie-industrie). Dus heeft Shave gelijk.
Mochten de bergers om wat voor reden dan ook niet kunnen, dan heeft de overheid zelf nog een soortgelijk schip voor dit doel langdurig gehuurd voor de Kustwacht, nl. De Waker.....  ::)
Maar als het voor milieu of voor de wal geen gevaar oplevert en het volk is eraf, dan laat de overheid de boel in principe gewoon uitbranden. Er is geen brandweer-op-zee-show dus... ;)

Als blussen niet lukt, moet men van het schip af.
Op zee zijn alle schepen in de buurt verplicht assistentie te verlenen, anders komt dat maritieme tuchtrecht weer om de hoek.
Dus als massale evacuatie onvermijdelijk is gaat dit in principe per boot.

Bij rampen op zee heeft het Kustwachtcentrum de leiding. Let wel: Onder de Schepenwet is ieder incident een ramp, al gaat het alleen om een kwetsuur of een binnenbrandje. De Kustwacht informeert richting de minister bij opschalen.
De zogenoemde "categorieen I tot IV" zijn vergelijkbaar met GRIP 1-4.

In de buurt van zeehavens ligt het wat anders, daar is de lokale rijkshavenmeester verantwoordelijk namens het ministerie. Deze zorgt dat kleinere incidenten aan de "gewone" landautoriteiten wordt overgedragen, op het juiste GRIP-niveau, als het schip de haven inloopt.

Omdat de Nederlandse kust weinig beschutting biedt zijn alle haven POR (Port Of Refuge), dat wil zeggen dat ze een schip in nood niet zullen weigeren. Ook al brengt dat risico's voor de veiligheid mee.

Tot zover een razendsnelle samenvatting van het Rampenplan voor de Noordzee.
Zelf lezen kan ook: http://www.noordzeeloket.nl/Images/Rampenplan%20voor%20de%20Noordzee%202006_tcm14-2240.pdf

Als je geen ambtenaar bent, snel door naar bijlage C, pagina 36 en volgende.  :)
In Bijlage C2 staan de taken, en brandbestrijding op zich is dus geen doel...

Maar goed, hoe gaat dat in de praktijk? Kijk eens op http://scheepvaartnieuws.punt.nl/?id=438097&r=1


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 6 november 2009, 07:31:02
Jullie zijn duidelijk landrotten... :)
Er is geen brandweer-op-zee-show dus... ;)

Landrot? :o :o ;)

"Er is geen brandweer-op-zee-show dus... ;)"
Er zijn wel degelijk plannen voor een brandweer op zee show, namelijk voor grote passagiersschepen!

Er is weer een nieuw pamflet aangaande Maritieme en Aeronautische Hulpverlening Noordzee wat hier aandacht aan besteed.
Deze heb ik helaas nog niet op internet kunnen vinden.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #29 Gepost op: 7 november 2009, 03:02:10
Toegegeven: ik heb ook maar 6 weken gevaren  :D

Ik heb de Wet Bestrijding Ongegevallen Noordzee nog eens doorgelezen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0005444/geldigheidsdatum_07-11-2009#Hoofdstuk1

Artikel 3 kun je zo lezen: dat je een passagiersschip met passagiers rustig kunt laten uitfikken met passagiers en al, vermits de wind goed staat en je er aan land geen last van krijgt. Er wordt immers alleen gesproken over maatregelen t.o.v. zaken, niet ten opzichte van personen.
Lex dura, sed lex: De wet is hard, maar het is de wet. :-X

Het door jouw genoemde pamflet verwacht ik op het Noordzeeloket, maar daar heb ik het niet gevonden.
Wel een publieksvriendelijke samenvatting van de huidige werkwijze: http://www.noordzeeloket.nl/activiteiten/incidentenbestrijding/beleid/index.asp  

De passagiers op het brandende veerschip moeten nog even wachten op de beleidsontwikkeling, vrees ik... :-X