Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 74469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 8 november 2009, 23:06:38
Toch maar even aan boord gaan kiijken, en zij hadden eigen brandweerploegen. Dus dat is/was geregeld, kennis van het schip heel goed, ervaring met brandblussen, nul. Wij als beroepsbrandweer, kennis van het schip, nul, ervaring met brandblussen, gelukkig wel.

Was dat - bot gezegd - niveau BHV+ of echt wel niveau brandwacht? :)
(puur uit nieuwsgierigheid)



Wat ik me ook afvraag, in hoeverre heeft de KNRM zelf bluscompetenties -en capaciteiten? Of anders gezegd, over welke vaardigheden en middelen beschikken ze?

Ik weet dat ze wel LD slangen en aansluitingen hebben, zoals op deze foto's.
(betreft overigens station Scheveningen ;))

Oefening KNRM Scheveningen









Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #41 Gepost op: 8 november 2009, 23:31:34
Ja, dat is leuk om op een brandje aan boord van een jacht of iets dergelijks te zetten, maar daar ga je geen binnenbrand op een cruiseschip mee blussen ::)  ;)

En denk dan ook even aan de kledij van de KNRM... denk daarbij aan een krimpsok van 1.80 met iemand erin ;)

Joost


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #42 Gepost op: 8 november 2009, 23:34:10
niveau BHV+ of echt wel niveau brandwacht
Tja dat is een terechte vraag. Maar als het schip op zee is (missie schip voor Afrika) zijn ze echt geheel self supporting. Dacht dat het een Scandinavische organisatie was, dus ik hou het op Brandwacht (zonder ervaring...)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 9 november 2009, 00:00:24
@ Joost: vandaar ook mijn vraag:

Wat ik me ook afvraag, in hoeverre heeft de KNRM zelf bluscompetenties -en capaciteiten? Of anders gezegd, over welke vaardigheden en middelen beschikken ze?

Je ziet mij niet stellen dat de KNRM daarvoor is uitgerust, want daar ben ik simpelweg niet van op de hoogte.
Ik hoor dus graag van een KNRM'er hoe het zit :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #44 Gepost op: 9 november 2009, 12:14:07
De KNRM is absoluut NIET uitgerust voor het blussen van branden!!
Geen ademlucht,geen brandwerende pakken en vooral geen opleiding.
Levensgevaarlijk om in je overlevingspak met flares/noodsignalen aan boord van een brandend schip te stappen!
Veel boten hebben wel spullen zoals handbrandblusmiddelen,spuitstukken,pompen,slangen etc.
Hiermee kan wel het eigen schip mee nat gehouden worden om eventueel mensen te evacueren zonder dat de tube smelt.
Ook kan de brandweer deze materialen eventueel gebruiken.
Maar nogmaals de KNRM is NIET uitgerust voor het blussen van branden.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #45 Gepost op: 9 november 2009, 22:43:22
niveau BHV+ of echt wel niveau brandwacht
Tja dat is een terechte vraag. Maar als het schip op zee is (missie schip voor Afrika) zijn ze echt geheel self supporting. Dacht dat het een Scandinavische organisatie was, dus ik hou het op Brandwacht (zonder ervaring...)

Bemanning van zeeschepen hebben(in ieder geval de officieren) ten minste het STCW certificaat advanced firefighting. Dit is een cursus van ongeveer een week waar met perslucht geoefend word. Onder andere wat hitte gewenning en een flash-over training, en aandacht voor gevaarlijke stoffen. Dit is als aanvulling op het basic safety certificaat, waar met de gewone handblusmiddelen word gewerkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 9 november 2009, 22:57:56
Bemanning van zeeschepen hebben(in ieder geval de officieren) ten minste het STCW certificaat advanced firefighting. Dit is een cursus van ongeveer een week waar met perslucht geoefend word. Onder andere wat hitte gewenning en een flash-over training, en aandacht voor gevaarlijke stoffen. Dit is als aanvulling op het basic safety certificaat, waar met de gewone handblusmiddelen word gewerkt.

En wordt die nog regelmatig herhaald?  ::) Volgens mij moeten niet de officieren gaan blussen maar de bemanningsleden. Worden die ook nog opgeleid?  :)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #47 Gepost op: 9 november 2009, 23:23:07
Zo uit me hoofd word het elke 5 jaar herhaald. De bemanningsleden is moeilijk te zeggen, alhoewel alle cursussen wel internationaal gestandaardiseerd zijn, wil de kwaliteit van de opleiding van die mannen nog weleens te wensen overlaten. Op de brandrol bestaat het eerste attack team meestal uit een officier met een bemanningslid (waar ik gevaren heb in ieder geval). In de praktijk (van horen zeggen) moet men vaak maar zien wie er nog in staat is iets te doen. Paniek is een grote factor hierin..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #48 Gepost op: 10 november 2009, 09:33:36
Bemanning van zeeschepen hebben(in ieder geval de officieren) ten minste het STCW certificaat advanced firefighting. Dit is een cursus van ongeveer een week waar met perslucht geoefend word. Onder andere wat hitte gewenning en een flash-over training, en aandacht voor gevaarlijke stoffen. Dit is als aanvulling op het basic safety certificaat, waar met de gewone handblusmiddelen word gewerkt.

http://www.stc-bv.nl/co/zeevaart/index.htm

 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #49 Gepost op: 20 november 2009, 13:02:25
:-\ :-\ :-\

http://www.hdci.nl/06nhd/HEL/rapportprinswillim.pdf

interessant artikel over de brand op de VOC replica Prins Willim, met name pagina 12 aangaande scheepsbrand of kelder brand..