functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 16666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #70 Gepost op: 8 maart 2004, 18:01:45
Onze vaar opleiding bestaat voor een groot gedeelte uit de praktijk. Wij evalueren alle klussen en tijdens deze evaluaties leren wij van elkaar...

Daarnaast hebben wij eens per week een oefenavond, waar wij belangrijke punten oefenen op het water, of op de wal.

Dave

Dave,

wat betreft de opleidingen van RN KNBRD, daar zijn we het roerend met elkaar eens, zie www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=2628

De oplossing die jij aandraagt is niet nieuw, dat liep ik toen al te verkondigen, maar dillemma is om daar een goed opleidingsplan voor te schrijven en dat te continueren en deze kwaliteit te bewaken. Kijk  af en toe een leuke oefening te draaien is niet moeilijk, maar de lat voor een ieder steeds hoger te leggen en daar vervolgens een standaard van maken vergt iets meer dan een paar zinnen op dit forum.

Dave, hebben jullie een opleidingsplan of zijn het ad hoc creatieve oefeningen die gedraaid worden?

Dat geldt in principe ook voor je eerste hulp gebeuren. Je kan je wel helemaal tot in de puntjes uitrusten en alle mogelijkheden trainen, maar hoe functioneert dat in de praktijk. Ik heb geen idee of er connecties zijn, maar ik zou bijna zeggen om is te kijken of een stage op een eerste hulp of ambulance mogelijk is, zodat je ook eens die zijde van de hulpverlening ziet.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 8 maart 2004, 20:25:37
Dave,

...Dave, hebben jullie een opleidingsplan of zijn het ad hoc creatieve oefeningen die gedraaid worden?

Dat geldt in principe ook voor je eerste hulp gebeuren. Je kan je wel helemaal tot in de puntjes uitrusten en alle mogelijkheden trainen, maar hoe functioneert dat in de praktijk. Ik heb geen idee of er connecties zijn, maar ik zou bijna zeggen om is te kijken of een stage op een eerste hulp of ambulance mogelijk is, zodat je ook eens die zijde van de hulpverlening ziet.

Ja, wij maken gebruik van een opleidingsplan. Maar zo'n stage is wellicht ook eens een goed idee. Zal eens gaan informeren.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #72 Gepost op: 10 maart 2004, 11:51:56
Volgens mij worden er bij alle hulpverleners steeds meer gewerkt met oefen en opleidingsplannen. Bij de brandweer komen er steeds meer richtlijnen hiervoor, ookbij de knrm wordt er hard aan gewerkt om dit te verbeteren. Wie houdt er toezicht op de uitvoering van deze plannen, wordt dit intern gedaan of zijn er externe die dit controleren. Voor mijn gevoel is controle door externe van groot belang, dit omdat je moeilijk jezelf kan controleren.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 10 maart 2004, 12:17:49
Onze opleiding wordt extern gecontroleerd. Juist om de reden die jij aangeeft. Je zelf controleren gaat erg moeilijk. ;D

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #74 Gepost op: 13 maart 2004, 11:50:36
Dave,

leuk dat jullie oefenschema gecontroleerd wordt, maar naar welke maatstaven. Is er een ISO-norm?

Het opleidingsplan dat wij geschreven hebben, wordt weliswaar niet extern gecontroleerd, maar wel elk jaar aangepast en uitgebreidt naar de "vernieuwde" behoefte. Het is een suggestie, maar misschien moeten we elkaar gaan auditten.

Dat oefenen van essentieel belang is, blijkt wel uit het rapport van de Inspectie van Openbare Orde en Veiligheid naar aanleiding van de haarlemse "Koningskerkbrand".

Oefenen is van levensbelang.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 13 maart 2004, 13:33:31
Rescue Ranger,

Ik kan je nog niets vertellen over de ISO norm... Maar zodra ik meer weet, zal ik je zeker hierover berichten.

Wellicht een goed idee om eens met elkaar te auditten.
Ik zal het eens 'in de groep gooien' ik zal je de uitslag laten weten.

Bedankt voor je tips,

Dave