Brandweer / AED-apparatuur

Auteur Topic: Brandweer / AED-apparatuur  (gelezen 11710 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2004, 17:38:51
Nu, er was wat verwarring over de first responder taken van VWS (ambulancezorg)..

En dat getouwtrek is mei vorig jaar al een eind gekomen..
Maar de term first responder word zo misbruikt zonder dat er een goede definities is..
In principe is het een multi-disicplinaire term.. Dus First Responders is een taak. die geleverd kan worden door allerlei organisaties...
Brandweer, Polities, Ambulancediensten, maar ook particuliere varianten, als stichtingen etc..

Het is gek, maar een first responder word altijd geassocieerd met Eerste Hulp en AED, maar kan ook hoger opgeleid zijn. en is principe primair de ogen en oren voor de meldkamers etc...
Dus moeten mijn inziens sterk getraind zijn in het schouwen van een (ongevals)situatie.. Van uit een multi-disciplinair oogpunt.., Moet iets kunnen roepen over aanrijroutes, gevaarlijke stoffen, waterwinning, opstelplaatsen ambulances, kinetische energie op slachtoffers, vuurwapens... etc.

In mijn  visie is is het een multi-disiplinair opgeleide hulpverlener met ongeveer de leerstof van een brandwacht, Intermediate Life Support, basispolitie zorg.., Advanced bedrijfshulpverlening, uitgebreide communicatietechnieken..


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2004, 12:38:21
In Drenthe wil een politieke partij invoeren dat op alle brandweerwagens een AED komt.

Zeer waarschijnlijk wordt dit opgenomen in de begroting van volgend jaar.
Deze politieke partij heeft ook ambities om landelijk te gaan en heeft in dit kader zendtijdt gevraagt van de publieke omroep.

A.s. maadag (22 maart) wordt deze uitgezonden bij de KRO met dit onderwerp. (bron RTV Drenthe)

 :)Arend


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2010, 10:13:30
Brandweer ondersteunt ambulance met reanimatie

dinsdag 5 januari 2010 15:37

Waardeer:   0 stemmen  

Utrecht - Veiligheidsregio Utrecht start deze week een proef met brandweer AED teams. Deze teams gaan de ambulancedienst in de regio ondersteunen bij reanimatie.

Aan de proef nemen de brandweerkorpsen Renswoude, Leusden (post Achterveld), Zeist en Utrecht (post Tolsteeg) deel.

Snel handelen

Automatische Externe Defibrillator (AED) is een apparaat waarmee mensen
die een hartstilstand krijgen, geholpen kunnen worden. Door middel van
elektrische schokken wordt geprobeerd het hartritme weer op gang te
brengen.

Bij een hartstilstand is het belangrijk dat het slachtoffer zo snel mogelijk
wordt gereanimeerd. De eerste minuten zijn cruciaal. De brandweer is snel
ter plaatse en kan dan de reanimatie starten, waarna de ambulancedienst dit bij aankomst zal overnemen . De overlevingskansen voor het slachtoffer
worden daarmee beduidend hoger.

Ambulancedienst is verantwoordelijk

De brandweermedewerkers zijn door de RAVU (Regionale Ambulance
Voorziening Utrecht) opgeleid om met de AED te kunnen werken. Ook
hebben ze geleerd medische basishandelingen te verrichten. De RAVU blijft
altijd eindverantwoordelijk — ook voor de inzet van de AED teams.

Jaar op proef

Tijdens de testperiode staan in de posten van de deelnemende gemeenten 24 uur per dag brandweervoertuigen met een AED unit gereed. Zij worden door de meldkamer gealarmeerd in situaties waar reanimatie noodzakelijk is.

Er is expres gekozen voor brandweerposten die zowel in landelijke als in
stedelijke gebieden liggen. Na de proefperiode wordt bekeken voor welke
gebieden de ondersteuning van de brandweer meerwaarde biedt. De proef
duurt een jaar. Daarna wordt besloten of de brandweer AED teams
regiobreed worden ingezet.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/107744/Brandweer_ondersteunt_ambulance_met_reanimatie.html


Welke korpsen rukken er ook al met een AED uit? Hoe is dit geregeld bij jullie?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2010, 18:53:52
Hier in Amsterdam is de proef in 2003 gestart en zeer goed bevallen. Sinds 2004 rukt elke kazerne uit voor een (mogelijke) reanimatie. De autospuit is heel vaak eerder dan de ambulance daar de de GGD/VZA uitrukt vanaf drie uitvalspunten in en om de stad en de brandweer vanaf 18 punten. Feit is wel dat brandweer Aalsmeer, Uithoorn en Driemond niet uitrukken met een AED. Dan kom je dus op 15 uitvalspunten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2010, 18:54:38
Wat is de reden dat Aalsmeer, Uithoor en Driemond niet uitrukken met de AED?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2010, 19:00:10
Wat is de reden dat Aalsmeer, Uithoor en Driemond niet uitrukken met de AED?

Precies weet ik het niet, maar ik vermoed dat het komt odat in 2003/2004 Uithoorn en Aalsmeer nog gemeentelijke brandweer waren en de gemeente het blijkbaar niet nodig heeft geacht. En nu is het geld op(3,4 miljoen schuld...)... Bij Driemond denk ik dat het komt omdat kazerne Rudolf vrijwel om de hoek ligt...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2010, 18:36:04
Precies weet ik het niet, maar ik vermoed dat het komt odat in 2003/2004 Uithoorn en Aalsmeer nog gemeentelijke brandweer waren en de gemeente het blijkbaar niet nodig heeft geacht. En nu is het geld op(3,4 miljoen schuld...)... Bij Driemond denk ik dat het komt omdat kazerne Rudolf vrijwel om de hoek ligt...

Én dat is dus niet de reden  ;)
Onder andere in de psygische belasting van de vrijwilligers én spelen er nog een aantal factoren mee. Er is al voor de regionalisering (meerdere keren) gekeken naar het eventueel opzetten van een AED project.
Overigens is er in Aalsmeer nu wél een (vrijwillige) AED (ehbo) groep actief
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2010, 19:39:32
Én dat is dus niet de reden  ;)
Onder andere in de psygische belasting van de vrijwilligers én spelen er nog een aantal factoren mee. Er is al voor de regionalisering (meerdere keren) gekeken naar het eventueel opzetten van een AED project.
Overigens is er in Aalsmeer nu wél een (vrijwillige) AED (ehbo) groep actief

Fijn dat je mijn gegis heb kunnen aanvullen  ;)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2010, 20:48:42
Kijk naar de regio rotterdam rijnmond, daar heeft voor zover ik weet elke TS een AED apparaat aan boord en rukken ook mee uit met elke AED melding in hun verzorgingsgebied, ook is er zelfs een zuurstoffles aanboord.
Alle surveillance busjes van de politie hebben ook een AED apparaat aan boord en rukken mee uit naar een AED melding. Dus je krijgt bij een reanimatie 2x ambulance 1 x brandweer TS en 1 of 2 politiebusjes ter plaatse. ik vind dit wel erg veel auto's maar ja, ze willen het zo.
Maar men zou in heel nederland gewoon op elke TS een AED apparaat moeten hangen en gewoon moeten laten uitrukken bij een reanimatie, vooral als je gaat kijken naar aanrijdtijden van ambulances, de brandweer is in een hoop gemeentes veel eerder ter plaatse.
En zoveel extra opleiding is het niet.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2010, 21:05:44
Zou het dan niet wenselijker zijn dat de GGD zich beter organiseert zodanig dat zij wel op tijd aanwezig zijn?