Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 286057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #30 Gepost op: 26 april 2006, 15:14:52
Veel mensen denken dat die blauwe zwaailampen er alleen voor de sier opzitten bij het RK. ;)


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #31 Gepost op: 26 april 2006, 15:41:55




Belgische Rode Kruis


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 26 april 2006, 15:45:14
Maarten, die oude Mercedes was vroeger van de afdeling Overschie (stond vaak op het parkeerterrein bij Rdam Airport), toen had hij nog geen blauwe balk op het dak en flitsers in de grille. Tegenwoordig is hij van het RK Waterweg-Noord en voorzien van blauw-blauw. Waterweg-Noord heeft ook nog een Ford Transit invalidenbus rijden met blauwe pitten op het dak.

Bedankt Enrique! Heb je ook nog een roepnummertje?

In het board over het Rode Kruis wordt trouwens een discussie gevoerd over blauw-blauw op NRK voertuigen. Voor de liefhebbers ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #33 Gepost op: 26 april 2006, 15:49:51
Ter vergelijking: het Rode Kruis Vlaanderen rijdt met witte ambu's in tegenstelling tot de Waalse afdeling die in gele ambu's rondrijdt...

autotitre.com


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 26 april 2006, 15:59:17
Het valt mij op dat de rol van het Rode Kruis per gebied anders is. In Nederland verzorgde het NRK vroeger de ambulancezorg voor een groot deel (denk bijv. aan het senlweg ambulance project http://www.haagserodekruis.nl/foto_album_snelweg_ambulance_project.html). Nu doen ze wat dat betreft bijna niets meer.
Hoe dat in Belgie zit weet ik niet. Ik Duitsland wordt echter nog steeds de ambulancezorg voor een groot deel door het rode kruis uitgevoerd. Toch een groot verschil.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 26 april 2006, 18:27:43
Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.

In Belgie wordt ook nog heel veel ziekenvervoer gedaan door het rode kruis.

Ze doen wel hoofzakelijk B-ritten, alle spoedmeldingen die via 112/100 binnenkomen worden door 'n 100 dienst gedaan.
Doch mogen ze ook met toeters en bellen rijden als de oproeper (vaak een huisarts) dat nodig acht.

Als wij met onze 100 ambulance een patient ophalen zijn wij verplicht die naar het dichtbijzijnde "100-spoedgevallen" ziekenhuis te brengen (tenzij de huisarts een briefje tekent cq meegaat en de meldkamer akkoord gaat).

Dus stel je woont op 3 km van een officieel 100-spoedgevallen ziekenhuis en op 4,5 km van een wat kleiner ziekenhuis, waar je toevallig onder behandeling bent. Je man/vrouw krijgt pijn de op de borst en de huisarts wordt gebeld, en die constateerd dat je zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet.
Als die arts dan de 100 belt komen wij en brengen wij 'n naar dat ziekenhuis op 3 km afstand, maar als hij een privedienst belt (waar het rode kruis dus ook onder valt) en zegt dat hij met spoed een ambulance wil, dan komt die prive-ambulance dus ook met toeters en bellen en mogen die de patient naar dat andere ziekenhuis brengen.

Dat de opleiding van de ambulanciers bij de meeste privediensten 'n stuk lager liggen als bij de 100 diensten weten de meeste mensen helaas niet.

Overigens zijn er ook 'n plaats of 3-4 in Belgie waar het Rode Kruis actief is als 100 dienst, dan staat een ambulance van het rode kruis bij een ziekenhuis en zodra er een 100 oproep komt wordt die ambulance (bemand door een ambulancier DGH en 'n verpleegkundige van spoed) naar de melding gestuurd.

Verder is het rode kruis van de meeste privediensten een grote concurrent omdat ze allemaal dus dat besteld vervoer (vaak doorgebeld door ziekenhuis, rusthuizen en huisartsen) willen doen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #36 Gepost op: 26 april 2006, 19:17:23
Bedankt Enrique! Heb je ook nog een roepnummertje?

In het board over het Rode Kruis wordt trouwens een discussie gevoerd over blauw-blauw op NRK voertuigen. Voor de liefhebbers ;)

Helaas, het zal waarschijnlijk beginnen met 48.??? Zit niet zo heel erg in de RK-roepnrs... :P

Hmmmmm..... ik blijf meestal verre van het RK-topic haha, maar ik zie hier een nobele taak voor jou weggelegd.... ::) ;)
greetz,  Enrique


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #37 Gepost op: 30 april 2006, 21:54:33
a. het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis; (...)
Hoezo mogen ze geen blauw-blauw voeren? ::)

Omdat het 'Rode Kruis Korps' volgens mij al een paar jaartjes niet meer bestaat.   :)
Was dat niet zo ongeveer de voorloper van de SIGMA/GNK-C?

Gegroet,
Franc


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #38 Gepost op: 1 mei 2006, 13:19:52
Ik weet nog dat zo'n grote Mercedes van het rode kruis regelmatig spoedritten deed in Haarlem-Schalkwijk, zo rond 1973.
Als kind vond ik die wagens zeer indrukwekkend :o


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #39 Gepost op: 7 mei 2006, 19:43:54
De PAM 1 (we hebben er 2) van Skewiel Fryslân Noard, standplaats Leeuwarden. Het gaat om een VW LT 28 met roepnummer 75.60. Deze wordt meestal bij evenementen ingezet, maar ook voor sociaal vervoer.



Groet Anne