C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 14795 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #50 Gepost op: 7 maart 2004, 23:50:11
Peter,
Zie: http://www.almere.nl/Docs/Rapport%20Weerwaterongeval%20definitief.doc dan vind je op blz. 63 'De brandweer Almere dient meer variëteit ten toon te spreiden ten aanzien van de inhoud en reikwijdte van de oefeningen. Er moet geoefend worden op zowel standaardsituaties  als op onverwachte situaties. Het verdient aanbeveling om de KNBRD diploma’s A en B voor zwemmend redden door brandweerduikers verplicht te stellen.'

Dat er geen goede zwemmend redden actie werd uitgevoerd waardoor er een dode viel, heeft uiteindelijk de regionaal brandweer commandant zijn baan gekost.

Ik vind het overigens beslist geen onzin als brandweerpersoneel KNBRD diploma's haalt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 8 maart 2004, 11:45:05
Ik snap dat je brandweerduikers ook veel meer aan oppervlakte werk kan doen...

Ik begeef me al erg lang op die markt.  ;D

De KNBRD opleidingen zijn veelste beperkt..
Een rescuedivers opleiding volgens de ILS normen (PADI of NOB) kan ook nog diverse aanvullingen krijgen.

Ja brandweer duikers zijn er gefocussed op bepaalde soorten ongevallen.. En er is nog zoveel meer..
Ik vind zelf dat zeggen dat je probleem oplost door een KNBRD opleidingen te volgens. veelste kort door de bocht.. daar verbaas ik me om..

Maar deze discussie ging over C2000 bij reddingsbrigades. Mijn excuses voor dit uitstapje...
wel informaties trouwens..


Dave

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 8 maart 2004, 11:59:14
Dave,

laat je toch niet de gehele tijd leiden door rancune en emotie. Er ligt een grote kloof tussen het reddingswerk op de Randmeren en het werk van de strandreddingsbrigades langs de Nederlandse Kust. Voor het strandreddingswerk is een voertuig een primair reddingsmiddel. Dat jullie op de Randmeren een dergelijk reddingsmiddel niet noodzakelijk vinden is jullie pakkie aan, maar laat een ander hier wel in zijn waarde.


Ik laat mij in tegenstelling tot anderen op dit forum niet 'de hele tijd leiden door rancune en emotie'

Het is duidelijk dat men aan de kust heel anders tegen het werk van de brigade aankijkt dan bij ons in de regio. Hier kent men op Blaricum en Almere na geen strand. Er is dus ook geen voertuig nodig.

Citaat
Dat jullie verder geen steun krijgen van Brandweer, Gemeente en RN KNBRD ligt een basis regel ten grondslag, namelijk: Er zijn al reddingsbrigades of waterhulpverleningsinstantie (brandweer) binnen die Gemeente, dus waarom nog meer.
Wij zitten niet te wachten om de plaats van een gemeentelijke instantie in te nemen. Wij willen enige erkenning voor het vele werk dat wij verzetten.

Citaat
Omdat reddingsbrigades met hun eigen bewakingsgebied binnen een gemeente opereren en daar een belangrijke in- en aanvulling geven binnen de hulpverleningsketen, krijgen deze wel de toestemming tot gelieerde en andere hulpverlenende instanties niet.

Maar vergeet niet dat hier wel een extra digitale mobilofoon in auto's of posten moet worden gebouwd en dat de communicatie niet gratis is. En dat eigenlijk deze apparatuur van belang kan zijn, indien je "in opdracht rijd van". Zodat je via statusboxen invulling kan geven aan de opdracht van bijvoorbeeld CPA.

Niet alle reddingsbrigades in onze regio geven een belangrijke aanvulling binnen de hulpverleningsketen. Er is zelfs een brigade die door hun eigen gemeente gepasseerd is en de brandweer een boot heeft laten kopen, voor de hulpverlening op haar gebied. Toch krijgt deze brigade meer credit dan ze waard is... Mogen wij dan niet vragen om erkenning voor het vele werk dat wij verzetten??

Citaat
En by the way, P2000 alarmering kan elke hulpverlenende instantie gewoon aanvragen en dan hoef je niet mee te liften op een ander. En zometeen kan een ieder je dan alarmeren en niet alleen de Brandweer en is het door jullie aangegeven delay ook niet meer.
Dat is zeker een overweging waard... moet de prijs/kwantiteit/kwaliteit natuurlijk wel goed zijn, hè ;D

Dave


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #53 Gepost op: 8 maart 2004, 12:56:53
Ik denk dat inpassing (en daarmee erkenning) dient te gebeuren via de gemeente en KNBRD/RN. Dat is uiteindelijk de geëigende weg. Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden en als men niet wil moet je toch wat. Ik zie dat als tijdelijk en denk dat het goed is om je dat te realiseren.

Ongetwijfeld zijn de samenstellers van het COT-rapport op de hoogte van wat er nog meer aan opleidingen te verkrijgen valt.
Terecht, vind ik, raad men aan KNBRD diploma's verplicht te stellen voor brandweerduikers.

Wat niet wil zeggen dat ik geen aanmerkingen heb, ik denk bijvoorbeeld dat KNBRD A en KNBRD strandwacht A beter is dan KNBRD A en B.
Verder valt er best nog het een en ander te verbeteen aan de KNBRD diploma's, misschien iets voor Peter om hieraan met zijn DAN ervaring een bijdrage aan te leveren?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #54 Gepost op: 8 maart 2004, 13:40:26
Volgens mij was het idee om het zwemmen redden bij alle brandweermensne in te voeren, dus ook bij de duikers. Er zit nog wel een verschil tussen hulpverlenen onder en boven water. Voor het gedeelte bovenwater hebben de reddingsbrigades de meeste kennis.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 8 maart 2004, 13:47:04


Ik laat mij in tegenstelling tot anderen op dit forum niet 'de hele tijd leiden door rancune en emotie'

Het is duidelijk dat men aan de kust heel anders tegen het werk van de brigade aankijkt dan bij ons in de regio. Hier kent men op Blaricum en Almere na geen strand. Er is dus ook geen voertuig nodig.

Dave,

deze topic gaat over het al dan niet, in een later stadium, gebruik maken van het nieuwe digitale communicatie netwerk C2000 van de OOV organisaties binnen Nederland. Voor een hulpverleningsvoertuig is deze van belang, zelfs een verplichting met de nieuwste reglementen betreffende optische en geluidssignalen. Als je geen voertuig hebt en ook de intentie niet hebt om er één aan te schaffen, heb je het niet nodig. Tenzij je vindt dat communicatie een essentieel onderdeel uit maakt van de hulpverlening.
Helaas is gebruik van C2000 voorbehouden aan OOV organisatie en gelieerde hiervan. Gelieerde wordt je pas als je een status of erkenning bij deze OOV organisaties hebt verworven, zo niet, dan  . . . . . . . . . .

Wij zitten niet te wachten om de plaats van een gemeentelijke instantie in te nemen. Wij willen enige erkenning voor het vele werk dat wij verzetten.

Dave, ik reeds eerder vermeld dat deze topic over C2000 gaat en alleen OOV organisaties en gelieerde hiervan gebruik mogen en kunnen maken. Daar is dus erkenning een groot onderdeel van. Erkenning niet door degene die gered zijn, maar de OOV organisaties en gemeenten. Je zou kunnen proberen om groepsgewijs de erkenning te kunnen afdwingen, maar dan moet je gaan samenwerken met alle hulpverlenende instanties in die regio. En zoals Henk al heeft laten zien is dat een groot probleem.


Niet alle reddingsbrigades in onze regio geven een belangrijke aanvulling binnen de hulpverleningsketen. Er is zelfs een brigade die door hun eigen gemeente gepasseerd is en de brandweer een boot heeft laten kopen, voor de hulpverlening op haar gebied. Toch krijgt deze brigade meer credit dan ze waard is... Mogen wij dan niet vragen om erkenning voor het vele werk dat wij verzetten??Dat is zeker een overweging waard... moet de prijs/kwantiteit/kwaliteit natuurlijk wel goed zijn, hè ;D

Krijgen deze reddingsbrigades wel de mogelijkheid tot het gebruik van C2000. Na informatie te hebben ingewonnen, krijgen die GEEN toestemming tot gebruik van C2000. Er ligt wel een aanvraag voor alarmering via P2000 van één reddingsbrigade. (welke kreeg ik niet te horen)

Dave, we hebben op het water en langs de kust allemaal het zelfde doel, maar je kunt koeien niet met appels vergelijken. Wat dus inhoudt dat je je moet vastleggen, structureren, aanpassen en evalueren. Dat proces moet gaande blijven, aangezien stilstand een achteruit gang betekend.
Nog zo'n mooie spreuk: "Er zijn vele wegen die naar Rome leiden." Probeer het C2000 gelieerde via een andere weg, bijvoorbeeld via KLPD of Marechaussee of RAV.

Laat je niet vastleggen op één manier, zoals de KNRM heeft gedaan in het convenant met KWC. Wees flexibel en attent, dan kom je veel verder.

;)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 8 maart 2004, 13:52:19
Laat dat nou precies de manier zijn die wij verkiezen, R.R. ;D  Alle reddingsbrigades in onze regio worden op dit moment gealarmeerd via het R.A.C. 52, Gooi & Vechtstreek, ze zullen dus vast allemaal wel overgaan op P2000, toch?

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 8 maart 2004, 13:56:04
Erkenning van andere instantie is zeker zeer entisenteel voordat je gelieerd kan worden aan c2000. Zolang je er alleen zelf van overtuigd bent dat je recht hebt op c2000 dan ben je er helaas nog niet. Je zal de hoge heren op biza moeten overtuigen en dit zal mogelijk zijn door ondersteuning van andere hulpverleninginstanties. Hierbij is een goede samenwerking zeer noodzakelijk. In het geval van de hoge zal dit de brandweer in deze regio kunnen zijn, aangezien  deze gebruik maken of eigen materiaal of materiaal van de brigade zal dit niet snel mogelijk zijn. Anders moet je het via de ksutwacht spelen maar deze hebben dit volgens mij nog op een laag pitje staan.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 8 maart 2004, 14:00:12
Bedankt voor de tip, 9910001, wij zullen alle opties open houden  ;D

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 13 maart 2004, 11:59:29
Dave,

ik heb navraag gedaan voor jullie en daaruit blijkt dat P2000 onlosmakelijk verbonden is met C2000. Indien geen toestemming voor het gehele pakket, C2000, dan is het verkrijgen van een P2000 alarmering zeer moeilijk. Datzelfde geldt voor T2000.

Je moet je echt kunnen profileren als een geëigende hulpverleningsinstantie met alle inzetcriteria, historie enz.
Elke hulpverlening start met communicatie.