Vrouw overleden na aanrijding met motoragent - Amsterdam 22-10-2009

Auteur Topic: Vrouw overleden na aanrijding met motoragent - Amsterdam 22-10-2009  (gelezen 21166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:41:10
volgens mij is het zo als ik dit topic lees dat heel veel mensen denken dat er een reden geweest zou kunnen zijn voor het negeren van het rode licht, hierop moet ik zeggen: zou kunnen, maar houden jullie er wel rekening mee dat de motoragent ook een MENS is, misschien heeft hij het licht gemist of iets in die geest,

praat natuurlijk niets goed maar zou maar zo kunnen, iedereen maakt fouten alleen is dit een duurdere fout maar dat wil niet zeggen dat hij meer fouten heeft gemaakt als iemand anders die per ongelk door het rood rijd. laten we dus het onderzoek afwachten. misschien was er ook wel iets mis met de verkeerslichten (wie zou het zeggen?)


Misschien zou je dan alle informatie kunnen lezen en vervolgens nog eens je eigen post ::) Dan zie je zelf al dat je zelf dingen zegt, die in de media/persberichten al zijn vernoemd
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2009, 21:52:13
Ik zal wel gek zijn(in elk geval verkeerd begrepen), het maakt niet uit of er wel of niet met ogs cq door rood werdt gereden want daar zouden legitieme redenen voor kunnen zijn. Dat zal uit het onderzoek wel blijken. Wat ik probeerde te zeggen is dat er geen legitieme redenen bestaan om iemand aan te rijden. :-[

En dat ben ik ook op geen enkele wijze aan het insinueren.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:15:53
Citaat van: Live @ Veel ongelukken met politieauto's  link=topic=28760.msg684342#msg684342 date=1256555585
Politie betrokken bij veel ongelukken

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/265543/2009/10/26/Politie-betrokken-bij-veel-ongelukken.dhtml
26-10-09 11:43

AMSTERDAM - Politievoertuigen in en om Amsterdam zijn de laatste drie maanden betrokken geweest bij een reeks van minimaal vijf aanrijdingen. Daarbij vielen drie (ernstig) gewonden en twee doden. De politie onderzoekt of dit aantal afwijkt van het aantal in andere jaren.

De dodelijke aanrijding waarbij donderdag een vrouw op een zebrapad in Amsterdam-Zuid werd geschept door een motoragent, is de laatste in die reeks.

De 32-jarige motoragent die betrokken was bij dat incident, heeft verklaard door rood te zijn gereden, volgens getuigen zonder zwaailicht en sirene.

Het 41-jarige slachtoffer, de van oorsprong Amerikaanse Jennifer Mary Nolan, moeder van twee kinderen, overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag. Zij stak donderdagmiddag het zebrapad bij de kruising Stadionweg/Diepenbrockweg over toen ze werd aangereden.

De agent is niet aangehouden, zoals soms wel gebeurt na een ernstig ongeval. Dat was voor het onderzoek niet nodig, aldus het Openbaar Ministerie, omdat hij een verklaring heeft afgelegd over de toedracht. Hij is niet officieel geschorst. ''Dat hoefde niet omdat hij heeft aangegeven dat hij niet in staat is zijn werk uit te voeren zolang het onderzoek naar het incident loopt.'' Het is niet bekendgemaakt waarheen de agent op weg was.


Eerder deze maand raakte een 39-jarige scooterrijdster ernstig gewond toen zij in Amsterdam-West werd aangereden door een motoragent. De man reed haar aan toen ze linksaf sloeg. Eind augustus overleed een 78-jarige man uit Amstelveen toen zijn auto na een aanrijding met een auto van de politie Kennemerland bij Hoofddorp in de sloot belandde.

In juli raakte een fietser gewond toen hij in Oost werd aangereden door een motoragent. En enige weken geleden reed een politieauto de 25-jarige Amsterdamse Sergej tegen een muur, in de - foutieve veronderstelling - dat hij een overvaller was. Zijn herstel zal maanden duren.

De Amsterdamse politie zei vanmorgen te onderzoeken hoe het aantal ongevallen zich verhoudt tot de aantallen in andere jaren.

Agenten mogen, ook zonder zwaailicht en sirene, door rood rijden, maar dat moet altijd langzaam gebeuren. Het uitgangspunt moet zijn dat andere verkeersdeelnemers de auto of motor niet hebben gezien.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat een agent onderweg is naar een spoedgeval, maar dat het niet gewenst is dat hij met veel bombarie komt aanrijden, bijvoorbeeld omdat een overval nog bezig is. Van het incident van afgelopen donderdag is niet bekendgemaakt waarheen de agent op weg was.


Wanneer agenten met zwaailicht en sirene rijden, is hun auto of motor een voorrangsvoertuig. Dat betekent dat ze voorrang moeten krijgen van andere verkeersgebruikers, maar ook in dat geval mogen ze nooit voorrang némen. Ook ten aanzien van rode verkeerslichten gelden regels.

'Een rood verkeerslicht wordt slechts stapvoets genegeerd. Bij het negeren van het rode verkeerslicht dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan,' stellen de richtlijnen.

Evenmin mogen agenten op kruisingen zomaar voorrang nemen. Ze moeten het kruispunt naderen met gepaste snelheid en ook hier moeten de agenten ervan uitgaan dat de andere verkeersdeelnemers het politievoertuig niet hebben opgemerkt.

Uit cijfers die eerder dit jaar bekend werden, bleek dat landelijk tussen 2005 en 2007 tien agenten en één burger zijn omgekomen bij ongevallen met politievoertuigen. Vierhonderdveertig burgers en 43 agenten raakten gewond. Hoe vaak het ongeluk door de politie werd veroorzaakt, is onbekend.

In 2006 sloeg de Nederlandse Politiebond alarm over het grote aantal verkeersongelukken waarbij agenten betrokken waren. Het resultaat was een extra rijopleiding voor agenten. Eind vorig jaar hadden zeven van de 26 korpsen afspraken gemaakt om agenten te sturen.
Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft de politiekorpsen tot eind dit jaar de tijd gegeven zich alsnog vrijwillig te melden. Anders gaat ze de training verplicht stellen.

Of de Amsterdamse politie deelneemt aan de trainingen, kon een woordvoerder vanochtend niet vertellen. "Wij doen ook veel zelf." (KAMILLA LEUPEN)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 6 november 2009, 12:23:08
Motoragent op buitengewoon verlof gestuurd

06-11-09 11:30
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/266665/2009/11/06/Motoragent-op-buitengewoon-verlof-gestuurd.dhtml

AMSTERDAM - De motoragent die twee weken geleden een vrouw doodreed op een zebrapad in Zuid, is op buitengewoon verlof gestuurd. De 32-jarige man zit al sinds het incident thuis - hij heeft aangegeven niet te kunnen werken gedurende het onderzoek.

Hij reed donderdagmiddag 22 oktober rond half zes op de kruising Stadionweg/Diepenbrockstraat door rood licht, zonder zwaailicht en sirene. De 41-jarige Jennifer Mary Nolan, die met groen licht het zebrapad overstak, werd door hem geraakt. De moeder van twee kinderen overleed een dag later.

De motoragent heeft een verklaring afgelegd over waarom hij door rood reed. ''Het onderzoek richt zich erop dat te controleren en te kijken of dat een gerechtvaardige reden was,'' aldus het Openbaar Ministerie (OM). Over de snelheid waarmee hij reed, wil een woordvoerder niets zeggen.¿''Dat is onderwerp van onderzoek.'' Agenten mogen alleen stapvoets het rode licht negeren.

In een oproep eerder deze week heeft het OM getuigen gevraagd zich te melden om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van wat er die middag precies is gebeurd. ''Dit is een buitengewoon ernstige zaak en wij willen dit tot op de bodem uitzoeken.''

Specifiek werd gezocht naar de bestuurder van een blauwe bestelbus  die tijdens het incident voor het stoplicht bij het zebrapad stond. Deze heeft zich gisteren gemeld. (HET PAROOL)
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #34 Gepost op: 6 november 2009, 16:20:26
Dat is (niet meer als) normaal wanneer er een strafrechtelijk onderzoek (in dit geval waarschijnlijk art. 6 wvw) word uitgevoerd naar een politiemedewerker
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2009, 19:07:10
ik wil eerst de agent sterkte wensen en met de nabestaanden leef ik mee.
Ik wil ook ff opmerken dat als een voertuig met ogs rijdt dus in de stad tussen de 50 en 70 dan keihard moet afremmen om voor een rood licht stapvoets passeren dat het mij niet lijkt dat in de pratijk veel zal gebeuren.

Verder lijkt me het beter om eerst het onderzoek te bestuderen ipv conclusies te trekken.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 6 november 2009, 19:18:02
Ik wil ook ff opmerken dat als een voertuig met ogs rijdt dus in de stad tussen de 50 en 70 dan keihard moet afremmen om voor een rood licht stapvoets passeren dat het mij niet lijkt dat in de pratijk veel zal gebeuren.

Hij reed volgens de ooggetuigen dus niet met OGS en  in de praktijk hoort dit wel te gebeuren ... Je ziet nu wat er gebeurd wat de gevolgen kunnen zijn als je wél een (dodelijk) ongeval veroorzaakt  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #37 Gepost op: 9 november 2009, 20:31:12
maandag 09 november 2009 17:14

Lastercampagne jongeren tegen agent

Jongeren uit de Diamantbuurt zijn een lastercampagne gestart tegen een motoragent die twee weken geleden een vrouw heeft doodgereden op de Stadionweg.
De agent reed daarbij zonder sirene en zwaailicht door rood. De jongeren, die zeggen de agent te kennen, hebben nu in Oud-Zuid brieven verspreid waarin ze de man zwart proberen te maken. In twee brieven die zij aan een boom bij de Stadionweg hebben gehangen, wordt de man met naam en toenaam genoemd en uitgemaakt voor moordenaar.
In de Diamantbuurt hebben de jongeren ook leuzen met graffitti op muren gespoten. In de buurt wordt verdeeld gereageerd op de brief.  De politie zegt in een reactie het zeer ongepast en onbeschaafd te vinden om iemand zo publiekelijk te veroordelen. Verder willen zij niet voor camera reageren, aangezien het onderzoek door Justitie nog loopt.

Voor het artikel met een korte reportage en reacties van burgers: http://www.at5.nl/artikelen/26775/dlkjdjv
Bron: AT5
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #38 Gepost op: 9 november 2009, 23:35:01
maandag 09 november 2009 17:14

Lastercampagne jongeren tegen agent
(...)

Schandalig. En dan ook nog buurtbewoners die er begrip voor gaan tonen.. :-X


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #39 Gepost op: 10 november 2009, 08:00:24
Schandalig. En dan ook nog buurtbewoners die er begrip voor gaan tonen.. :-X

Het is niet gepast wat er nu gebeurd in die wijk, het is wel een gevoel wat er leeft. Voor de desbetreffende motoragent is dit natuurlijk onzettend vervelend en zo ook voor de politie in het algemeen.
Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken: er is wel een gezin waar opeens een belangrijke schakel is weggevalen. Als mij het zou gebeuren zou ik me er geen raad mee weten. En laten we vooral ook eerlijk blijven de desbetreffende motoragent heeft hoe dan ook een groot probleem. Er wordt hier ook geroepen dat we het onderzoek moeten afwachten, maar wat denk een ieder dan dat daar uit komt? exact weten we het natuurlijk niet maar het zal zeker geen vrijspraak zijn!
Wat niet wegneemt dat ik met alle partijen meeleef, dit ongeval kent alleen maar verliezers :'(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”