Griepprik (medisch / HV personeel)

Auteur Topic: Griepprik (medisch / HV personeel)  (gelezen 38784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 30 oktober 2009, 12:32:08
Twijfels over twee prikken Door René Steenhorst

http://www.telegraaf.nl/grieplijn/5200230/__Twijfels_over_twee_prikken__.html
vr 30 okt 2009, 12:01

AMSTERDAM -  Waarom geeft België zijn burgers slechts één prik tegen de Mexicaanse griep, en zijn er per Nederlander twee vaccinaties beschikbaar?

Het officiële antwoord van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) luidt, kort gezegd, dat Nederland dit doet omdat de kans op bescherming tegen het griepvirus wordt verhoogd door een tweede vaccinatie. "Dit vaccin biedt ongeveer 70 procent bescherming na twee prikken, maar nader onderzoek moet hierover nog meer duidelijkheid geven."
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:14:32
30 Oktober 2009
WHO vindt één vaccinatie voldoende

30 Oktober 2009
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/10/art000001CA595AC4237E91.html

De Wereldgezondheidsorganisatie, WHO, zegt dat één vaccinatie tegen de Mexicaanse griep voldoende bescherming biedt. Tot nog toe werd er vanuit gegaan dat twee vaccinaties nodig waren.

Volgens de WHO geldt het advies voor mensen die ouder zijn dan tien jaar. Of één vaccinatie voor jongere kinderen ook volstaat wordt nog onderzocht.

Het is onduidelijk of het advies van de WHO ook in Nederland wordt overgenomen. Minister Klink hield tot nog toe vast aan twee vaccinaties. Eerder hadden Chinese geneesmiddelenfabrikanten en onderzoekers uit de VS en Australië gezegd dat één vaccinatie genoeg is.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:39:02
Wie heeft de griepprik al gehad? Ik was daarna gelijk verkouden...  ::)

En Palm, hoe voel je je nu? Takel je al af? Ik geloof dat jij het testpersoon van het forum bent, als ik alles bij elkaar zo eens lees... ;D ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #43 Gepost op: 31 oktober 2009, 06:42:43
ter antwoord op de vraag van Vesalius

Ja ik heb de hep.B gehad en ook nog het andere standaard rijtje uit het verleden. (ja, maar meer ter bescherming voor mezelf als voor de patiënt hoor)
Daar ik vroeger als kind geen keus had ;) en nog steeds blij bent dan mijn ouders die keuze voor mij wel gemaakt hebben.

er is daar naar voldoende onderzoek gedaan en in mijn optiek de mexicaanse nog onvoldoende
en de gewone griep prik, mijn motivatie is dat ik al voldoende wordt blootgesteld wordt aan beestjes van anderen en nog nooit ziek ben geweest van de griep
Het is wellicht geen EBP , maar als je nu ziet hoeveel mensen er aan MRSA ten onder gaan door het tal loze antibiotica gebruik, wil ik mijn lichaam niet lui maken
laat mijn eigen weerstand maar zijn best doen

wellicht vinden vele dit een slap excuus, so be it ;)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #44 Gepost op: 31 oktober 2009, 19:37:07
Nu is mijn twijfel over wel of niet nog meer toegeslagen :-\
Door mijn astma krijg ik elk jaar al de griep prik waar ik 4 maanden een blauwe plek van hou.
Ook ben ik al vaak verkouden en heb het dan flink benauwd.
Ik zit nu na alle verhalen echt in dubio of ik nu wel of niet moet gaan voor de mexicaanse en heb ook meer schrik voor onze kleine meid van nog geen 2.

Iemand een voorstel?
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #45 Gepost op: 1 november 2009, 09:48:18
Nu is mijn twijfel over wel of niet nog meer toegeslagen :-\
Door mijn astma krijg ik elk jaar al de griep prik waar ik 4 maanden een blauwe plek van hou.
Ook ben ik al vaak verkouden en heb het dan flink benauwd.
Ik zit nu na alle verhalen echt in dubio of ik nu wel of niet moet gaan voor de mexicaanse en heb ook meer schrik voor onze kleine meid van nog geen 2.

Iemand een voorstel?

Gaan.

En als je serieus overweegt niet te gaan overleg dan alsjeblieft eerst nog even met je huisarts.

T.a.v. blauwe plek: NIET masseren na de prik, thuis even 10 minuutjes (niet langer) wat kouds op de prikplek leggen.

Voor de duidelijkheid, er zijn risicogroepen geformuleerd die een hoger risico dan gemiddeld hebben op een ernstiger beloop van de griep. Dit betekent dus gelukkig niet dat griep voor diegene die tot een risicogroep behoren nu direct levensgevaarlijk is maar dat het wel iets vaker dan bij anderen een moeizamer beloop kent. En dat vinden we niet acceptabel vandaar dat we die groepen extra willen beschermen.
Jaarlijks krijgen er in Nederland ongeveer 800.000 mensen de griep, van die 800.000 overlijden er tussen de 500 en 2000 dat is dus maar 0,06-0,25% alleen daar zit dan dus wel een relatief groot aandeel van de risicogroepen (tot 90% van de overlijdensgevallen) bij.

(Even kijkend naar de mediahype: uitgaande van deze cijfers overlijden er dus jaarlijks ook 50-200 mensen aan de griep die niet tot een risicogroep behoren, alleen hoor je daar normaal weinig/niks over)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #46 Gepost op: 1 november 2009, 11:14:11
Thanx voor de informatie.
Ben nu al aan het hoesten en benauwd. :(
Hoop dat het niet erger word  :(een vriendin met astma ligt al in het ziekenhuis sinds maandag ze heeft een virus infectie.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 4 november 2009, 12:58:56
M'n vaccinatiedatum komt steeds dichterbij en ik twijfel nog steeds. Ik heb drie uitnodigingen; 1 maal voor seizoensgriep, daaropvolgend 2 afspraken voor de Nieuwe Influenza. Voor de seizoensgriep ben ik nooit eerder uitgenodigd voor vaccinatie (?)
dus die sla ik sowieso ook dit jaar over...denk ik.

Maar v.w.b. de Mexicaanse griep...de meningen blijven verdeeld.. De berichtgeving blijft tegenstrijdig, de 1 roept dit en de ander dat.
Eigenlijk is dit gewoon te bizar! Hoe kan je met je gezonde   ;) verstand nou bepalen wat goed voor je is? Met zoveel verschillende berichten... :-\


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #48 Gepost op: 4 november 2009, 15:20:02
Van mij hoeft het allemaal niet. Geen geprik met botte naalden in mijn lijf voor iets wat ik niet vertrouw en ook wel uit kan zieken.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #49 Gepost op: 5 november 2009, 13:00:53
Ik heb vanmorgen ook de uitnodigingen ontvangen.

Denk wel dat ik ga.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN