Beledigen van een ambtenaar in functie

Auteur Topic: Beledigen van een ambtenaar in functie  (gelezen 36168 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2012, 16:30:54
Daar komen ze dan toch zelf wel achter?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2012, 16:39:03
Daar komen ze dan toch zelf wel achter?
Nou, als je het goed had gelezen dan ligt het aan de context. Op straat is dat lastig in te schatten dus een aanhouding kan geheel rechtmatig zijn. Als de rechter dan besluit dat hij het toch niet beledigend vind dan wordt je wel vrijgesproken maar dan heb je toch een tijdje in de cel gezeten.... Ik zou het er dus niet op wagen.

Het is ook nog eens zo dat een agent het net anders kan opvatten als hoe jij het bedoeld. (Hij ziet het dan in een andere context) En ja, dan heb je een probleem.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2012, 16:47:44
Dus komen de agenten er toch achter of het wel of niet beledigend was en dat ze inderdaad aan mierenvoortplanting deden. >:D
Ik vind een boete/aanhouding voor het woord overdreven.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2012, 16:49:47
Dus komen de agenten er toch achter of het wel of niet beledigend was of dat ze inderdaad aan mierenvoortplanting deden. >:D
Ja dat wel, maar als verdachte heb je wel een paar uur in de cel gezeten als je pech hebt........ Met andere woorden, je dag wordt er niet beter op.  :D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2012, 16:57:56
Maar goed, iets anders.
Als iemand mij beledigt als ik aan het werk ben, is diegene dan ook aan te houden ivm beledigen van een ambtenaar in functie?
Ik ben tenslotte ook ambtenaar en heb ooit ook een belofte afgelegd.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2012, 17:06:11
Maar goed, iets anders.
Als iemand mij beledigt als ik aan het werk ben, is diegene dan ook aan te houden ivm beledigen van een ambtenaar in functie?
Ik ben tenslotte ook ambtenaar en heb ooit ook een belofte afgelegd.
Citaat
Artikel 266

1. Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

2. Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Artikel 267

De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:

1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;

2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;

3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.
266 geeft aan wat belediging, en 267 geeft aan waneer het verzwarend kan werken. Dus Syl ook jij valt daar onder als je in het groen bij de poort ligt
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2012, 17:27:45
Even ter info:
Citaat van: Artikel 84 WvSr
1. Onder ambtenaren worden begrepen leden van algemeen vertegenwoordigende organen.
2. Onder ambtenaren en onder rechters worden begrepen scheidsrechters; onder rechters zij die administratieve rechtsmacht oefenen.
3. Allen die tot de gewapende macht behoren worden mede als ambtenaar beschouwd.
Let wel, wanneer je een ambtenaar beledigt is dit slechts een strafverzwarende grond. Belediging is op zichzelf ook al strafbaar, alleen doe je dan geen aangifte maar een klacht.

Citaat van: Artikel 269 WvSr
Belediging, strafbaar krachtens deze titel, wordt niet vervolgd dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is gepleegd, behalve in de gevallen voorzien in artikel 267, aanhef en onder 1° en 2°.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2012, 17:30:46
266 geeft aan wat belediging, en 267 geeft aan waneer het verzwarend kan werken. Dus Syl ook jij valt daar onder als je in het groen bij de poort ligt staat >:D


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2012, 17:32:18
En tegen mij zei je dat je in de dekking zou liggen als ik langs kwam  98uiye
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 16 mei 2012, 17:34:31
Douane aan de poort is ook niet alledaags voor mij he ;) >:D