Hoe en wat van bewerken van foto's

Auteur Topic: Hoe en wat van bewerken van foto's  (gelezen 14173 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Gepost op: 30 oktober 2009, 23:15:26
Om het andere topic niet te vervuilen met een ander onderwerp; een eigen topic voor het hoe en wat van bewerken van foto's.

Een plaats om tips/tricks uit te leggen aan andere voor het bewerken van foto's. Laat je creaties zien die je hebt gemaakt aan de hand van handleidingen. Of wil je een bepaald effect creëren maar lukt het niet? Wellicht kunnen andere uitkomst bieden!





Uit vorige topic had ik de volgende "handleidingen":

****

Laatste tijd zie ik dat het een trend wordt op foto's in grijstinten met een kleuraccent.. In een vorige reactie van mij had ik het al een keer toegelicht hoe je dit makkelijk kan doen. Maar hierbij een korte "les" hoe je het zou kunnen aanpakken. Doe er mee wat je wilt!

First things first, ik heb gebruik Photoshop C3 (Engelse versie), maar vroegere photoshop varianten is dit ook allemaal mogelijk, maar wellicht staat het op een andere plek dan zoals ik het afbeeld. Zoals ik al aangaf werk ik met de Engelse versie, maar de knoppen verschillen niet tot nauwelijks met de Nederlandse versie. Daarnaast ga ik er vanuit dat je de "basisvaardigheden" bezit van photoshop. Ik zal niet ingaan op wat layers nu zijn of waar de gum zit. Het is allemaal wel zichtbaar of ik benoem zo nu en dan wel waar je eventueel op moet letten. Dit is basic training voor photoshoppers.




In 5 gemakkelijke stappen heb je het beeld compleet.. Maar eerst heb je een geschikte foto nodig waar je het een en ander in kan bewerkstelligen.



Een foto waar veel kleur inzit dat voor een mooi contrast kan zorgen. Ik heb gekozen om de oranje hesjes er uit te laten springen.




Stap 1: Photoshop opstarten en de foto in te laden:



De foto kan je gewoon op de basis layer houden en hoef je hier verder niets meer te doen! De eerste stap compleet!




Stap 2: De adjustment layer:



Zoals je in de afbeelding kunt zien, klik ik boven in de balk "Layer" aan. Daarna "New Adjustment Layer" met daarop volgend "Hue/Satuartion". Voer dit uit en dan zijn we klaar voor stap 3!





Stap 3: Vervolg van adjustment layer:



Nadat je op "hue/satuaration" hebt geklikt krijg je eerst een pop-up voor de nieuwe layer. Druk hier op OK. Daarna krijg je een pop-up met verschillende schuifbalken zoals te zien is op de foto van deze stap. Schuif van Satuaration helemaal naar links. Zoals je kan zien is de foto nu geheel in grijstinten. Maar waar zijn de kleuren? Hup naar stap 4!





Stap 4: Accenten leggen met kleur:



Als het goed is heb je nu bij je layers, twee layers zoals op de afbeelding (rechts onder). Zorg dat je de bovenste layer de layer is waar je in werkt. Pak nu in je toolbar de gum. Zoals in de afbeelding is te zien heb ik een grote cirkel heb weg gegumt. Dit dient als voorbeeld, wat de gum doet met de afbeelding.

Nu ik de adjustment layer heb, kan ik beginnen met het leuke werk. Het weg gummen van waar ik kleur wil! Mijn tip, zoom in op de foto zodat je veel ruimte hebt om te werken en gum weg wat jij weg wilt hebben! Je kan ook je lassotool gebruiken en het geselecteerde verwijderen met de delete knop. Wat jij fijn vind.

Als je dit hebt gedaan kom je bij stap 5.





Stap 5: ready!




Zoals je kunt zien heb ik alle hesjes "uit gegumt". Let wel op dat je niet dingen meeneemt die je niet in kleur wilt hebben. Kan je niet goed het verschil zien? Druk dan bij het oogje voor de layer. De adjustmentlayer is dan niet zichtbaar, zodat je je kunt oriënteren. Dit heb ik niet in de les meegenomen, aangezien dit toch wel behoort tot de basis vaardigheden van Photoshop.





Uiteindelijk krijg je het volgende resultaat:






SUCCES





****

Toevallig vrij vandaag en zal proberen nu het motion effect aan een foto te geven. Zoals bij de boot (sorry JelZo als ik in je voor ben...)

Redelijk simpel, maar het verne*keratieve er aan is dat het op detail neerkomt.. Met andere woorden, als je het perfect wilt doen heb je meer tijd nodig!

Allereerst had ik een foto nodig van een rijdend voertuig. Ik ben zo vrij geweest om binnen het forum een foto te zoeken en heb de onderstaande gebruikt. Het staat onder copyright van Edwin V W. Ik wilde eerst vragen of ik de foto kon gebruiken, maar ik was bang dat ik niet de tijd kon vinden in de nabije toekomst om deze handleidingen hier neer te zetten.



Mooie ambu waar de bladeren op de achtergrond mooi kunnen blurren!


Stap 1



Open photoshop en zorg dat de afbeelding in een aparte layer zit, aangezien we hier mee gaan werken. Dus niet in de background.


Stap 2



Pak je lassotool (zie rode streep) en knip de ambu uit.


Stap 3



Als je alles hebt zoals hier boven ga er dan op staan en druk rechtermuisknop en selecteer copy layer zoals op onderstaande afbeelding:




Stap 4



Selecteer nu de layer van de oorspronkelijke foto (zie rode streep). Ga dan boven in de taak balk naar "filter" > "blur" > "Motion blur" zoals te zien is op de afbeelding. Klik hier op en je krijgt het onderstaande pop-up:



Daar zie je angle (hoek) en distance (afstand). met de angle kan je de hoek bepalen waar het de motion heen gaat. Met de distance bepaal je de afstand van de motion (je rekt in principe de foto uit, en de distance bepaald de afstand hier van.

Ben je zo ver druk op ok!

In principe ben je nu klaar. Maar soms wil je wat meer..


Stap 5



Zoals je kunt zien heb ik de smudge tool gepakt op een zeer groot formaat. Hier heb ik de achterkant van de ambu een halve centimeter naar links bewogen en toen een halve centimeter naar rechts (op oorspronkelijk positie dus). Aangezien de abmu in een soort van hoek staat vond ik het leuk om de achterkant iets vager te maken. Kijk maar of je dat wilt of niet.


Uit eindelijk is het dit geworden:




Ik heb dit in een snel tempo gedaan en ik ben niet 100% tevreden. Door snelheid ben ik zo nu en dan wat slordig geweest, maar het idee is denk ik duidelijk!


LET OP!

Wat wel belangrijk is, is dat je een foto neemt die een motion blur kunnen hebben (zoals de boot! die straalt actie uit!!!) En werk het liefste met grote foto's zodat je gedetailleerd aan het werk kan gaan!!


Succes!




ruben08116

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2009, 01:03:33
Aaah kijk aan... top man! O0
Ik ga dit weekend dat zwart-wit effect proberen :) Laat hier wel zien of het gelukt is ;)


ruben08116

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2009, 17:50:16
Zoo heb me weer even vermaakt :)
Voor:

Na:


Wacht met smart op meer effecten 8)


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2009, 18:50:25
Nou wat zou je willen zien?


ruben08116

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2009, 19:24:29
Nou wat zou je willen zien?

Geen idee wat je me Photoshop kan.... volgens mij een hele hoop :D ;)
Heb je nog iets in petto dat je mooi kan toepassen op foto's met hulpverlenings achtergrond? :)


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2009, 19:43:12
Het is maar wat je wilt bereiken.. Zoals met het zwart-wit effect is ook niet iets wat alleen binnen hulpverlening valt..Als jij alle rode voertuigen gemakkelijk groen wil maken, kan ik daar iets over maken om maar een voorbeeld te noemen..


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2009, 19:59:06
een tutorial HDR fotografie? :D


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2009, 17:55:47
Leuke trucjes, maar waarom zou je in vredesnaam in HDR willen fotograferen bij incidenten? ::) Als je een beetje fatsoenlijk fotografeert heb je toch geen fotosoep nodig om alles goed belicht te krijgen? :P
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2009, 18:29:39
haha, nee inderdaad misschien is dit het verkeerde forum voor HDR fotografie:P


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2009, 18:34:14
Leuke trucjes, maar waarom zou je in vredesnaam in HDR willen fotograferen bij incidenten? ::) Als je een beetje fatsoenlijk fotografeert heb je toch geen fotosoep nodig om alles goed belicht te krijgen? :P

Blijft voor een paar nog altijd moeilijk ;D.. Ik zou niet aan HDR beginnen (iig niet bij hulpverlening).. Staat ergenst 1 foto van mij die ik HDR + tonemapping heb gedaan maar ik vind het niks.. Met tonemapping gaat 97% van de gebruikers tever waardoor het geen mooie foto meer is..

Wat betreft bewerken van HV foto's in photoshop, meer dan levels/contrast/saturation en sharpening is niet nodig.. De 2 die hier in het topic staan, leuk voor als je je verveeld of als je photoshop wilt leren kennen, maar ik vind het niks.. Zwart wit met kleur voegt 99 van de 100 keer niks toe, de beweging in een voertuig krijgen vind ik dat je maar een uurtje extra naar buiten moet om het pannen onder de knie te krijgen O0