Hoe en wat van bewerken van foto's

Auteur Topic: Hoe en wat van bewerken van foto's  (gelezen 14073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #40 Gepost op: 24 november 2009, 11:59:05
Zo heb je in de ACR de meeste bewerkingen al gedaan.

Dat, en een RAW bevat per kleurkanaal meer informatie per pixel (12 of 14 bit) dan een normale foto (8 bit). Die informatie kun je met een RAW-ontwikkelaar zo bewerken dat je output optimaal gebruik maakt van dat overschot aan info. Daardoor is het dus ook aanbevelenswaardig om in RAW te schieten, omdat je meer data vastlegt dan in JPG, waarbij de camera zelf de afweging maakt die jij in ACR zou doen. De camera doet dat met een standaard-instelling, bij zelf ontwikkelen heb je dat allemaal zelf in de hand.

met meer info kan de ontwikkelaar dus ook beter contrastverschillen duidelijk maken, verscherping uitvoeren (wat eigenlijk ook een vorm van contrastdetectie is), of kleurcorrecties maken.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #41 Gepost op: 24 november 2009, 13:00:30
En dat ook zeker. Je legt in RAW ook gewoon veel meer details (data) vast waardoor je nog veel meer kan bewerken.

Ik heb laatst voor de gein in zowel JPG (L) en RAW geschoten. Op mijn camera kan ik met 'beeldstijl' werken. Ik had deze ingesteld op 'landschap', dan krijg je levendige blauwe en groene kleuren en een scherp beeld.
De JPG wordt in de camera dus al bewerkt op die manier. De luchten zien er dan een stuk blauwer uit dan op de RAW foto. Maar met de nabewerking komt dat allemaal goed.

Wat tegenwoordig wel fijn is, is dat JPG in de nieuwere versies van de ACR ook als 'RAW' bewerkt kunnen worden. De witbalans kan je toch wat aanpassen en je kan ook met de schuifjes werken, al is het natuurlijk veel beperkter dan wanneer je echt in RAW zal schieten.

Voor diegene die het niet weten hoe je dat kan doen zal ik het even uitleggen.

Je gaat naar Bestand --> Openen als... --> er komt een 'Openen als...' scherm tevoorschijn. Je selecteert de foto die je wilt bewerken, maar dan nog niet op 'Openen' klikken.
Het is belangrijk dat je in 'Openen als' Camera Raw' selecteert. Zie het plaatje hieronder. Als het goed is moet de JPG nu in ACR geopend worden en kan je toch een klein beetje de boel als RAW bewerken, al is het dus maar wat beperkter als bij een RAW foto.

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #42 Gepost op: 26 november 2009, 14:16:43
Hoi,

Wat is het voordeel van het als RAW ontwikkelen van een JPG? Die heeft toch maar beperkte data, het enige wat je dan doet is de bewerkingen die je anders in PS uitvoert dan in ACR doen... weinig toegevoegde waarde, of je moet het lekkerder vinden werken.

Nadeeltje van in-camera JPG is daarbij dat er in de camera ook al een compressieslag wordt gemaakt. Wat je dus in ACR of PS of wat dan ook opent, heeft dat bestand minder beeldpunten, minder contrast, minder kleurinfo en waarschijnlijk ook nog eens artefacten. Wanneer je na de bewerking in ACR weer als JPG opslaat worden die laatsten alleen maar erger.

Nu zal bovenstaande info alleen voor de pixel-peepers onder ons interessant zijn, maar ik zou zeggen: gebruik dingen waarvoor ze zijn gemaakt.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #43 Gepost op: 26 november 2009, 14:45:10
Wat is het voordeel van het als RAW ontwikkelen van een JPG? Die heeft toch maar beperkte data, het enige wat je dan doet is de bewerkingen die je anders in PS uitvoert dan in ACR doen... weinig toegevoegde waarde, of je moet het lekkerder vinden werken.

Ik fotografeer zelf alleen maar in RAW. Ik geef alleen even aan dat deze mogelijkheid bestaat, al is het natuurlijk veel beperkter dan een RAW-bestand bewerken.

Overigens probeer ik zelf al zoveel mogelijk in de ACR te bewerken. Dat vind ik zelf nog het prettigst. De dingen die ik er niet in kan bewerken doe ik wel in PS, maar dan heb iik het meeste inmiddels toch al bewerkt.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #44 Gepost op: 30 november 2009, 01:22:31
Beetje laat maar ik ben nu ook eens aan de slag gegaan met photoshop.. was lang geleden ziehier het resultaat (reacties zijn welkom):

Origineel:


Bewerkt:


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Origineel:


Bewerkt:


 ;D ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #45 Gepost op: 30 november 2009, 12:51:58
@Jordi,

Mooi gedaan! Hoe bevalt het werken in PS?  ;D

Twee opmerkingetjes:

voor foto 1 zou je kunnen overwegen de ambu en de politiewagen in de verte ook grijs te laten. Die zijn relatief klein, en leiden nu alleen af van de grote ambu.

voor foto 2 heb je gebruik gemaakt van een blur-laag voor het grijze gedeelte. Deze is echter even sterk voor de voorgrond als de achtergrond. Wat je zou kunnen doen is een masker voor je geblurde laag zetten met een gradient (verloop), zodat het gras onder de heli nog tamelijk scherp is, maar het gras verder naar voren en de bomenrij onscherp worden. Dat masker zal een zwarte streep zijn die langzaam doorloopt in een witte achtergrond.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #46 Gepost op: 30 november 2009, 13:55:28
@ Engeltje!

Nou ik vermaak me prima  ;D 8)

Dank je wel voor je tips, als ik vanavond of morgen wat tijd heb zal ik even wat verder gaan proberen, dit was eigenlijk ook even snel :P Als je het door hebt is het eigenlijk ook enorm makkelijk :P Jullie zien de volgende resultaten nog wel als ze af zijn  ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #47 Gepost op: 30 november 2009, 14:19:01
Paar Haarlemse voertuigen:
Origineel:


Bewerkt:

(hijs niet overal even netjes, maar dit was even om te testen.. met wat balkjes gespeeld)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #48 Gepost op: 30 november 2009, 15:11:13
Hoe maak jij een zwart-wit versie van je plaatje? Daar zijn een aantal mogelijkheden voor, en 'desaturate' is de minst fijne (hoewel ook dat nog wel aardige resultaten kan opleveren)

vanaf CS3 heeft fotoshop een speciale Black and White aanpassingsmogelijkheid. Probeer deze vooral uit, en kijkt eens in de voor-instellingen wat je plaatje doet wanneer je er andere 'kleurenfilters' overheen legt (bovenste keuzemenu).

Voor eerdere PS-versies kun je het beste de Channel-mixer gebruiken, en daarin het ' monochroom' vakje aanvinken. Zelfde idee, je gebrukt een kleurenfilter om bepaalde kleuren meer of minder sterkte te geven binnen het zwart-wit beeld. Ook hierbij zitten weer standaard instellingen.

Voor beide opties heb je de mogelijkheid om een aanpassingslaag te maken. Dit is altijd heerlijk omdat je dan niet-destructief bezig bent. Vooral wanneer je het plaatje nog verder moet nabewerken is het belangrijk met zoveel mogelijk layers te werken, en je basis-plaatje onaangetast te houden. CS3 Heeft daarnaast ook de mogelijkheid om Smart Objects en Smart Filters toe te passen, zelfde prinicpe en ook weer volledig terug te draaien of aan te passen wanneer je niet tevreden bent.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #49 Gepost op: 30 november 2009, 16:19:02
Als je echt meer wilt weten over PS of LR (LightRoom) eje hebt het geld ervoor over, dan raad ik het aan om boeken van Scott Kelby te kopen.

Ik heb zelf 'Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen' en 'Scott Kelby's 7-punten systeem voor Adobe Photoshop'. Daar heb ik enorm veel van geleerd.

Veel boeken zijn op een hele moeilijke manier geschreven dat je er gauw op uitgekeken bent omdat het gewoon erg moeilijk is om te volgen. Bij Scott Kelby is dat niet het geval. Het is gewoon goed en duidelijk leesbaar.
Ik vind het echte aanraders.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.