Hoe en wat van bewerken van foto's

Auteur Topic: Hoe en wat van bewerken van foto's  (gelezen 14087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #10 Gepost op: 1 november 2009, 19:18:35
Timmos helemaal mee eens dat het bewerken in photoshop zoals het hier staat puur "decoratief" is voor als je je verveelt of ooit iets wilt maken met photoshop. Qua fotografie heeft het geen **** te maken en was ook niet mijn intentie met dit topic. Blijkbaar vinden mensen het leuk om in vrije uren met photoshop te soebatten..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 1 november 2009, 19:19:47
Kan je door het bewerken ook meer gegevens uit foto's halen (zoals bij de schiphol brand)?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2009, 19:23:59
Kan je door het bewerken ook meer gegevens uit foto's halen (zoals bij de schiphol brand)?

Aan watvoor gegevens denk je dan?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2009, 19:27:19
Aan watvoor gegevens denk je dan?

op mijn digitale camera schermpje zie ik ook als ik de afstand bediening van de TV gebruik. Neemt een digitaal fototoestel bijvoorbeeld ook (infrarood) 'licht' op dat buiten het zicht van de mens ligt?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 november 2009, 19:51:28
Wat ik heel vaak bij mijn foto's tegenkom is een beetje fletsheid. Ja, dat ligt aan de lens(L-lens is té duur :P). Ja, dat ligt aan de weersomstandigheden. En ja, dat ligt vast ook aan mijn fotokwaliteiten. Maar soms maak je foto's bij bijvoorbeeld een knipper waarvan je later denkt; nee, de kleuren stralen niks uit.

Hoe krijg je de kleuren allemaal wat dieper/warmer/mooier? Dat zou ik graag willen weten, want dat lukt me nog altijd niet goed in Photoshop.

Het is geen must, meer een pré  ;)

Groet!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #15 Gepost op: 1 november 2009, 20:00:57
op mijn digitale camera schermpje zie ik ook als ik de afstand bediening van de TV gebruik. Neemt een digitaal fototoestel bijvoorbeeld ook (infrarood) 'licht' op dat buiten het zicht van de mens ligt?

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, heb het ook nog nooit gezien.. Weet wel dat je infrarood foto's kan maken maar dat is weer iets heel anders..

Wat ik heel vaak bij mijn foto's tegenkom is een beetje fletsheid. Ja, dat ligt aan de lens(L-lens is té duur :P). Ja, dat ligt aan de weersomstandigheden. En ja, dat ligt vast ook aan mijn fotokwaliteiten. Maar soms maak je foto's bij bijvoorbeeld een knipper waarvan je later denkt; nee, de kleuren stralen niks uit.

Hoe krijg je de kleuren allemaal wat dieper/warmer/mooier? Dat zou ik graag willen weten, want dat lukt me nog altijd niet goed in Photoshop.

Het is geen must, meer een pré  ;)

Groet!

levels/contrast/saturation en sharpening

Speel daar is mee met je foto's, is meestal wel genoeg :)..


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2009, 20:04:33
op mijn digitale camera schermpje zie ik ook als ik de afstand bediening van de TV gebruik. Neemt een digitaal fototoestel bijvoorbeeld ook (infrarood) 'licht' op dat buiten het zicht van de mens ligt?

Heb wel ervaring met het "naar voren laten komen" van beelden die minder goed zichtbaar zijn. Zoals Timmos al aangaf, door contrasten, levels, curves etc. kan je veel naar voren halen zodat een bepaald deel van een foto beter uitkomt. Bedoel je dit?


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #17 Gepost op: 1 november 2009, 20:06:22
Sam,

Als je een voorbeeld foto hebt waar je dit een "probleem" is, kan ik misschien een tutorial maken dat wat inzicht geeft met het spelen van warmte diepte etc.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2009, 20:08:42
het is een simpele canon G3. Ik zie dus het lampje van de afstandbediening oplichten. Ik was benieuwd of de chip dat op een of andere manier nog vastlegd bij het nemen van een foto?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2009, 20:14:16
Sam,

Als je een voorbeeld foto hebt waar je dit een "probleem" is, kan ik misschien een tutorial maken dat wat inzicht geeft met het spelen van warmte diepte etc.

Toevallig kwam in vandaag weer een foto tegen die ik niet op onze site heb gezet omdat ik de kleuren gewoon té lelijk vond. Moet een nieuwe foto van de ladder worden, de oude staat er nog op. Enige wat hier aan is geshopt is de scherpte(1x smart sharpen)en ik heb 'm bijgesneden.



Origineel 3072x2048 heb ik ook wel voor je als je dat wilt.