Hoe en wat van bewerken van foto's

Auteur Topic: Hoe en wat van bewerken van foto's  (gelezen 14195 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #81 Gepost op: 30 december 2009, 12:12:57
Gaaf! :o

Wow! Inderdaad erg stoer plaatje zo ! Keurig!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #83 Gepost op: 30 december 2009, 13:31:58
Er is zó veel te krijgen om foto's te bewerken. Koop/download eens een progje en ga daarmee aan de slag. Meestal ligt het eindresultaat van een bewerking meer aan de kennis van de gebruiker, dan aan het programma..  ;)


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #84 Gepost op: 31 december 2009, 11:07:12
... meer aan de kennis van de gebruiker, dan aan het programma..  ;)

maar ook aan de kennis van de gebruiker VAN het programma... Ik werk zowel met GIMP als PS, en ik moet zeggen dat ik met PS een stuk sneller ben omdat daar gemakken als aanpassingslagen en smart-objects in zitten.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #85 Gepost op: 4 januari 2010, 12:53:12
Iemand nog een idee voor een volgende tutorial? Wanneer er nog wensen open staan wil ik graag eens een poging wagen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #86 Gepost op: 6 januari 2010, 20:48:00
Iemand nog een idee voor een volgende tutorial? Wanneer er nog wensen open staan wil ik graag eens een poging wagen.

Ja, kan je ook met photoshop zoiets maken dat je de achtergrond een beetje vervaagt en een voertuig er dan een beetje uit laat springen...???

-Liebherr LTC 1050-3.1-


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #87 Gepost op: 7 januari 2010, 10:12:03
Ja, kan je ook met photoshop zoiets maken dat je de achtergrond een beetje vervaagt en een voertuig er dan een beetje uit laat springen...???

Ja, dat kan.

Ik maak er zelf weinig gebruik van, ik probeer dat soort effecten door middel van goed instellen van de camera al te bereiken. Dus werken met de juiste diafragma instelling. Dat scheelt achteraf een hoop werk.

Maar om ontopic te gaan.
Wat ik doe, ik bewerk eerst de foto zoals ik hem hebben wil. Wanneer ik daarmee klaar ben maak ik een kopie van de achtergrondlaag (Ctrl + J). Dan ga ik naar 'Filter' en kies 'Vervagen'. Daar heb je een ruime keuze uit de diverse 'vervagingsmethodes'.

Zelf maak ik gebruik van 'Vage lens', deze geeft een vervaging die het meest overeenkomt met de vervaging die een lens maakt.

Wanneer je op 'Vage lens' geklikt hebt, opent een dialoogvenster waar je de verschillende dingen kan instellen. De waarde van de 'Straal' is hier het meest belangrijkst.
Verhoog de waarde zodat de achtergrond wat vaag wordt, maar dat je het onderwerp nog wel herkent. Klik dan op 'Ok'.
Als je een wat trage pc hebt, kan het even duren voor PS het berekend heeft, dus soms heb je een klein beetje geduld nodig.

De vage laag ga je nu achter een zwart masker verbergen. Op deze manier ga je aan het 'tekenen'. Het zwarte masker krijg je door 'Alt' ingedrukt de houden terwijl je op 'Laagmasker toevoegen' klikt.
Dat icoontje (rechthoekje met rondje erin) kan je rechtsonder vinden in je lagen-palet (zie zwarte pijl in afbeelding).



In eerste instantie was je foto vaag, maar door het masker wordt deze vage laag verborgen.

Druk nu op de 'x' om de voorgrondkleur op wit in te stellen en druk dan op 'b' om het penseel te selecteren. Nu kan je beginnen met tekenen. Je maakt de vage laag die eerst verborgen was weer zichtbaar. Op deze manier kan je dus de dingen vervagen die je wilt vervagen.
Wanneer je dichtbij een onderwerp bent gebruik je een klein penseel zodat je nauwkeurig kan werken. De grotere oppervlaktes kan je doen met een groter penseel. Het penseel kan je bovenin het menu groter en kleiner maken, maar ook met de sneltoetsen '[' en ']'
Mocht je een fout maken, dan kan je dat herstellen door op de 'x' te drukken (je voorgrondkleur wordt dan zwart). Dan teken je er weer overheen en corrigeer je het weer. Wanneer je het gecorrigeerd hebt, druk je weer op 'x' zodat de voorgrondkleur weer wit wordt en dan kan je weer verder met tekenen.

Als je dichterbij de voorgrond van het onderwerp komt, dien je de dekking aan te passen om het zo natuurgetrouw te krijgen. Het kan zijn dat je dus even meerdere percentages dekking moet gebruiken. Deze dekkingspercentages kan je boven in je scherm instellen, in de optiebalk van het penseel (rode pijl in afbeelding).

Wanneer je klaar bent kijk je even rustig naar de foto. Is het precies goed of heb ik toch teveel vervaagd? Als je vind dat de achtergrond te vervaagd is, kan je altijd nog de de dekking van de hele laag verlagen. Dat vind je rechts bovenin in je lagen-palet (blauwe pijl in afbeelding). Daar kan je de dekking voor de gehele laag nog iets aanpassen.

Ben je tevreden over de vervaging, voeg dan de lagen samen. Klik dan op de kleine driehoek aan de rechter bovenkant van je lagen-palet en kies ' Een laag maken'.

Op deze manier kan je dus je achtergrond vervagen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #88 Gepost op: 7 januari 2010, 14:23:21
Zoals Kolkkie schrijft kan het, maar je krijgt bij zware vervaging dan wel het probleem dat je het onderwerp wat eigenlijk scherp moet blijven ook vervaagt, en dat je dus een softe 'rand' om je object heen krijgt.

Ook moet je uitkijken dat vervaging met afstand toeneemt. In het bovenstaande plaatje zie je dat de wolken even vervaagd zijn als het reuzenrad, dat is een give-away dat het computerwerk is. Je ziet dat ook vaak met grasvlakken, dan is het gras dichtbij even vervaagd als dat ver weg, en staat er in het midden een persoon die wel scherp is.

Wat je het beste zou kunnen doen is kijken uit hoeveel lagen of vlakken je plaatje is opgebouwd, en voor elk vlak een laag maken. In het geval van het beeldje hierboven zou je dus je originele foto als eerste laag krijgen (het scherpe beeldje), daarna een laag met het reuzenrad (iets vervaagd) en een laag met de wolkenlucht (zwaar vervaagd).

Je begint dan met je originele laag 1x te kopieeren (ctrl-J). de onderste laag laat je zoals hij is. in de tweede laag poets je met het gummetje het poppetje weg, zodat je een transparant 'gat' in je tekening krijgt. Deze laag met het gat kopieer je nogmaals (ctrl-J) en in de nieuwe laag poets je alles weg behalve de lucht boven het reuzenrad. Let erop dat je bij het wegpoetsen van het poppetje een tamelijk hard penseel gebruikt, zodat je niet teveel van de achtergrond weghaalt of 'dunner' maakt. Bij het wegpoetsen van het reuzenrad kun je ook een zacht penseel gebruiken, omdat de overgangen een stuk zachter zullen zijn daar.

Je zou de lagen voor de vorm kunnen hernoemen naar 'voorgrond', 'reuzenrad' en 'lucht'. De laag die het meest ver weg is ligt bovenaan in je lagenstapel.

Op dit moment kun je twee kanten op met bewerken. de mensen met CS3 en verder doen er goed aan de twee nieuwe lagen om te zetten naar Smart Objects (pijltje rechtsboven in het lagenmenu, uitklapmenu geeft deze mogelijkheid), zodat je de vervaging later nog aan zou kunnen passen. De mensen met CS2 of eerder zullen de filters rechtstreeks op de laag moeten toepassen, en daarmee in 1x de goede toon moeten treffen.

Voor CS3:
maak van de lagen reuzenrad en lucht Smart objects, en pas hierop het filter vervagen toe. Je kunt kiezen tussen Lens blur en Gaussian blur, je moet goed kijken om het verschil te zien en Gaussian blur is vele malen sneller. De radius-waarde die je bij het reuzenrad gebruikt moet lager liggen dan die van de lucht. De lucht wordt eigenlijk een bijna egaal kleurvlak... Mocht je en duidelijke rand zien tussen de lucht en het reuzenrad kun je aan de laag lucht een masker met een verloop aanbrengen (gradient). Aan de laag reuzenrad hang je een masker waarmee je de randen naar het poppetje toe kunt bijwerken door met zwart het geblurde randje weg te poetsen. Gebruik voor deze twee maskers NIET het masker wat aan je Smart filter hangt, dat dient ergens anders voor...

Voor CS2:
Blur beide lagen, de lucht meer (grotere radius) dan het reuzenrad, en voeg de maskers op dezelfde manier als hierboven omschreven toe.

Op die manier krijg je een scherp poppetje op een geloofwaardig geblurde achtergrond, zonder storende halo's. Het is wel iets meer werk, dus als je licht blurt en kleine plaatjes maakt, is Kolkkies methode wellicht sneller en net zo goed.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2010, 15:28:10
Op radio Rijnmond hoorde ik zojuist iets vertellen over een gratis programma, Sumopaint. http://www.sumopaint.com/pro/ Moet vergelijkbaar zijn met Photoshop, is gratis en je kunt het online gebruiken maar ook downloaden op je pc. Ziet er in eerste instantie best leuk uit. Iemand hier al ervaring mee?  ::)