Poll : Nieuwe signaleringseisen

Auteur Topic: Poll : Nieuwe signaleringseisen  (gelezen 20819 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #30 Gepost op: 1 juli 2010, 18:15:46
Puur op mening gebaseerd:

Ik vind het er niet echt veel op vorouit gegaan. ik ben zeer te spreken over led, je zie het gewoon veel beter, echter wil in in de balk nog wel aan de zijkanten een mooie blauwe zwaailamp, ik denk dat je zo ook meer hoeken kan laten zien, en niet alleen voor en zijkant. lijkt mij zeer handig bij een kruispunt. en ik vond de oude sirene's mooier, het is geen argument ik weet het, maar zo zie ik het. verschil tussen 2 en 3 toon, verschillende hoogtes, zo kon je eens herkennen wat op de weg reed, tegenwoordig als je iets hoort moet je eerst op internet kijken wat het is, geen brandweer of ambulance geallarmeerd? dan weet je dat het politie is, of was het nou saquin? of de KNRM?

goed dat er naar gekenen wordt hoor de verandering en OGS, maar doe het dan wel goed


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 1 juli 2010, 18:51:23
Over het algemeen ben ik wel te spreken op de nieuwe signaleringseisen voor hulpdiensten, nu nog standaard headlight flashers en het is compleet.
Het enige wat ik minder vind, is datgene wat sommige nieuwe ambulances hebben, namelijk onderstaande set-up.

Je kan eventueel ook wel intersection sweepers in de lichtbalken verwerken, maar geloof niet dat dat mag (volgens de Nederlandse richtlijnen)  :P
Qua sirene vind ik de oude High/Low wel mooi, maar de nieuwere waar in o.a. gelderland mee wordt gereden is ook mooi.
Deze is te horen op onderstaand filmpje bij de 2e politiewagen.


User: StefanVerkerkNL

#edit: foto van de ambulance staat ook in de witte kolom.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 1 juli 2010, 20:15:22
maar de nieuwere waar in o.a. gelderland mee wordt gereden is ook mooi.
Deze is te horen op onderstaand filmpje bij de 2e politiewagen.

Enige nadeel is dat deze slechter opgemerkt lijkt te worden door het verkeer. Mensen reageren in ieder geval (veel) later als met de oude Fed. Sig. sirene
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #33 Gepost op: 2 juli 2010, 11:47:47
Enige nadeel is dat deze slechter opgemerkt lijkt te worden door het verkeer. Mensen reageren in ieder geval (veel) later als met de oude Fed. Sig. sirene

Dat is wel apart. Bij ons rijden 2 Tourans met Whelen-dakset icm 2 FedSig speakers. En ik moet zeggen; Hier reageert men sneller op als de oude trillende Whelen-tweetoon. Maar de toon die uit onze nieuwe speakers komt is wel duidelijk anders dan wat ik hoor in het filmpje.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #34 Gepost op: 2 juli 2010, 20:04:01
Dat is ook mijn ervaring met de nieuwe twee-toon uit de honac sirene. Ding is veel scheller en harder, dan de mooie tremolerende 'oude' toon. Met name op kruispunten merk ik dat men eerder de auto opmerkt.

hier een goed verschil met de 'oude' honac toon (gebruikt oa in Utrecht) en de nieuwe twee-toon:



Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #35 Gepost op: 5 juli 2010, 14:51:59
Ik vind dat de lichtbalken slechter zichtbaar zijn en de sirenes zijn over het algemeen slechter hoorbaar.

Waarom slechter zichtbaar?

De heldere lenzen in de nieuwe goedgekeurde LED balken zijn overdag zeer slecht te zien, hoe dit komt is mij een raadsel, maar ik denk dat het te maken heeft met de inval van het zonlicht in de balken. Misschien dat de heldere lenzen het zonlicht teveel doorlaten of weerkaatsen?

Bij sommige lichtbalken met heldere lenzen lijkt het haast wel of de LEDs wit licht uitstralen i.p.v. blauw licht :-X
De Premier Hazard Lomax bijvoorbeeld, deze balk heb ik eindelijk op de IVIC mogen aanschouwen en later ook op een voertuig met Prio 1, en ik vind dat deze balk toch wel de kroon spant als het om slecht zichtbare lichtbalken gaat. Dit geldt uiteraard voor overdag en niet 's nachts.

De blauwe balken zijn daarintegen wel redelijk zichtbaar, alleen zijn naar mijn mening in een aantal balken de LEDs niet fel genoeg, maar daar valt natuurlijk over te discussieren ;)


Waarom slechter hoorbaar?

De nieuwe toonhoogtes zijn een stuk lager dan de oude tonen, en soms kan je door de lage tonen van het motorgeluid van het voertuig waar je je in/op bevind de sirene niet horen. Als de radio aanstaat in de auto is het al helemaal niet te horen. Op straat in de stad hoor je de meeste lage tonen minder goed naar mijn mening, omdat er zoveel omgevingsgeluid is.
Er zitten een paar nieuwe 2 tonen tussen die je wel goed kan horen(op 1 van de ziekenauto's van Sneek zit een goede), dus niet alles is slecht :P

Speaker problemen

Na enkele verhalen van hulpverleners en zelfs een producent kan ik concluderen dat de nieuwe 2 toon te hard is en te lage tonen produceert voor de meeste speakers met als gevolg dat ze regelmatig kapot gaan en vervangen moeten worden, dit komt omdat de speakers de lagere tonen niet aankunnen, deze zijn gemaakt voor hogere tonen, heb ik mij laten vertellen. De tonen van de nieuwe 2 toon zouden moeten worden afgespeeld door een subwoofer-achtige speaker. Maar dit past natuurlijk nooit op een hulpverleningsvoertuig...
Ik denk persoonlijk dat de producenten van speakers niet speciaal een speaker gaan ontwerpen die aan de Nederlandse eisen voldoet, omdat de Nederlandse markt simpelweg te klein is.

Groetjes O0
Neet


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:39:35
Ik denk dat Neetje hier een waar punt aansnijdt. De nieuwe sirenes zijn inderdaad, doordat ze een lager in het gehoor liggende toon hebben, veel publieksvriendelijker. Vergelijk het maar met het verschil in geluid tussen een racemotor en een chopper. Mensen irriteren zich sneller aan een racemotor aangezien het 'gejank' hoger is, kortom, ze vallen meer op. Nu is het natuurlijk hartstikke fijn dat je de irritatie beperkt houdt, maar daarmee lever je dus ook in wat opvallen betreft. En juist dat laaste is uitermate belangrijk als je met A1 moet rijden lijkt mij zo.

Hulpverleners die A1 ritten mogen rijden hebben hiervoor een gedegen opleiding gehad en zullen de OGS alleen gebruiken waar nodig. Maar als ze dan gebruikt worden, laat ze dan in godsnaam goed opvallen. Wat mij betreft mag die toon dus wel weer in een hogere frequentie komen.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #37 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:25:22
Maar is die toon juist niet verlaagd om door te dringen in de beter geïsoleerde auto's van tegenwoordig? Zelfde reden waarom in de VS de Rumbler zijn intrede heeft gedaan. Lagere tonen dringen beter door in je cabine dan hogere.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #38 Gepost op: 27 augustus 2010, 21:56:00
@ Frank : Nu ben ik geen mega techneut of audioloog, maar volgens mij dringen lage tonen qua geluidsgolven op zich wel beter door (neem bijvoorbeeld de bas-dreun, die hoor je niet, die voel je), maar juist dergelijke tonen vallen eerder weg tegen achtergrondgeluid en andere trillingen. Neem bijvoorbeeld het geluid van de motor, de banden, de eventuele radio die aanstaat. De nieuwe sirene wordt dan al snel onmerkbaar. Althans, zo ervaar ik het in ieder geval.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2010, 11:51:04
Bij ons in drenthe , worden de ambulance's nu ook vaak uitgerust met een (iligale) engelse sirene die juist het tegenovergestelde van de nieuwe algemene sirene zijn. Die zijn heel hoog. En in het openbaar steekt deze beter af als de nieuwe lage 2 toon. Bij ons in het dorp zijn de oude 3 toon en en deze engelse op de snelweg duidelijk te horen in het centrum op zo'n kilometer van de snelweg vandaan, waar de nieuwe sirene pas te horen is als deze het dorp binnen rijdt (200 à 300 meter vanaf het centrum). Dus ze zijn zeer omgevingsgevoelig, maar ook in huis zeer slecht hoorbaar. Er moet een raam open staan wil je het horen. (zonder dat tv radio of iets dergelijks aan is). En mijn ervaring is dus ook dat die engelse, hoge sirene beter te horen is in huis, auto, en in het openbaar, dan de nieuwe 2 toon.