Poll : Nieuwe signaleringseisen

Auteur Topic: Poll : Nieuwe signaleringseisen  (gelezen 20822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 2 december 2011, 13:09:37
Daar gaat het mij eigenlijk niet om. Volgens mij was het de bedoeling dat met de komst van de nieuwe signaleringseisen alles éénduidiger zou worden.
Volgens mij is dat niet het geval.

Bij ons in het district rijden 3 dezelfde noodhulp voertuigen rond, bij alle 3 komt er een ander geluid uit. Let wel deze zijn allemaal in gebruik genomen nadat de nieuwe signaleringseis verplicht werd. Bij diverse nieuw in gebruik genomen brandweervoertuigen en ambulance`s is dit hetzelfde.

Vóór de nieuwe signaleringseis vond ik het éénduidig. De poltitie had één soort sirene, de ambu de drietoon en de brandweer had of de luchthoorn of een electrische hoorn.
Maargoed....het is nu eenmaal ingevoerd.

Vergeet niet dat men ''vroeger'' als regio zijnde allemaal het zelfde kocht. Reed men met Whelen, dan kwam er Whelen op, reed men met Federal Signal, kwam er Federal Signal op. Jarenlang waren er dezelfde sirene's te horen in steden. Regionale brandweerkorpsen en ambulancediensten idem.

Men heeft nu een verplichte eis (en een landelijke aanbesteding) waardoor men van bijvoorbeeld Federal Signal moet overstappen op Whelen. De korpsen die nog met Federal Signal rijden hebben aardig wat dingen en varianten geprobeerd, gewoon om te kijken op welke sirene de automobilisten het beste reageren. Drie of vier verschillende sirene varianten per regio (politiekorps) is heel normaal, de oude sirene en twee of drie varianten van de nieuwe.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #51 Gepost op: 2 december 2011, 17:29:00
Vergeet niet dat men ''vroeger'' als regio zijnde allemaal het zelfde kocht. Reed men met Whelen, dan kwam er Whelen op, reed men met Federal Signal, kwam er Federal Signal op. Jarenlang waren er dezelfde sirene's te horen in steden. Regionale brandweerkorpsen en ambulancediensten idem.

Men heeft nu een verplichte eis (en een landelijke aanbesteding) waardoor men van bijvoorbeeld Federal Signal moet overstappen op Whelen. De korpsen die nog met Federal Signal rijden hebben aardig wat dingen en varianten geprobeerd, gewoon om te kijken op welke sirene de automobilisten het beste reageren. Drie of vier verschillende sirene varianten per regio (politiekorps) is heel normaal, de oude sirene en twee of drie varianten van de nieuwe.

Ik moet zeggen dat ik zowel de hoorbaarheid als zichtbaarheid hier in de regio verbeterd vindt. Ik heb het dan over de ambulances en politievoertuigen. De brandweervoertuigen heb ik eigenlijk nooit (bewust) met OGS zien rijden hier.

Met name de ambulances zijn echt perfect, een enorme lichtbal die de hele woonkamer hier in het blauw zet en een sirene waar je u tegen zegt. Weet niet precies welke merken gebruikt worden, maar zie het plaatje hier: http://son-en-breugel.kliknieuws.nl/nieuws/108078/ambulancedienst-vernieuwt-wagenpark

De politievoertuigen hebben ook een duidelijke sirene, ik vind dit echt een vooruitgang. De tonen zijn weliswaar wat lager dan voorheen, maar je wordt haast de auto uitgeblazen. Ook de lichtopbrengst is veel beter, maar dat is vooral omdat men hier nog vrij lang heeft rondgereden met de 'ouderwetse' draailampen. Gelukkig zijn die balken nu verdwenen want de LED-versie wint het duidelijk. Het gaat hier overigens om de Vista balken.

De zichtbaarheid van de Vista zal verdwijnen van de politievoertuigen, maar ik hoop dat in ieder geval de sirene van hetzelfde niveau blijft!
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #52 Gepost op: 2 december 2011, 18:27:07
Persoonlijk was ik altijd al van mening dat het geen verbetering is en ben eigenlijk niet van mening veranderd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de categorie waarvan de meeste mensen in het verkeer bevinden gehoorbeschadiging hebben en dus de lage tonen niet goed waarnemen.

Ook ben ik van mening dat bij het testen van deze tonen de mensen allerter waren omdat men wist dat er een veranderde toon werd weergegeven. Wanneer je weet dat  iets anders klinkt ga je er ook op letten. Verder het verschil tussen de HV diensten deed mij in het verleden wel keuze's maken, ik maakte echt wel de keuze in Amsterdam bijv of ik opzij ging voor die politieauto of de ambulance die kruizend aan kwamen rijden. Zo ook als het een brandweervoertuig is ipv een politieauto. Niet boos worden blauwe kant, maar van jullie kant uit komen er vaak meer voertuigen ter plaatse dan die van de andere HV diensten.

Qua signalering vindt ik dat het blauw wel goed zichtbaar is maar de reden van de verandering niet haalt nl. altijd een blauw lichtsignaal zichtbaar. Tevens vind ik het Amber gehalte erg weinig, een brandweer auto die zijn voertuig neer zet is niet altijd zichtbaar met amber.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #53 Gepost op: 2 december 2011, 18:51:02
Opmerkelijk om te zien dat de meesten vinden dat het beter geworden is terwijl in de Poll het tegengestelde als uitkomst naar voren komt.
Als ik in huis zit en er is een voorrangsvoertuig in de buurt met OGS dan hoor ik hem al van verre. Het geluid wordt meegenomen met de wind of weerkaatst tussen de gebouwen. Als ik in de auto zit dan hoor ik bijna niets totdat er een voertuig dichtbij genaderd is. Auto's van tegenwoordig zijn vaak hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Een kleine auto heeft minder dikke deuren en is ook wat minder hermetisch afgesloten. Zij zullen misschien wat eerder het geluid oppikken dan diegene die in een wat grotere auto rijden. Daar komt nog bij dat je soms de radio wat harder gezet hebt. Dat belemmerd ook het horen van voertuigen met OGS. Goed opletten in de spiegels kan dat voorkomen en dit heb ik mij dan ook eigenlijk sinds ik rij aangeleerd.
Toch blijft het moeilijk om sirenes goed te kunnen horen. Vaak (op de snelweg) hoor je pas een sirene als het voertuig dichtbij is. Kan het ook zijn dat het geluid geremd wordt in de draaggolf door de omliggende voertuigen. De sirenes zitten vaak onder, in of achter de bumper. Als een sirene op het dak zit krijg je ook een andere draaggolf. Het geluid gaat dan over de auto's heen. (misschien is dat ook weer een nadeel)

Voor de zichtbaarheid, de meeste voertuigen hebben goede signalering (blauwe lampen), echter er zijn ook voertuigen die minimaal zijn. Denk hierbij aan de onopvallende voertuigen. Ze denken dat ze goed zichtbaar zijn maar dat zijn ze beslist niet.
Dat ene pitje op het dak met 2 flitsertjes in de gril is absoluut onvoldoende om goed zichtbaar te zijn in het verkeer.
Zeker als je met 130+ door het verkeer heen wilt op de snelweg.

Over de zichtbaarheid van de voertuigen is een ander topic gestart die al enige tijd loopt, het gaat hier voornamelijk om de bestickering en basiskleur van de voertuigen. Ik moet zeggen dat hier zeker ideeën zijn ontstaan die misschien voor een betere zichtbaarheid kunnen zorgen. Vooral het gedeelte met fluoriserende kleuren is aanmerkelijk beter dan hetgeen er op dit moment is.

Voor wie er eens willen kijken: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57182.0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #54 Gepost op: 5 december 2011, 00:11:33
Mooi vergelijk tussen onze nieuwe NL 2 toon en de Yelp (de Deense 2 toon/hi-lo is nagenoeg gelijk aan die in NL).

2x Politi Ford Mondeo.

en nog een keer:

Betjent kan ikke finde ud af sirenen