Geen acute zorg meer voor onverzekerden in tijden van crisis.

Auteur Topic: Geen acute zorg meer voor onverzekerden in tijden van crisis.  (gelezen 3258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Elders loopt een topic over de kosten van het MMT in tijden van crisis. De minister van Volksgezondheid heeft gesteld dat alles bespreekbaar moet zijn om de stijgende zorgkosten terug te dringen en beheersbaar te houden. Tijdens deze discussie is een nieuwe suggestie aangedragen om de kosten te beheersen;

Dit is natuurlijk een redenatie die niet opgaat. Ik betaal graag €100,- extra in de maand om een mmt te laten vliegen, maar vindt 't niet nodig om onverzekerden te laten helpen; laat die dus maar doodgaan op de stoep van het ziekenhuis. Waar je niet voor betaalt, heb je ook geen recht op..

Helaas heb ik niet die (rechtstreekse) macht en alleen om die reden al gaat jouw redenatie niet op. Ik ben nou eenmaal niet de baas over m'n eigen portemonnee, dat is de overheid; die bepaalt hoeveel en waar ik voor betaal.. En ik weet zeker dat als je een enquete opstart, men het mmt heel belangrijk vindt. Veel belangrijker dan geld naar ontwikkelingshulp of de EU.. En aan die 'donaties' wordt ik automatisch gedwongen om aan mee te werken..

En terecht.. Je krijgt waar je voor betaalt.. Is niets bijzonders aan en zo hoort 't ook te werken. Zo gaat 't bij de Albert Heijn namelijk ook.

Zoete broodjes worden er niet gebakken.. Alleen nog maar door mensen op 'roze wolkjes' en dan natuurlijk nog van andermans geld..

Volgens Centraal Bureau voor de Statistiek betalen ongeveer 300.000 de verplichte zorgpremie niet. Wanbetalers zijn mensen die langer dan 6 maanden geen premie meer hebben betaald. In 2010 betrof het 244.000 Nederlanders, in 2011 275.000 Nederlanders.

Van mij mag iedereen vinden dat deze mensen dood mogen gaan op de stoep. Alleen wil ik wel weten hoe men dit denkt uit te gaan voeren in de praktijk. In mijn ogen gaat het er dan op neer komen dat de ambulanceverpleegkundige zich eerst te overtuigen dat iemand geen wanbetaler of onverzekerde is aangezien de ambulancezorg uit het potje van de basisverzekering komt.

De huisartsen en SEH artsen zullen ook deze controle moeten uitvoeren en mensen de straat op moeten gooien.

De burgerhulpverleners die actief met de AED op pad gaan kunnen ook beter een pas op de plaats gaan maken. Het heeft dan geen zin om een onverzekerde aan te gaan reanimeren omdat niemand het slachtoffer zal vervoeren of verder behandelen.




Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2013, 12:53:35
@zijlvaart67: geen acute zorg aan onverzekerden? Daar weiger ik aan mee te werken. We zitten hier niet in Afrika, waar dat overigens net zo onacceptabel is.

Ik ben het er absoluut me eens iedereen zijn zorgverzekering moet betalen. Maar er kunnen legio argumenten zijn waarom iemand dat niet kan (of wil). Het is niet aan mij als arts om daarover te oordelen. Als een mens in acute nood hulp nodig heeft heb ik hem te helpen. Iets met Hippocrates...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2013, 14:49:18
@zijlvaart67: geen acute zorg aan onverzekerden? Daar weiger ik aan mee te werken. We zitten hier niet in Afrika, waar dat overigens net zo onacceptabel is.

Ik ben het er absoluut me eens iedereen zijn zorgverzekering moet betalen. Maar er kunnen legio argumenten zijn waarom iemand dat niet kan (of wil). Het is niet aan mij als arts om daarover te oordelen. Als een mens in acute nood hulp nodig heeft heb ik hem te helpen. Iets met Hippocrates...


De artseneed zegt helemaal niets over dit onderwerp. Het is meer een symbool wat wij koesteren, maar de geschiedenis heeft wel bewezen hoe artsen rechtvaardiging kunnen vinden voor hun handelen in de artseneed, zelfs de nazi-artsen vonden de grondslag om bepaalde groepen mensen te vernietigen in de artseneed.

Als de politiek en verzekeraars dit werkelijk zouden invoeren moet je het als arts doen met je persoonlijke overtuiging, je moet dan een weiger-dokter worden.