Eerste harthulp

Auteur Topic: Eerste harthulp  (gelezen 16239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gia

  • Gast
Gepost op: 3 maart 2004, 10:30:57
In het ziekenhuis waar ik werk wordt druk gespeculeerd over het realiseren van een eerste harthulp. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën erover hoe zoiets eruit moet zien en hoe het zou moeten functioneren.
Zo hoorde ik dat er in sommige ziekenhuizen een eerste harthulp geintegreerd is op een SEH, waar dan 1 ccu-er op gezet is. Mijn vraag is: waar en functioneert het.

Groeten, Gia.




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2004, 11:15:20
Het AZM (Academisch Ziekenhuis Maastricht) heeft een eerste harthulp. Nu weet ik niet meer of ze daar 4 of 6 bedden hebben. Maar je kunt er natuurlijk altijd eens informeren.  8)


Edith.

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2004, 22:09:50
Op de ccu waar ik werk, worden patiënten direkt opgenomen en als zodanig geregistreerd. Als dan na het verzamelen van alle parameters blijkt dat het niet cardiaal is wat de patiënt heeft, duurt het vaak nog een lange tijd voordat de patiënt naar een andere afdeling kan. Soms kan de patiënt zelfs al naar huis, maar omdat de cardioloog het nog niet helemaal aandurft, blijven de patiënten soms erg lang liggen, met het gevolg dat de ccu volloopt en nieuw aangekondigde patiënten naar andere ziekenhuizen in de regio vervoerd moeten worden.
Een eerste harthulp zou voor ons een uitkomst zijn en hopen dat het ook gerealiseerd gaat worden.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2004, 21:29:55
Als ik het goed begrijp Edith, gaan bij jullie cardiale patiënten direct naar de CCU?
Tot een aantal jaren terug was dat in het zieknhuis waar ik werkzaam bent ook het geval, met o.a. het zelfde gevolg en dat er bijv. ook HVS patiënten terecht kwamen.

Alle screeningen doen we op de SEH en starten daar ook met de behandeling

Met de eerste harthulp, wordt daar dan een apart gedeelte  van de SEH voor gebruikt????

groetjes


Edith.

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2004, 19:13:08
SEH zuster,

Ja, bij ons gaan patiënten die aangekondigd worden met cardiale klachten, direkt naar de ccu. We hebben een eigen ambulance ingang bij de afdeling, dus er gaat niets via de SEH.

We registreren de patiënten die binnenkomen gelijk als "opgenomen".
Als bijv. blijkt dat de klachten niet van cardiale aard zijn, is zo'n patiënt ook niet zo snel weer weg. Met het gevolg dat de afdeling volloopt en je geen plek hebt voor een volgende opname die zich aankondigt. Dan hebben we een probleem.

Een Eerste Hart Hulp zou een uitkomst zijn; er wordt gescreend/ge-trieëerd, en daarvan afhankelijk gaat de patiënt naar de ccu, een andere afdeling of naar huis.

Ik heb ook wel eens gehoord van een EHH die bij de SEH in zit. Persoonlijk lijkt het me niet prettig werken, maar mag daar eigenlijk niet over oordelen, want ik weet niet in zo'n situatie te werken.
Ik ben dan ook wel beniewd of er mensen zijn die op zo'n geïntegreerde afdeling werken en hoe zij dat ervaren, maar ook naar ervaringen op de EHH zelf.

Wat bedoel je met HVS? Misschien hebben jullie ergens een afkorting voor waar wij iets anders voor gebruiken?

Groetjes.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2004, 04:05:42
HVS? MMm wat dacht je van 'Hyper Ventilatie Syndroom'
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2004, 10:48:28
Het AMC (Amsterdam) heeft ook een eerste harthulp.
Iemand uit deze regio die daar wat meer over kan vertellen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2011, 10:54:43
Opening Eerste Hart Hulp in Sint Franciscus Gasthuis
Op maandag 3 januari 2011 is in het Sint Franciscus Gasthuis een Eerste Hart Hulp geopend. Op de Eerste Hart Hulp worden patiënten met acute hartklachten, zoals pijn op de borst, kortademigheid of ritmestoornissen snel en vakkundig onderzocht. Het voordeel is dat deze patiënten niet eerst naar de Spoedeisende Hulp of polikliniek gaan, maar direct door een cardioloog worden gezien.

Snelle diagnostiek
Bij deze patiëntengroep is het zeer belangrijk dat ze snel worden onderzocht. Nadat de patiënt is opgevangen op de Eerste Hart Hulp, wordt dan ook direct gericht onderzoek gedaan, zoals een inspanningstest, hartechografie of CT-scan. Indien noodzakelijk wordt vervolgens met een behandeling gestart. Groot voordeel is dat de Eerste Hart Hulp, die uit vier bedden bestaat, zich op dezelfde verdieping bevindt als de afdeling Hartbewaking.

Compleet aanbod
De laagdrempelige toegang, snelle diagnostiek en omgeving die volledig is gericht op patiënten met een hartaandoening, maken de Eerste Hart Hulp een waardevolle aanvulling op de verpleegafdeling Cardiologie, afdeling Hartbewaking en Pijn op de borst polikliniek.
www.medicalfacts.nl

Is het SFG hier uniek in of werken er al meer ziekenhuizen met dit fenomeen? Het lijkt mij een wat overdreven stukje. Alsof er (in andere ziekenhuizen) geen cardioloog bij de SEH beschikbaar is. Ik vraag me af of het wel zo'n groot voordeel is of een stunt om meer patiënten te trekken?
Is ambulancepersoneel hier gevoelig voor en geneigd om patiënten met cardiale problemen naar bij voorkeur dit ziekenhuis te sturen?


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2011, 11:50:13
Hier in Emmen is al heel wat jaren een eerste hart hulp hoor maar meer dan een fietsproef en bloedonderzoek heb ik er niet gehad


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2011, 16:07:46
Dit is een al langer bestaand fenomeen en vaak ondergebracht bij een CCU, soms bij een poli Cardiologie. Het SFG is zeker niet het eerste ziekenhuis met een EHH, maar het zal ook niet de laatste zijn.
Als er een patiënt met cardiale klachten richting ziekenhuis gebracht wordt ligt het eraan waar een patiënt bekend is (bij de cardioloog). Heeft men in dat ziekenhuis een EHH, dan gaat hij / zij daar naar toe, zoniet, dan zorgt de SEH voor de opvang. Is iemand nergens bekend, dan zal gekeken worden naar de voorkeur van de patiënt, dan wel ziekenhuis het dichtste bij die de benodigde zorg kan geven.
Daarnaast ligt het eraan wat er aan de hand is. Is er sprake van een infarct en is een dotterbehandeling geïndiceerd, dan gaat men naar het (dichtsbijzijnde) dottercentrum. En ook daar komen er steeds meer van.
Geloof niet alles wat je denkt.