Oefening ramp - Westerscheldetunnel 04-03-2004

Auteur Topic: Oefening ramp - Westerscheldetunnel 04-03-2004  (gelezen 8308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KdH

  • Gast
Gepost op: 4 maart 2004, 10:38:08
Afgelopen nacht (3/4 maart 2004) werd een grote rampenoefening gehouden in de Westerscheldetunnel.

Zijn er mensen die hierbij ook bij aanwezig waren en iets over hun ervaringen zouden willen doorgeven??

Zelf ben ik werkzaam bij het Haventeam van de politie Zeeland en heb uit hoofde van deze functie meegedaan.

Aangezien er geen briefing en evaluatie met andere disciplines samen gehouden werd ben ik erg benieuwd naar andere reacties ! ! ! ! !




Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2004, 13:57:46
Veiligheid Westerscheldetunnel kan beter
Cees Maas, PZC

TERNEUZEN – Tijdens een grote rampenoefening in de Westerscheldetunnel is afgelopen nacht gebleken dat de veiligheid van de tunnel verbeterd kan worden. Zo kon een ambulance niet tijdig ter plaatse zijn omdat er onduidelijkheid was over het inrijden van de veilige tunnelbuis. De andere buis – de oostbuis - was afgezet door een grote kettingbotsing die in scene was gezet.

De communicatie en de verbindingen tussen alle hulpdiensten en het kader verliepen zonder problemen. En het teamwerk van de hulpverleners – essentieel bij zo’n ramp - was ook in orde, zo was althans de eerste indruk van woordvoerster Nancy Vinke van de NV Westerscheldetunnel, donderdagochtend om vijf uur, kort nadat de oefening eindigde. De echte evaluatie van de oefening door de regionale brandweer in Zeeland, komt later deze maand. ,,Er zitten zeker dingen in waarmee we nog aan de slag moeten, zo was er inderdaad onduidelijkheid over het inrijden van de veilige buis, waardoor hulp vertraagde, maar onze eerste indruk in het algemeen is een positieve. We hebben veel leerpunten gevonden, maar dat gebeurt altijd bij zo’n grote oefening”, aldus Vinke.
Tussen de 120 en 130 mensen deden mee aan de oefening in de ijskoude tunnelbuis. Het ongeval dat in scene was gezet, bestond uit een kettingbotsing waarbij een tankauto en een bus met scholieren waren betrokken. Er vielen zogenaamd twee doden en vier gewonden.

Bleij:
Het was een leuke oefening, maar vooral leerzaam op allerlei punten, dit ook voor onze operatorgroep. De samenwerking met derden is in ieder geval als prettig ervaren. De rest volgt in de te houden evaluaties met de GMZ en andere OHD  ;)


Marten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2004, 16:54:08
was er ook geen bekende van dit forum die slachtoffer speelde ?? ;D


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2004, 22:51:52
was er ook geen bekende van dit forum die slachtoffer speelde ?? ;D

Ikke niet en dat weet ik heel zeker ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2004, 00:06:32
was er ook geen bekende van dit forum die slachtoffer speelde ?? ;D

Is was 't ook niet...


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2004, 10:38:38
Op onder meer www.ghornet.nl staan nog diverse krantenartikelen... ;)

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2004, 10:40:51
En ik jammergenoeg ook niet....... :'(


Marten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2004, 11:05:27
dan zat ik er naast  ::)


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2004, 11:07:11
dan zat ik er naast  ::)
Ik d8 wel dat jij mij bedoelde, was alleen te laat met opgeven i.v.m. cursus Instructeur elke keer op mijn oefendagen.... :-\ :-\
Las het dus te laat.....


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2004, 12:27:54
dan zat ik er naast  ::)

Wie meende je dan dat mee gedaan had als so?????
Er lopen nog meer lotussen rond dus misschien zijn er wel van het forum bij geweest.
 :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN