''Een derde fietsers rijdt zonder licht''

Auteur Topic: ''Een derde fietsers rijdt zonder licht''  (gelezen 8721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Gepost op: 7 november 2009, 12:47:51
He hallo,

Bij ons in het dorpje Amstredam, word er weer flink opgetreden tegen fietsers zonder licht. Automobilisten vinden dat fantastisch, somige fietsers weer minder(en dan voor omdat het ze 30 euro kost). Wat is jullie mening, kan de politie beter iets anders gaan doen of terecht dat er tegen op word getreden?

Ik persoonlijk vind het mega irritant fietsers zonder licht, maar dat komt waarschijnlijk dat ik veel meer auto rijdt dan fiets?

gr
Mike




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 7 november 2009, 13:18:56
Sinds een paar maanden fiets ik weer redelijk veel en over een poosje n.a.w. ook woon-werk verkeer, dus zal ik regelmatig in het donker fietsen. Heb een behoorlijke verlichtingsset erop gemonteerd zitten, felle ledjes.

Controle hierop vind ik een goede zaak. Al heb ik nog nooit een fietser over het hoofd gezien. (gelukkig)
Wel denk ik dat het geen hoge prioriteit heeft. Dat de politie bekeurd bij het niet voeren van licht op de fiets, juich ik alleen toe wanneer men dat doet wanneer men surveilleert.
Dus geen ''fuikjes'' opzetten. Die mankracht kan mijns inziens veel en veel beter benut worden voor zaken met een hogere prio.

Liever zou ik dan ook zien dat mensen belast met deze controles, in koppeltjes op pad gaan. Zo ziet de burger blauw op straat en men kan schrijven wanneer men een overtreding ziet. Ook voor fietslichtjes dus.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 7 november 2009, 13:37:24
Ik ben wel voorstander van die fuik methode, maar dan wel op doorgaande wegen, en niet op "naai-locaties"....
Dan moet zo'n doorgaande weg een bepaalde route in het fietsverkeer zijn, dus (woon-werkverkeer / schoolroutes / fabrieksterreinen waar veel fietsers komen etc...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Saskia (:

  • Verkeersregelaar, Opleiding T&V, daarna Politie.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2009, 13:40:51
Ik vind dat de fietsers heel erg goed moeten worden gecontroleerd, ik zie dan ook heel vaak politie die gewoon een waarschuwing geeft.

Aangezien fietsers beschermt worden door de wet, vind ik dat ze altijd licht moeten hebben, en als ze dat niet hebben altijd moeten worden bekeurd!

Hier mag wel eens vaker wat controle worden gehouden,
er gebeuren hier dan ook best wel veel ongelukken met fietsers en auto's in het donker.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2009, 13:41:47
Ik ben wel voorstander van die fuik methode, maar dan wel op doorgaande wegen, en niet op "naai-locaties"....
Dan moet zo'n doorgaande weg een bepaalde route in het fietsverkeer zijn, dus (woon-werkverkeer / schoolroutes / fabrieksterreinen waar veel fietsers komen etc...)


Zo'n fuikmethode kan effect hebben, echter wel als er bv een fietsenmaker bij is, om ter plaatse de kapotte verlichting te repareren. (tegen betaling uiteraard, al dan niet in plaats van een bon) Dat is uiteindelijk het doel van zo'n controle, dat fietsers verlichting aanwezig hebben en die ook gebruiken.
Als fietsers goede verlichting hebben, maar niet gebruiken, dan verdienen ze inderdaad een bon.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2009, 15:43:32
Ook ik ben een voorstander van de harde aanpak van fietsers zonder licht.
Hier zijn in de zijn in 1 uur 30 fietsers bekeurd zonder of met halve verlichting.
Ik vindt deze controles een goede zaak. O0
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 7 november 2009, 15:44:43
ik vind het bloedirritant, fietsers zonder licht, ik rijd zowel auto als fiets... en ik erger me er dan ook kapot aan. Plus dat het een van de weinige overtredingen is die gezien de zwaarte overeenkomt met het sanctiebedrag... iets waar ik dus voor schrijf omdat ik er volledig achter sta....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #7 Gepost op: 7 november 2009, 15:49:35
Die mankracht kan mijns inziens veel en veel beter benut worden voor zaken met een hogere prio.
Liever zou ik dan ook zien dat mensen belast met deze controles, in koppeltjes op pad gaan. Zo ziet de burger blauw op straat en men kan schrijven wanneer men een overtreding ziet. Ook voor fietslichtjes dus.

Door het gebrek aan kennis van de politie-organisatie hoor je veel van dit soort kreten. Ik zal je uit de droom helpen: de meesten die deze verkeerscontroles uitvoeren, behoren tot de verkeershandahvingsteams en zijn veelal BOA's met beperktere bevoegdheden. En deze mensen zijn niet aangesteld om 'boeven te vangen' en worden dus niet benut voor de aanpak van andere criminaliteit. En omdat studenten van met name lagere kwartielen (lees: vroeg in de opleiding) nog niet over alle vaardigheden beschikken om andere (noodhulp)diensten te draaien, worden zij veelal ook voor dit soort acties benut (al is het maar om centjes te besparen...)

Ik persoonlijk geef de minderjarigen die zonder licht fietsen ook aan dat als zij op hun 18de het rijbewijs halen, er zelf wel achter komen hoe verschrikkelijk fietsers zonder licht zijn.

gr. Michel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 7 november 2009, 16:33:38
Door het gebrek aan kennis van de politie-organisatie hoor je veel van dit soort kreten. Ik zal je uit de droom helpen: de meesten die deze verkeerscontroles uitvoeren, behoren tot de verkeershandahvingsteams en zijn veelal BOA's met beperktere bevoegdheden.

Het blijft een kwestie van prioriteiten. Waarom zoveel tijd, moeite, geld stoppen in dit soort lui? Stop dat nou eens in meer blauw op straat.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 7 november 2009, 16:37:35
Het blijft een kwestie van prioriteiten. Waarom zoveel tijd, moeite, geld stoppen in dit soort lui? Stop dat nou eens in meer blauw op straat.

En altijd maar zeuren ... Snelheidscontrole's, verkeersveiligheidscontrole's ... ''Ga eens boeven vangen'', tot de politie wéér bezig is om een of ander simpel aanrijdingkje af te handelen en ze vijf minuten later bij een inbraak komen .... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !