Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Veiligheidsregio's  (gelezen 6878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 7 maart 2004, 15:51:22
zoals iedereen misschien wel weet,wil het ministerie van BZK zogenaamde veiligheidsregio,s maken voor de brandweer.Regio,s die gerelateerd zijn aan de regio van de politie,en zodat er uiteindelijk maar 25 regio,s over blijven.Zal dit een positieve vooruitgang zijn?of kan alles beter bij het oude blijven?




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2004, 17:09:16
Ik denk zelf dat een het positieve stimulance geeft voor multi-disicplinair management en een meer heldere opdrachtgeversschap voor alle hulpdiensten..

De beleidsvoornemen sta ik direct achter... Maar de uitvoering kan nog wel eens aan schorten..

De burgemeesters hebben straks alleen te dealen met de managers van de veiligheidsregio's... ipv met korpsbeheerders, z'n eigen brandweerkorps en nog een decentraal georganiseerde ambulance organisaties..

De huidige structuur staat een verdere proffesionalisering in de weg...


Robert

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2004, 22:52:24
Peter je begint al fout door te melden dat BZK veiligheidsregio's voor de brandweer wil vormen. Immers veilgheidsregio's zijn bedoeld om de operationele diensten en de gemeenten ten aanzien van de hulpverleing beter op elkaar te laten aansluiten, te starten met het delen van het zelfde bestuur van de regionale brandweer en de GHOR. Wettelijk kan de politie hier nog niet aan meedoen naar er zijn elegante oplossingen hiervoor te bedenken. Landelijk is men dus al druk doende om deze veiligheidsregio's te gaan invullen. Je komt echter nogal wat verschillen tegen. Dat de ambulancezorg separaat georgniseerd is is wat mij betreft geen probleem. Ziekenhuizen zijn dat ook en zullen dat ook moeten blijven. Niet alles op één hoop schuiven graag.
Jammer is alleen te merken dat brandweermensen en mensen uit de medische hoek moeizaam kunnen samenwerken en dat het vaak over macht en geld gaat. De potentiele klant wordt hierbij volledig uit het oog verloren. Ook hier geldt schoenmaker hou je bij je leest.


Smitfire

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2004, 01:11:22
Hier in Haaglanden, werken we all een x aantal jaar met dezelfde regio als de politie en de cpa. Wat mij betreft  een goed streven. Als je voor een brandje in een gemeente eerst contact moet zoeken met een andere regio voor de politie of de cpa lijkt me niet makkelijker; je weet nu met z'n allen op de meldkamer over welke straat het gaat. Ook een voordeel in deze is het GMS op de gehele meldkamer !!!


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2004, 11:46:42
Hier in Haaglanden, werken we all een x aantal jaar met dezelfde regio als de politie en de cpa. Wat mij betreft  een goed streven. Als je voor een brandje in een gemeente eerst contact moet zoeken met een andere regio voor de politie of de cpa lijkt me niet makkelijker; je weet nu met z'n allen op de meldkamer over welke straat het gaat. Ook een voordeel in deze is het GMS op de gehele meldkamer !!!

Limburg-noord idem.

"1 regio", 1 meldkamer en 1 systeem: GMS

Werkt goed.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2004, 20:41:31
Peter je begint al fout door te melden dat BZK veiligheidsregio's voor de brandweer wil vormen. Immers veilgheidsregio's zijn bedoeld om de operationele diensten en de gemeenten ten aanzien van de hulpverleing beter op elkaar te laten aansluiten, te starten met het delen van het zelfde bestuur van de regionale brandweer en de GHOR. Wettelijk kan de politie hier nog niet aan meedoen naar er zijn elegante oplossingen hiervoor te bedenken. Landelijk is men dus al druk doende om deze veiligheidsregio's te gaan invullen. Je komt echter nogal wat verschillen tegen. Dat de ambulancezorg separaat georgniseerd is is wat mij betreft geen probleem. Ziekenhuizen zijn dat ook en zullen dat ook moeten blijven. Niet alles op één hoop schuiven graag.
Jammer is alleen te merken dat brandweermensen en mensen uit de medische hoek moeizaam kunnen samenwerken en dat het vaak over macht en geld gaat. De potentiele klant wordt hierbij volledig uit het oog verloren. Ook hier geldt schoenmaker hou je bij je leest.
nouja,zo bedoelde ik het ook ;) ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2005, 20:29:56
Weer een onderzoek dat moet leiden tot veiligheidsregio's  ;). Als ik zo de berichten in de media lees kunnen we niets goed doen......

http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=562497/sc=9c8e2d

Hulpdiensten nog niet goed voorbereid op ramp'
Gepubliceerd op zaterdag 26 maart 2005
HILVERSUM (ANP) - Bij een grote ramp in Nederland zullen onnodig slachtoffers vallen omdat brandweer, ambulancediensten en politie nog altijd niet in staat zijn adequaat op te treden. Dat zei Inspecteur Rampenbestrijding Peter van Zanten zaterdag in een interview met RTL Nieuws.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid heeft zeven brandweerregio's doorgelicht en niet een ervan is in staat een ramp goed te bestrijden. De dienst gaat er van uit dat het in de andere achttien regio's niet beter is gesteld met de kwaliteit van de rampenbestrijding.

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) noemt de situatie ,,zorgelijk''. Hij komt aan het eind van dit jaar met basisrichtlijnen waar de rampenbestrijding minimaal aan moet voldoen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2005, 22:33:02
ik ben benieuwt op basis waarvan ze dat onderzoek hebben gedaan,1 ding scheelt als het in de regios niet klopt weet je heel zeker dat het op de desbetreffende ministeries zeer zeker niet klopt maar dat maken ze keer op keer zelf al duidelijk  :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2005, 23:24:14
Aanvullend bericht:

http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=562497/sc=9c8e2d

Hulpdiensten nog niet goed voorbereid op ramp'
Gepubliceerd op zaterdag 26 maart 2005
HILVERSUM (ANP) - Bij een grote ramp in Nederland zullen onnodig slachtoffers vallen omdat brandweer, ambulancediensten en politie nog altijd niet in staat zijn adequaat op te treden. Dat zei Inspecteur Rampenbestrijding Peter van Zanten zaterdag in een interview met RTL Nieuws.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid heeft zeven brandweerregio's doorgelicht en niet een ervan is in staat een ramp goed te bestrijden. De dienst gaat er van uit dat het in de andere achttien regio's niet beter is gesteld met de kwaliteit van de rampenbestrijding.

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) noemt de situatie ,,zorgelijk''. Hij komt aan het eind van dit jaar met basisrichtlijnen waar de rampenbestrijding minimaal aan moet voldoen.

Uit onderzoek blijkt dat meldkamers niet op hun taak zijn berekend en dat hulpdiensten langs elkaar heen werken. Ze hebben volgens Van Zanten weinig weinig geleerd van de vuurwerkramp in Enschede en de Nieuwjaarsbrand in Volendam. ,,De aanbevelingen die de commissies-Oosting en Alders hebben gedaan, zijn onvoldoende overgenomen. Daardoor zullen dezelfde fouten opnieuw worden gemaakt'', aldus de inspecteur.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2006, 21:00:30
Preventie, officieren enz. komen straks in dienst van de veiligheidsregio.

Hoe zit het nu met de vrijwilligers?? Komen die ook indienst van de VR? Gaat straks de VR de aanname eisen stellen??