Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 52632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 8 november 2009, 17:19:39
naar ik meen...(correct me when I'm wrong)

is het ongeveer het zelfde als wat je schrijft over kennemer en A'dam

ik denk dat dit puur toeval is (grr....toch weer speculaas :-X)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 8 november 2009, 17:22:49
De ''normale'' inzetprocedure in RotterdamRijnmond is als ik de filmpjes mag geloven ook

1 x OvD - B (i.v.m. psychosociale belasting van de inzet)
1 x TS (/CE)
2 x Ambulance
1 x DHV

Dit is wat er over het algemeen minimaal wordt ingezet.
Afhankelijk van de omstandigheden kunnen natuurlijk andere eenheden aanvullen, zoals ambumotoren of meer politie-eenheden.
Als men verwacht dat het een spoedtransport wordt, komt de verkeersdienst vaak ook op voorhand al ter plaatse.

Wat hier de reden is geweest op twee CE's in te zetten weet ik niet. Mogelijk dat de aanrijtijd i.c.m. de opkomsttijd voor beiden ongeveer gelijk was. In ieder geval is 2 x TS niet standaard bij mijn weten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 8 november 2009, 21:28:41
1 x OvD - B (i.v.m. psychosociale belasting van de inzet)

Sorry hoor, maar wat komt die OVD dan doen? Koffie zetten en iedereen een knuffel geven? Hoe meer mensen er komen.... hoe voller het wordt in de meestal toch al krappe gang/toilet/slaapkamer/vul-zelf-maar-in.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 8 november 2009, 21:42:57
Sorry hoor, maar wat komt die OVD dan doen? Koffie zetten en iedereen een knuffel geven? Hoe meer mensen er komen.... hoe voller het wordt in de meestal toch al krappe gang/toilet/slaapkamer/vul-zelf-maar-in.

Toen de pilot werd ingevoerd, is mij verteld dat de OvD om die reden gealarmeerd werd. Persoonlijk zie ik niet echt het nut ervan in. Als de psycho belasting inderdaad een punt blijkt, kun je achteraf het BOT inschakelen.

Multi-afstemming kan plaatsvinden in het (al dan niet spreekwoordelijke) motorkapoverleg met de bevelvoerder, daar heb je bij dit geringe aantal eenheden ook geen OvD voor nodig.

Iemand die uitsluitsel kan geven wat de reden is dat de OvD wordt meegealarmeerd? ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Glenn2

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 november 2009, 21:44:33
Komtie:

Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland:
Zaanstad + Oostzaan + Landsmeer: 1 x noodhulp, 2 x ambu
Wormerland: 1 x noodhulp, 2 x ambu, 1 x TAS
Waterland: 1 x noodhulp, 2 x ambu, 1 x AED-team (de landelijke gebieden als Marken, Vijfhuizen etc.)

Afhankelijk van de beschikbaarheid van de ambu's wil er nog wel eens extra noodhulp komen in Zaanstad.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 november 2009, 21:50:47
Toen de pilot werd ingevoerd, is mij verteld dat de OvD om die reden gealarmeerd werd. Persoonlijk zie ik niet echt het nut ervan in. Als de psycho belasting inderdaad een punt blijkt, kun je achteraf het BOT inschakelen.

Multi-afstemming kan plaatsvinden in het (al dan niet spreekwoordelijke) motorkapoverleg met de bevelvoerder, daar heb je bij dit geringe aantal eenheden ook geen OvD voor nodig.

Iemand die uitsluitsel kan geven wat de reden is dat de OvD wordt meegealarmeerd? ???

Hier in Amsterdam is het zo dat de vele mensen juist als voordeel worden gezien. Die kunnen zich dan bekommeren om familieleden, buren of contact met de politie of iets dergelijks. Vannacht was er een nogal een aparte hulpverlening/reanimatie, een persoon stond in de brand, en dan komt de OvD ter plaatste voor afstemming met de politie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 8 november 2009, 21:56:39
Sorry hoor, maar wat komt die OVD dan doen? Koffie zetten en iedereen een knuffel geven? Hoe meer mensen er komen.... hoe voller het wordt in de meestal toch al krappe gang/toilet/slaapkamer/vul-zelf-maar-in.

Stukje op internet gevonden ;)


Waarom wordt ook de OD gealarmeerd bij een inzet AED?

De OD wordt niet gealarmeerd, maar geďnformeerd. Hij zal of naar plaats incident gaan - prio 3 - of na afloop van de inzet contact opnemen met de bevelvoerder om te vragen of er nog bijzonderheden waren. Indien nodig zal hij daarna contact opnemen met de afdeling Operatiën. Eventueel kan de OD op verzoek van de bevelvoerder ter plaatse komen. De OD wordt gevraagd om in de evaluatieperiode de bevindingen mee te nemen naar de evaluatie in oktober 2007.


Inzet van het BOT-team
Een AED inzet maakt deel uit van de brandweertaak en brandweerwerk kan veel stress opleveren. Voor de opvang van schokkende gebeurtenissen is het Brandweer Opvang Team (BOT) opgericht. Het BOT is onderverdeeld in twee typen opvang:

    * Het BOT 01 is er voor de directe opvang na een inzet en de groepsgesprekken voor een emotionele evaluatie;
    * Het BOT 02 is er voor de signalering van mensen met een verwerkingsstoornis (die kan leiden tot een PTSS), voor de persoonlijke opvang in de vorm van één-op-één gesprek en het eventueel doorverwijzen naar de Bedrijfsmaatschappelijk werker of bedrijfsarts.

Wanneer tijdens een uitruk direct blijkt dat een AED inzet voldoet aan de criteria van een ‘schokkende gebeurtenis’, kan het BOT 01 via de GMK worden opgepiept. Als mensen achteraf nog verwerkingsproblemen hebben, kan het BOT 02 worden benaderd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #17 Gepost op: 9 november 2009, 03:44:35
Stukje op internet gevonden ;)

Waarom wordt ook de OD gealarmeerd bij een inzet AED?
De OD wordt niet gealarmeerd, maar geďnformeerd. Hij zal of naar plaats incident gaan - prio 3 - of na afloop van de inzet contact opnemen met de bevelvoerder om te vragen of er nog bijzonderheden waren. Indien nodig zal hij daarna contact opnemen met de afdeling Operatiën. Eventueel kan de OD op verzoek van de bevelvoerder ter plaatse komen. De OD wordt gevraagd om in de evaluatieperiode de bevindingen mee te nemen naar de evaluatie in oktober 2007.

Prio 3  ??? Is ook voor het eerst dat ik dat zie.. ik zie vele filmpjes uit het rotterdamse waar hij altijd direct prio 1 meerijd...  ???
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 9 november 2009, 11:16:26
Ik begrijp gerust dat elke situatie anders is en dat in sommige gevallen de ''extra'' handjes meer dan welkom zijn.
Echter een collone van 6/7/8 hv voertuigen voor een reanimatie vind ik wel heel erg veel voor een relatief kleine inzet als een reanimatie  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #19 Gepost op: 9 november 2009, 11:17:48
Jerommeke, was het echt een gewone standaard reanimatie? of was er meer aan de hand? of geen idee?