Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?

Auteur Topic: Hoeveelheid aan hulpverleningsvoertuigen voor een reanimatie?  (gelezen 52609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 13 november 2009, 11:32:05
Volgens mij rijdt in de VRR men ook lang niet alle reanimatie's, gebaseert op P2000 meldingen van ambulance's en brandweer daar.

Evenmin in Amsterdam, waar dat vaak ook geoppert word.

Je moet je niet baseren op P2000 berichten. Als de (Amsterdamse) voertuigen al rijden om wat voor reden dan ook, dan gaat het via C2000 en zal hij lang niet altijd op P2000 verschijnen. In principe gaat de brandweer altijd mee, zelfs als er al een ambu TP is en de melding 'reanimatie' pas in tweede instantie komt.


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #51 Gepost op: 13 november 2009, 16:57:12
Over welke regio/plaats heb je het?

Drenthe


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 13 november 2009, 19:32:30
Je moet je niet baseren op P2000 berichten. Als de (Amsterdamse) voertuigen al rijden om wat voor reden dan ook, dan gaat het via C2000 en zal hij lang niet altijd op P2000 verschijnen. In principe gaat de brandweer altijd mee, zelfs als er al een ambu TP is en de melding 'reanimatie' pas in tweede instantie komt.

En af en toe gaan ze ook nog wel eens via de foon. Dat wil zeggen dat de AC naar de kazerne toebelt om alarm te maken.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #53 Gepost op: 14 november 2009, 22:51:01
Je moet je niet baseren op P2000 berichten. Als de (Amsterdamse) voertuigen al rijden om wat voor reden dan ook, dan gaat het via C2000 en zal hij lang niet altijd op P2000 verschijnen. In principe gaat de brandweer altijd mee, zelfs als er al een ambu TP is en de melding 'reanimatie' pas in tweede instantie komt.

Met het P2000 doelde ik eigelijk ook op R'dam, bij brandweer Amsterdam is daar niet op te bouwen inderdaad. Daar heb ik genoeg mee gemaakt dat een alarm via de omroep binnen kwam en niet op de lichtkranten verscheen. Of wat Sam zegt via de phone.

Maar ik eigelijk bedoelde te zeggen is dat ze zoveel mogelijk meegaan, maar lang niet altijd.


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #54 Gepost op: 15 november 2009, 14:14:48
Met het P2000 doelde ik eigelijk ook op R'dam, bij brandweer Amsterdam is daar niet op te bouwen inderdaad. Daar heb ik genoeg mee gemaakt dat een alarm via de omroep binnen kwam en niet op de lichtkranten verscheen. Of wat Sam zegt via de phone.

Maar ik eigelijk bedoelde te zeggen is dat ze zoveel mogelijk meegaan, maar lang niet altijd.

idd, bij ons ook geen alarm over de "foon"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 18 december 2009, 19:29:42
Je moet je niet baseren op P2000 berichten. Als de (Amsterdamse) voertuigen al rijden om wat voor reden dan ook, dan gaat het via C2000 en zal hij lang niet altijd op P2000 verschijnen. In principe gaat de brandweer altijd mee, zelfs als er al een ambu TP is en de melding 'reanimatie' pas in tweede instantie komt.

Dat klopt (blijkbaar) niet helemaal. Ik had kort geleden een zogenoemde, tweede instantie reanimatie, de meldkamer gaf aan dat de brandweer en ggd onderweg waren. Er bleek al 1 ambu ter plaatse die aangaven dat ze eerst waren gereden voor een onwelle met suikerziekte, maar dat het bleek een reanimatie te zijn. Ik en mijn collega zijn mee gaan reanimeren samen met de ter plaatse gekomen 2 de ambu, we hebben echter geen brandweer gezien......... Gelukkig was er een 2de auto van ons ter plaatse die de familie kon opvangen. Later hebben we overleg gehad met onze meldkamer en die heeft even gebeld met de meldkamer brandweer en ggd, die gaven aan dat als de ggd al ter plaatse is en er dan pas de melding reanimatie word gegeven, dat dan de brandweer niet gaat rijden, omdat ze nooit als eerste ter plaatse kunnen zijn.....
(dit speelde zich af in het gebiedje Amsterdam Amstelland) Ben benieuwd naar een reactie van de rode kant in deze zaak?

(ps, SO is na +- 15 min reanimeren met hartslag richting ziekenhuis gegaan, dus het is goed gekomen.)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #56 Gepost op: 18 december 2009, 20:25:34
In Hollands-Midden standaard 2 ambulances bij een reanimatie. Daarbij 1 of 2 noodhulpvoertuigen politie mee.
In sommige gebieden in HM ook de brandweer als first responder. Echter in de meeste gemeenten alleen 2x ambu en 2x politie.
Voordeel dat ze in HM werken met de LUCAS en er dus een paar handjes minder nodig zijn. Wij zijn vaak als eerste ter plaatse en starten de reanimatie. Alle noodhulpvoertuigen zijn uitgerust met een AED. Zodra de ambulance ter plaatse is zullen deze de lucas aansluiten en de reanimatie overnemen. 1 diender mag dan altijd het infuuszakje omhoog houden en de overige drie collega's kunnen zich ontfermen over de familie cq omstanders. Deze collega's heb je meestal ook wel nodig. Verder helpen we het ambupersoneel met spullen naar de ambu brengen en evt til ondersteuning, vaststellen identiteit slachtoffer en zorgen voor het goed achterlaten van de woning voor de familie. Ik schuif altijd alles netjes weer even terug op zijn plek (meubels enz).
Persoonlijk merk ik dat je met 2 x personeel ambu en 2x personeel politie al een woning vol hebt en het super vervelend is als er bijvoorbeeld een 3e politie eenheid bij komt. De uitrukkende eenheden bekijkende in het filmpje vraag ik me af hoe deze zich in de woning nog normaal konden bewegen... Ik denk dat je al heel wat personeel kan minderen door gebruik te maken van een Lucas. Onbegrijpelijk dat er in den lande nog "ouderwets" hartmassage gegeven wordt. Zoals er al beschreven werd hier in dit onderwerp zal na 2 min de massage met de hand minder en minder worden en moet je gewoon afwisselen. Door gebruik te maken van de Lucas is dit niet meer nodig en heb je constant een goede hartmassage.
Ben van mening dat we niet moeten "bezuinigen" op een mensenleven dus als er 10 tankautospuiten nodig zijn dan mogen die van mij ook komen maar ik kan uit eigen ervaring spreken dat een normale reanimatie makkelijk afgedaan kan worden met 2x ambu en zelfs 1x politie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #57 Gepost op: 19 december 2009, 02:53:18
De uitrukkende eenheden bekijkende in het filmpje vraag ik me af hoe deze zich in de woning nog normaal konden bewegen... Ik denk dat je al heel wat personeel kan minderen door gebruik te maken van een Lucas. Onbegrijpelijk dat er in den lande nog "ouderwets" hartmassage gegeven wordt. Zoals er al beschreven werd hier in dit onderwerp zal na 2 min de massage met de hand minder en minder worden en moet je gewoon afwisselen. Door gebruik te maken van de Lucas is dit niet meer nodig en heb je constant een goede hartmassage.
Ben van mening dat we niet moeten "bezuinigen" op een mensenleven dus als er 10 tankautospuiten nodig zijn dan mogen die van mij ook komen maar ik kan uit eigen ervaring spreken dat een normale reanimatie makkelijk afgedaan kan worden met 2x ambu en zelfs 1x politie.

Het (grote) gebruik van perslucht door de lucas is ook vaak een reden dat de brandweer word opgeroepen.
Mijn ervaringen zijn eigenlijk het zelfde als de jouwe, echter gebruikt bij ons maar 1 van de 2 ambulancediensten de Lucas en ligt deze (volgens mij) ook niet op iedere ambulance (maar zowiezo wél op 1 van de 2).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bart S

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 19 december 2009, 10:30:41
(...)
(dit speelde zich af in het gebiedje Amsterdam Amstelland) Ben benieuwd naar een reactie van de rode kant in deze zaak?
(...)

Hmmm.... ik zit in hetzelfde gebiedje, maar mijn ervaring is dus dat ze wel komen in tweede instantie. Blijkbaar kunnen beide situaties dus voorkomen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #59 Gepost op: 19 december 2009, 11:55:04
Hmmm.... ik zit in hetzelfde gebiedje, maar mijn ervaring is dus dat ze wel komen in tweede instantie. Blijkbaar kunnen beide situaties dus voorkomen.

tsja, de situatie was erg apart, naderhand hebben we gebeld met onze meldkamer, en die heeft de meldkamers ggd en brandweer gebeld, de ggd zei: we hebben de brandweer gebeld en verzocht te komen, de brandweer zei: gebeld? nee we zijn niet gebeld voor die melding.......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.