Oefening Calamiteiten Euroborg Groningen loopt uit de hand 10-11-2009

Auteur Topic: Oefening Calamiteiten Euroborg Groningen loopt uit de hand 10-11-2009  (gelezen 4734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Calamiteitenoefening in Euroborg Groningen

www.hulpverleningsdienstgroningen.nl

Gepubliceerd: 09 november 2009, 08:47

Dinsdagavond 10 november aanstaande vindt een calamiteitenoefening plaats in en rond stadion Euroborg in Groningen. Brandweer, politie, geneeskundige diensten en de gemeente Groningen beoefenen samen met de veiligheidsfunctionarissen van FC Groningen de bestrijding van een ernstig incident in het stadion. Aan de oefening doen vele tientallen hulpverleners mee. Om het scenario zo realistisch mogelijk vorm te geven, worden ongeveer 1200 figuranten ingezet. De oefening start rond 18.00 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur.

In de afgelopen jaren is door de hulpdiensten meerdere malen in de Euroborg geoefend. Naar aanleiding van de bevindingen tijdens de brand in het stadion op 13 april 2008, is afgesproken dat er in 2009 een grootschalige en realistische oefening wordt georganiseerd. Daarbij zal het gezamenlijke optreden van de hulpdiensten, de gemeente en FC Groningen bij een calamiteit in het stadion beoefend worden. Tijdens deze oefening op 10 november aanstaande, worden tevens de technische veiligheidsmiddelen en de verbindingen in het stadion getest.

Scenario van de oefening
Het scenario speelt zich met name af in het stadion, waar zich tijdens een avondwedstrijd een ernstig incident voordoet. Aan de veiligheidsmensen en EHBO-organisatie van FC Groningen en de gealarmeerde hulpdiensten de taak om adequaat op te treden, hulp te verlenen en de calamiteit aan de hand van een gestructureerde samenwerking aan te pakken. Een deel van het publiek zal door de gemeente Groningen worden overgebracht naar een tijdelijke opvanglocatie. Voor een realistische setting zal gebruik worden gemaakt van meer dan 1200 figuranten en tegenspelers. Ook doen Lotusslachtoffers mee aan de oefening. Tijdens de oefening wordt gewerkt aan de hand van de bestaande commandostructuur van FC Groningen en de hulpdiensten.  

Bereikbaarheid omgeving op oefenavond
De oefening is niet toegankelijk voor toeschouwers. Hoewel er hulpverleningsactiviteit zichtbaar zal zijn rondom het stadion, zal de overlast voor omwonenden en bedrijven in de omgeving minimaal zijn. De bedrijven die in- en rond de Euroborg gevestigd zijn, blijven bereikbaar. Op dinsdagavond 10 november tussen 18.00 uur en 23.00 uur zal de Europaweg tussen het Europaplein en de aansluiting met de A7 tijdelijk afgesloten zijn voor al het verkeer. Alternatieve routes worden aangegeven. Daarnaast wordt op dinsdagavond 10 november tussen 17.00 uur en 23.00 de Boumaboulevard, tussen de Boumabrug en de Europaweg, alsmede de parkeerterreinen P 2 (gedeeltelijk) en P5 gelegen tussen de Boumaboulevard en de Eelkemastraat eveneens voor alle verkeer afgesloten. Parkeergarage P1 blijft gedurende de oefening geopend.

Jaarlijks een grote operationele rampenoefening
Crisismanagement Groningen, een samenwerkingsverband tussen de hulpdiensten en verschillende (overheids)partners, heeft de laatste jaren meerdere grote operationele rampenoefeningen georganiseerd in de provincie Groningen. In 2006 werd een grootschalige kettingbotsing beoefend op de A7 bij Scheemda, in 2007 was het vrijkomen van een gevaarlijke stof op het terrein van het Chemiepark in Delfzijl het scenario van een rampenoefening en in 2008 was het Paterswoldsemeer het toneel van een grote overstromingsoefening. Bij deze oefeningen worden vele tientallen hulpverleners ingezet en doen iedere keer honderden vrijwilligers mee als figurant, tegenspeler of Lotusslachtoffer.

Naast de grote operationele oefeningen, organiseert Crisismanagement Groningen tevens bestuurlijke oefeningen voor gemeenten en voor bijvoorbeeld sleutelfunctionarissen van commandoteams die tijdens een ernstig incident of crisis worden ingezet.  

Informatie voor de pers:
Mediavertegenwoordigers die bij de oefening aanwezig willen zijn, dienen zich van tevoren aan te melden. Aanmelding kan tot dinsdag 10 november a.s., 15.00 uur. Bij aanmelding graag doorgeven: naam, organisatie (medium), functie & e-mailadres.

De verzamelplek voor de media op de oefenavond is de hoofdingang van FC Groningen/Euroborg. Tijdstip: 18.45 uur. Vervolgens kan onder begeleiding de oefenlocatie worden bezocht. Bij het bezoek aan het stadion moeten de mediavertegenwoordigers een NVJ-perskaart en een pers-hes dragen.

Meer informatie & accreditatie: Cyriel Hamstra, stafsectie Voorlichting & Communicatie van de Hulpverleningsdienst Groningen. Telefoonnummer: 06-52506936. E-mail: c.hamstra@hvd.groningen.nl


Samen sterk in de hulpverlening!


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2009, 19:49:35
p2kflex
17:53:50 10-11-09GROUP-1Pr 1 Overig haast esso tankstation EUROPAWEG 6 GRONINGEN 747 AP:   ???
0400274BRW Groningen (Vinkhuizen / Sontweg) (TS 747)
0400363BRW Groningen (Sontweg) (Brandalarm)
0400389BRW Groningen (Sontweg) (Techniek)
0401998BRW Veiligheidsregio Groningen (Monitorcode)

Staat iemand in een reclame mast, die dreigt te springen.. MMT alsmede 2 ambulance`s zijn terplaatse. Ook een ladderwagen van Groningen is aanwezig. Omdat er een grootschalige oefening plaats gaat vinden bij ons welbekende stadion "de Euroborg", loopt het hele dekkingsplan in de stad een beetje in de soep.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2009, 19:58:49
Staat iemand in een reclame mast, die dreigt te springen.. MMT alsmede 2 ambulance`s zijn terplaatse. Ook een ladderwagen van Groningen is aanwezig. Omdat er een grootschalige oefening plaats gaat vinden bij ons welbekende stadion "de Euroborg", loopt het hele dekkingsplan in de stad een beetje in de soep.

Is er ook een springkussen gevraagd?

Tsja, dat soort personen kiezen altijd het meest onhandige tijdstip uit...en vaak ook de meest onhandige plaats :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2009, 20:16:59
De gebeurtenissen van vanavond even opgesomd:

17:32 Pr  1 VERK>ONGEV.BEKNEL. A7 L – WEG DER VERENIGDE NATIES 194,0 GRONINGEN (beknelling: ja) 748 794 AP:
17:52 Pr  1 AUT.BRANDALARM OMS HEUKELOM VISIO RIJKSSTRAATWEG 286 HAREN GN 533 AP: 20
17:53 Pr  1 Overig haast esso tankstation EUROPAWEG 6 GRONINGEN 747 AP:
17:55 Pr  1 Beknelling  DIGNIS DA COSTA DA COSTASTRAAT 6 GRONINGEN 535 AP:
19:48 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN 747 757 748 794 AP: 273
19:55 Pr 1 Oefening Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) COH 783 DPAGRS 785 765 795 AP: 273
20:09 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) (grip: 1) 797 AP: 273

17:32 Betrof volgens mij daadwerkelijk een aanrijding, wat er precies aan de hand was heb ik geen idee van.
17:52 Loos alarm
17:53 Stond iemand in een reclame mast van diverse bedrijven aan de Europaweg. Momenteel is dat volgens mij nog gaande.
17:55 Betrof een beknelling in huis. Iemand door / op een tafeltje gevallen ofzo.
De oefening was van te voren aangekondigd. Het korps van Hoogezand staat met de 566 paraat voor Groningen stad.

En er is geen springkussen gevraagd. Hebben ze niet eens in Groningen volgens mij. Hoe vaak komt zoiets nou voor namelijk. En vaak komt hulp al te laat als er zoiets plaats vind.
Momenteel vind dus de oefening plaats. Wegen zijn afgesloten en 1200 figuranten worden ingezet. Ook zag ik overal op het industrieterrein ME busjes klaar staan. Echter zit Groningen nu zonder ladderwagens. De ene staat dus bij het incident bij de esso, en de andere bij de oefening. Ook het korps van Haren doet mee aan de oefening.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2009, 20:19:27
De gebeurtenissen van vanavond even opgesomd:

17:32 Pr  1 VERK>ONGEV.BEKNEL. A7 L – WEG DER VERENIGDE NATIES 194,0 GRONINGEN (beknelling: ja) 748 794 AP:
17:52 Pr  1 AUT.BRANDALARM OMS HEUKELOM VISIO RIJKSSTRAATWEG 286 HAREN GN 533 AP: 20
17:53 Pr  1 Overig haast esso tankstation EUROPAWEG 6 GRONINGEN 747 AP:
17:55 Pr  1 Beknelling  DIGNIS DA COSTA DA COSTASTRAAT 6 GRONINGEN 535 AP:
19:48 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN 747 757 748 794 AP: 273
19:55 Pr 1 Oefening Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) COH 783 DPAGRS 785 765 795 AP: 273
20:09 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) (grip: 1) 797 AP: 273

17:32 Betrof volgens mij daadwerkelijk een aanrijding, wat er precies aan de hand was heb ik geen idee van.
17:52 Loos alarm
17:53 Stond iemand in een reclame mast van diverse bedrijven aan de Europaweg. Momenteel is dat volgens mij nog gaande.
17:55 Betrof een beknelling in huis. Iemand door / op een tafeltje gevallen ofzo.
De oefening was van te voren aangekondigd. Het korps van Hoogezand staat met de 566 paraat voor Groningen stad.

En er is geen springkussen gevraagd. Hebben ze niet eens in Groningen volgens mij. Hoe vaak komt zoiets nou voor namelijk. En vaak komt hulp al te laat als er zoiets plaats vind.
Momenteel vind dus de oefening plaats. Wegen zijn afgesloten en 1200 figuranten worden ingezet. Ook zag ik overal op het industrieterrein ME busjes klaar staan. Echter zit Groningen nu zonder ladderwagens. De ene staat dus bij het incident bij de esso, en de andere bij de oefening. Ook het korps van Haren doet mee aan de oefening.


Wat is belangrijker... Operationele dekking of een dure oefening?  ::) ::)


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2009, 23:32:53

19:48 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN 747 757 748 794 AP: 273
19:55 Pr 1 Oefening Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) COH 783 DPAGRS 785 765 795 AP: 273
20:09 Oefening Pr 1 Gebouwenbrand EUROBORG BOUMABOULEVARD 41 GRONINGEN (nb: grote brand) (grip: 1) 797 AP: 273


Rampenoefening in Euroborg uit de hand gelopen

GRONINGEN - De rampenoefening in de Euroborg in Groningen is dinsdagavond voortijdig afgebroken. De toestand bij het stadion liep volledig uit de hand.

Een aantal figuranten nam de rol van hooligan iets te serieus en begon de ME te bekogelen met stenen en modder. Daarbij vielen over en weer rake klappen. Ook zijn er vernielingen gepleegd.

De politie heeft niemand aangehouden, maar van de echte relschoppers zijn wel de gegevens genoteerd.


Bron: www.rtvnoord.nl

Lees daar vooral ook ff de bekrompen reacties van de verschillende mensen.

Gr, Sigma-Twente
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 11 november 2009, 00:17:14
Ik weet niet of ik het hier neer moet zetten, maar omdat de meldingen van vanavond er ook bij staan, zet ik het er maar neer.

Update over het incident bij de Esso; de man is helaas gesprongen en is zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis.
Hoe hij er aan toe is, is niet bekend bij mij, maar dat zal vast niet goed zijn. Altijd naar zulke dingen, vooral als je hem zelf hebt gezien.
Heb gelukkig niet gezien dat hij sprong, 1 minuut ervoor ben ik weg gegaan. Zulke dingen zullen je waarschijnlijk lang bij blijven als je dat gezien hebt.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2009, 00:49:52
Rampenoefening Euroborg loopt uit de hand

Uitgegeven: 10 november 2009 23:41
Laatst gewijzigd: 11 november 2009 00:17


GRONINGEN - Een grote rampoefening in stadion Euroborg in Groningen is dinsdagavond deels uit de hand gelopen.
 
Een groep mensen vervulde de rol van hooligan wat al te overtuigend en begon op een gegeven moment met stenen te gooien. De organisatie van de oefening besloot dat deel van de test maar te staken.

''Het werd een beetje een te realistische oefening",' constateerde een woordvoerder van de Hulpverleningsdienst Groningen na afloop. Aan de rampenoefening, waar de hulpdiensten oefenden hoe om te gaan met grote menigten, deden 1500 mensen mee.

© ANP / Bron: www.nu.nl


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2009, 00:50:44
Figuranten rampoefening te fanatiek

Een grote rampoefening in en rond stadion Euroborg in Groningen is afgelopen avond uit de hand gelopen. Buiten het stadion gingen figuranten wat al te veel op in hun rol. Ze gooiden geen tennisballen maar stenen naar de mobiele eenheid. De organisatie heeft toen dat deel van de oefening gestaakt.

Niemand raakte gewond en ook is niemand aangehouden. Wel zijn de gegevens van een aantal figuranten genoteerd.

De rampoefening werd gehouden naar aanleiding van de wedstrijd Groningen- Ajax, vorig jaar. Er ontstond toen brand doordat toiletrollen in brand vlogen. Er waren enkele tientallen gewonden
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/11/art000001CA625D66BB6B25.html
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2009, 09:50:02
Twee lopende topics samengevoegd.