Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen

Auteur Topic: Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen  (gelezen 15964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jonathan85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 12 november 2009, 12:49:39
M.b.t. de poll:
Deze vraag graag alleen voor SIGMA leden.



Dag mensjes,

Deze vraag is vast weleens langs gekomen, maar vanuit de GHOR NL ben ik erg benieuwd hoe de vrijwilligers staan tegenover de inzet van GE gedurende evenementen.
Vanuit mijn functie adviseer ik GHOR NL de trends en ontwikkeling op het vlak van geneeskudnige hulpverlneing bij evenementen.
Erg benieuwd ben ik naar hoe jullie dat zien?

1) naast de EHBO tent ook een OPERATIONELE sigma tent, en zoja wie beslist welke SO naar welke tent gaat?
2) naast de EHBO een standby SIGMA team in uniform nabij het evenement (ME standby idee) en wordt pas operationeel indien OvDG dit noodzakelijk acht
3) Indien je EHBO-er bent geen standy SIGMA en vice versa?

Sparren maar!!




Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 13:11:22
1. Wat hier in Rotterdam gebeurd is dat er bij grote evenementen naast de EHBO post(en) van het NRK een sigma team "operationeel" staat ergens anders in de stad. Bij een normale situatie doen ze EHBO diensten en bij een incident worden ze opgeschaald.
2. En het standby idee komt in Rotterdam ook voor (City Race), daar stond een team klaar in de stad, omdat de stad afgesloten was en het niet mogelijk was om er binnen te komen.
3. Het is eigenlijk niet mogelijk om EN EHBO diensten te draaien EN standby Sigma. Wat doe je als er een alarm is? Ga je weg? Met als gevolg dat je onderbezetting hebt van je EHBO post. Nou zal het met één persoon niet zo'n drama zijn, maar in Rotterdam werken we soms met meerdere personen bij een EHBO inzet die ook bij de SIGMA zitten. Dat gaat dus niet werken. Het is niet verboden, om weg te gaan. Maar een beetje not done.

Dus alles bij elkaar zie wel de positieve kanten van een SIGMA team bij evenementen. Al was het alleen maar een oefenmoment om alles (logistieke kant) weer even op te frissen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2009, 16:02:22
Ik denk dat er vele vrijwilligers zijn, die naast hun Sigma-schap ook nog hun posten voor EHBO/Rode Kruis bemannen.
Het zijn dus ook meestal dezelfden die zich op vrijwillige basis willen inzetten. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze preventieve inzetten een te grote aanslag plegen op de agenda's en sociale leven van de schaarse Sigma-leden die bereid zijn tot evenementen-inzet

Er is zeker goed te beargumenteren dat je een GNK preventief bij een zeer groot publieksevenement ter plaatse wilt hebben, waarbij je pas na een opschaling een splitsing moet gaan maken naar T1 en T2 slachtoffers naar de Sigma-tent, en T3 naar de EHBO-tent (echter dan kan de Sigma-tent wel te ver van het rampterrein staan).
In een routine situatie maakt het niet uit waar een slachtoffer zijn zorg haalt, voor het geval dat er een slachtoffer de EHBO-tent komt binnenlopen die in de GNK kolom thuishoort zou je simpelweg 2 Sigma-leden in de EHBO-tent kunnen plaatsen. Per slot van rekening is het Sigma-lid toch een trede hoger opgeleid en getraind dan de gemiddelde EHBO-er.
Voor de Sigma-vrijwilliger heeft een evenementen inzet ook postitieve aspecten: hij wordt geconfronteerd met echte slachtoffers alwaar hij zijn diagnostische vaardigheden kan oefenen in een luidruchtige omgeving, hetgeen de werkelijkheid van een rampterrein benaderd.

Het is onnodig gecompliceerd om mensen met twee petten op te laten schakelen tussen EHBO-er en Sigma-lid, die onduidelijkheid moet je niet willen.

Ruud


GerardG

  • Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2009, 11:10:20
Ik vind het een goed idee om een SIGMA team preventief in te zetten.
Afhankelijk van het evenement kun je de tent alvast neerzetten als EHBO tent. Zodra opschaling cq. omschakeling nodig is zullen alle EHBO-ers uit de tent moeten en de SIGMA leden erin. Ik zie geen probleem dat ze van de verschillende posten opgeroepen worden. Het gaat immers om hulpverlening. De bemensing van de posten moet parallel opgelost worden.
Als het een uitgestrekt evenenement is waarbij je moeilijk kunt inschatten waar een geschikte plek is voor de SIGMA-tent, dan zal de SIGMA-set gesloten geparkeerd staan. Deze wordt dan net als bovenvermeld bemenst zodra nodig.
Ik ben geen voorstander van de SIGMA tent voor urgentere zaken naast de EHBO tent. Dit geeft alleen maar onduidelijkheid. De kracht van de SIGMA is juist de heldere structuur tijdens een inzet. Een hybride structuur geeft onduidelijkheid.
Groet, Gerard  ;)


Jonathan85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 10:13:32
Deze vraag graag alleen voor SIGMA leden.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 13:09:20
Bij de jaarlijkse Dam tot Dam Loop in Amsterdam/Zaandam, is bij de Finish elk jaar standaard het SIGMA team SB. (+ OvD-G en AMBU TEAM)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2009, 15:51:00
Topics samengevoegd.
Je kunt in het vervolg evt. ook een PM doen richting één van de moderators, met het verzoek een poll toe te voegen.
Dat doen we met alle plezier voor je ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #7 Gepost op: 17 november 2009, 10:00:29

Erg benieuwd ben ik naar hoe jullie dat zien?

1) naast de EHBO tent ook een OPERATIONELE sigma tent, en zoja wie beslist welke SO naar welke tent gaat?
2) naast de EHBO een standby SIGMA team in uniform nabij het evenement (ME standby idee) en wordt pas operationeel indien OvDG dit noodzakelijk acht
3) Indien je EHBO-er bent geen standy SIGMA en vice versa?

Sparren maar!!

Zal dit beantwoorden vanuit mijn perspectief als EHBO-er:

1) Nee, liever niet. Zoals je zelf al aangeeft krijg je een soort "triage" situatie die alleen maar verwarring oplevert.
Sigma leden beschikken (meestal) over meer hulpverleningkennis en ervaring. Door de beide teams samen te zetten is het goed mogelijk als EHBO-er nuttige zaken over te nemen van de meer ervaren Sigma personen. (zelfs omgekeerd gebeurt wel eens, is me door een sigma-er gezegd ;D)

2) Hmm, lijkt me een zeer saai evenement voor de Sigma in kwestie en een domper voor de EHBO ers in deze zaak. Wordt het eindelijk eens interessant en is er een leermoment aanwezig voor de EHBO-er, wordt 'ie weggehaald en vervangen door een Sigma.
Nogmaals zie ik meer in een leuke samenwerking waarbij de Sigma controleert en de EHBO-er ervaring opdoet. Dit verandert natuurlijk wanneer er sprake is van assistentie bij ambu-personeel, dan is het maar afhankelijk van het soort assistentie die geleverd moet worden of een Sigma en/of EHBO-er kan/mag assisteren.

3)n.v.t. Lijkt me geen goede optie.

Over het algemeen werken wij als RK vereniging vaak genoeg samen met Sigma, al zie je het laatste jaar steeds minder Sigma op de vloer i.v.m. kostenreductie (slechte zaak als je het mij vraagt). Vanuit mijn ervaring als EHBO-er is een Sigma (team) meer dan een goede toevoeging aan een (middel)grote EHBO post. Wij hebben dan ook altijd prettig samen kunnen werken met diverse Sigma-teams en persoonlijk wil ik gerust toegeven dat ik al e.e.a. heb kunnen leren van die gasten.

De ervaring die ik van individuele Sigma leden heb is dat ze zich tijdens hulpverleningen bescheiden opstellen en over het algemeen de EHBO-ers het hulpverleningswerk laten doen. Wanneer een Sigma ziet dat hij (of zij) een toegevoegde waarde heeft bij een s.o., zullen ze uit zichzelf gaan assisteren. Dit tot nu toe dan ook altijd zonder het "werk" van een EHBO-er weg te nemen, indien mogelijk.

Samenvattend zie ik op (middel)grote evenementen dus het meest in een samenwerking tussen een sigma(team) en EHBO team. Een scheiding tussen de twee lijkt me een slechte zaak, temeer omdat onze doelen toch altijd nog hetzelfde zijn (eerste schakel in een hulpverleningsketen)
vrijwilliger instructeur


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2009, 20:12:24
Ook in het limburgse OLS wordt dat in Noord en Midden Limburg gedaan.

Hier staat een complete GNK uitrusting opgesteld (1 evenementen terrein met heeeel veel bezoekers met name op leeftijd)
De EHBO geeft de 1e lijns zorg en bij niet vertrouwen verwijst men de patient door in overleg met de dienstdoende verpleegkundige naar de (SIGMA)tent.

Deze wisselwerking gaat in de keren dat ik het toegepast heb gezien zeer vlekkeloos.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2009, 22:14:49
preventief... op zich wel, maar dan moet er wel een vergoeding tegenover staan. Het is wel erg makkelijk om bij alles en nog wat Sigma in te zetten, want het zijn vrijwilligers... dus gratis :-\
ook bij daadwerkelijke inzetten zou er best een vergoeding tegenover mogen staan.

ik denk wel dat er een schifting moet zijn tussen ehbo en ambu-zorg. een sigma-lid met uitrusting heeft een hele andere taak dan ehbo-er . een sigma zonder uitrusting is niets meer of minder dan een ehbo-er.

we zijn aanvullend aan elkaar, niet in plaats van elkaar  :D

grtz