Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen

Auteur Topic: Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen  (gelezen 15971 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2009, 22:35:48
preventief... op zich wel, maar dan moet er wel een vergoeding tegenover staan. Het is wel erg makkelijk om bij alles en nog wat Sigma in te zetten, want het zijn vrijwilligers... dus gratis :-\
ook bij daadwerkelijke inzetten zou er best een vergoeding tegenover mogen staan.

ik denk wel dat er een schifting moet zijn tussen ehbo en ambu-zorg. een sigma-lid met uitrusting heeft een hele andere taak dan ehbo-er . een sigma zonder uitrusting is niets meer of minder dan een ehbo-er.

we zijn aanvullend aan elkaar, niet in plaats van elkaar  :D

grtz

Ik ben van mening dat je je hier een beetje tegen spreekt. Als wij van het sigma niet meer zijn dan de reguliere ehbo. Waarom dan wel een vergoeding??? Die krijgen ehbo-ers ook niet. In ieder geval in het merendeel van de gevallen.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 23 november 2009, 08:26:56
... een sigma-lid met uitrusting heeft een hele andere taak dan ehbo-er . ...

Een sigmalid met uitrusting zonder ambupleeg is nog niets meer dan een ehbo-er.  ;)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #12 Gepost op: 23 november 2009, 18:02:57
En een EHBO-er met sigma uitrusting dan??

EHBO-ers krijgen zeker wel een vergoeding!! tuurlijk niet allen.


Richard.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 23 november 2009, 22:17:12
Een sigmalid met uitrusting zonder ambupleeg is nog niets meer dan een ehbo-er.  ;)



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2009, 11:43:10
Als opdrachtgevers, gewoon de normale prijs voor een inzet moeten betalen is op zich niets mis mee..
De organisatie GHOR en SIGMA is echter niet ingespeeld op dienstverlening bij evenementen. En ik vraag me af of dat van uit opdrachtgevers perspectief en van uit de overheid ook wel wenselijk is, in kader van aansprakelijkheden, gescheiden verantwoordelijkheden.

De GHOR als adviseur en soms controleur voor de vergunningverleners, is dan ook gelijktijd de dienstverlener op dat evenement is het zelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt,  en tegen organisatoren zegt, je mag alleen maar mijn vlees kopen.

Inhoudelijk : SIGMA, is bedoeld voor rampenomstandigheden, gefinancieerd uit overheidsgelden.   Dit zijn rode kruisers, die onder begeleiding van een ambu-team die getraind zijn om onder begeleiding een en ander uit te voeren..

Er zijn genoeg, commerciele en niet-commerciele organisaties die dit soort diensten, op een zeer hoog niveau kunnen uitvoeren.  Die netjes evenementen organisaties begeleiden, met risico-analyses, met risico-reductieplannen, met response plannen, met profesisionele eerste hulp posten, waarbij vele ehbo-ers, sigma-leden, en ambulancemedewerkers samenwerken.  Dus het ervarings argument is onzin.

Overheidsgelden mag je niet zo maar inzetten voor commerciele evenementen..

Daarnaast naast Eerste Hulp dienstverlener ook SIGMA inzetten, betekend juist dat niemand integraal verantwoordelijk is voor de dienstverlening op het evenement, en de organisator van het evenement zich altijd kan verschuilen achter dat het feit is dat de Overheid,GHOR een van de ingehuurde partners waren..

De meesten gemeenten, en regio's willen alleen al om die reden geen SIGMA inzetten bij evenementen.


DerDikke

  • HGE Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2009, 22:07:05
De reactie van Rescue is meer dan duidelijk. Uiteraard zijn er ook overwegingen om het wel te doen. Hoe "hard" deze zijn is op zich al een punt van discussie
Wij hebben een paar weken geleden de 7Heuvelenloop gedaan. Een combinatie van NRK,MAI en SIGMA. De GNK stond er en werd bemant door twee verpleegkundige van MAI en het SIGMA. De afspraak was, BLS -> NRK en  ALS -> SIGMA beide onder aansturing GHOR Dit werkt prima. Mijn idee is dan ook alleen preventief indien het als GNK is, dus met verpleegkundige/AMBU Team. Anders heeft het niet veel zin, en kan idd een EHBO´er net zo veel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2010, 18:21:30
Het is de verantwoordelijkheid van de GHOR wat de rol van de hulpdiensten bij evenementen zal zijn.
De keren dat wij bij een evenement ingezet zijn, was er ook OvDG ter plaatse.
Het is aan de poppetjes om in het werkveld goed samen te werken, zodat er optimale hulp zal worden geboden.
Het is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2010, 00:21:12
Beste mensen, bij deze mijn eerste reactie op deze site (volgen er wellicht nog meer).

Indien de Sigma leden geen SO wegkapen van de EHBO dan kan het alleen al om het beschikbare extra materiaal een goed idee zijn lijkt mij.

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2010, 09:43:14
De reactie van Rescue is meer dan duidelijk. Uiteraard zijn er ook overwegingen om het wel te doen. Hoe "hard" deze zijn is op zich al een punt van discussie
Wij hebben een paar weken geleden de 7Heuvelenloop gedaan. Een combinatie van NRK,MAI en SIGMA. De GNK stond er en werd bemant door twee verpleegkundige van MAI en het SIGMA. De afspraak was, BLS -> NRK en  ALS -> SIGMA beide onder aansturing GHOR Dit werkt prima. Mijn idee is dan ook alleen preventief indien het als GNK is, dus met verpleegkundige/AMBU Team. Anders heeft het niet veel zin, en kan idd een EHBO´er net zo veel.

In Gelderland Midden wordt de SIGMA op deze manier ingezet bij de herdenking van de Airborne Luchtlanding op de Ginkelse Heide bij Ede. NRK doet de BLS en de SIGMA wordt ingezet voor assistentie bij de ALS / in de verzamelplaats gewonden. Aan de SIGMA-tent is dan ook een Ambu-pleeg gekoppeld. Verder worden er nog drie ambu's en de OvD-G ingezet. Vanuit Defensie zijn er twee ZAU's met arts aanwezig voor de militaire para's.
Voor deze vorm is gekozen ivm het senario luchtvaartincidenten. Er wordt rekening gehouden met het op ongeorganiseerde wijze naar beneden komen van een Hercules transportvliegtuig met para's. In dat kader heeft het Bureau GHOR jaren geleden reeds besloten dat er bij dit evenement reeds preventief opgeschaald moet worden. Dit is ingegeven door het feit dat het Bureau GHOR verantwoordelijk is voor de medische hulpverlening in het verzorgingsgebied.
Deze opschaling is ook het geval in de rode kolom.
Geloof niet alles wat je denkt.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2010, 00:24:19
Het gebeurt vaker dat de SIGMA preventief wordt ingezet als de GHOR denkt dat de zorgvraag het aanbod van zorg van de normale ambulances overstijgt of de capaciteit kan opslokken. Zo zet men in Den Haag bij veteranendag of koninginnenach wel eens een sigma-team in. (veteranendag in een aparte tent van defensie, met de complete bus er naast, zodat men alsnog kon uitrukken vanaf die locatie).