Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen

Auteur Topic: Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen  (gelezen 15988 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2014, 23:10:28
samenvoeging topics

Citaat van: sigma-zob link=msg=1268491 date=1400439227
Inzet SIGMA

p2kflex
12:58:18 18-05-14GROUP-1A1 Gangetje LDN : (GRIP: 1)
GRIP 11523861MKA Veiligheidsregio Hollands Midden (Coördinator Nederlandse Rode Kruis)
GRIP 11523003MKA Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode GRIP)
GRIP 11523830MKA Veiligheidsregio Hollands Midden (SIGMA Leiden - Katwijk)

Waarom is het Sigma-team niet, zoals bij de marathon van Amstersam, preventief ingezet?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2014, 23:29:02
Preventief zou je gewoon voldoende EHBO'ers moeten hebben. Sigma is ook nog steeds maar BLS. Maar wanneer achteraf blijkt dat je BLS/EHBO te weinig capaciteit heeft dan is sigma natuurlijk wel een goede manier om snel aan extra BLS mensen te komen. Preventief inzetten vind ik raar, zet dan gewoon meer EHBO in.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2014, 08:05:55
Citaat van: kens62 link=msg=1268535 date=1400447428
Waarom is het Sigma-team niet, zoals bij de marathon van Amstersam, preventief ingezet?

In regio HM wordt geneeskundige combinatie nooit preventief ingezet. In het verleden bij een enkel evenement, maar laatste jaren nooit meer.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2014, 19:20:48
Omdat het een taak van de organisatie is om zich zelf goed voor te bereiden op een incident en hiervoor bv EBHO-ers in te huren. SIGMA-teams is een hulpverlener die pas ingezet wordt bij een incident en betaald van (mijn) belastingcenten. Ik houd btw niet van hardlopen......

Citaat van: kens62 link=msg=1268535 date=1400447428
Waarom is het Sigma-team niet, zoals bij de marathon van Amstersam, preventief ingezet?


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2014, 06:34:23
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1268684 date=1400520048
Omdat het een taak van de organisatie is om zich zelf goed voor te bereiden op een incident en hiervoor bv EBHO-ers in te huren. SIGMA-teams is een hulpverlener die pas ingezet wordt bij een incident en betaald van (mijn) belastingcenten. Ik houd btw niet van hardlopen......

Een SIGMA-lid is geen betaalde hulpverlener; buiten een reiskostenvergoeding naar de kazerne om.
Dus die kosten zijn in ieder geval erg weinig.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2014, 07:12:00
Materiaal, training etc. Kosten ook geld. Daarnaast zijn en blijven het gewoon EHBO'ers. Ze mogen en kunnen niets wat een andere EHBO'er niet zou mogen of kunnen. Ze zijn hoogstens wat beter getraind. Het preventief inzetten van sigma voegt niets toe wat je niet ook had kunnen toevoegen door meer EHBO'ers in te zetten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2014, 08:40:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269625 date=1400735520
Materiaal, training etc. Kosten ook geld.

Materiaal, training, etc, kost des te meer geld hoe minder zo'n eenheid ingezet wordt.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2014, 09:02:32
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269625 date=1400735520
Materiaal, training etc. Kosten ook geld. Daarnaast zijn en blijven het gewoon EHBO'ers. Ze mogen en kunnen niets wat een andere EHBO'er niet zou mogen of kunnen. Ze zijn hoogstens wat beter getraind. Het preventief inzetten van sigma voegt niets toe wat je niet ook had kunnen toevoegen door meer EHBO'ers in te zetten.

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens!
Een gewone EHBO-er heeft nog nooit van zijn leven (laat staan in zijn opleiding) een spuit vanuit een ampul moeten optrekken, ook zal hij met zijn oren staan te klapperen als hem gevraagd wordt om een infuus klaar te maken, een ecg te draaien of om saturatie en tensie te meten.
Handelingen als het aanleggen van een nekspalk, assisteren bij intubatie en immobilisatie kent hij ook niet.
Om Sigma-leden weg te zetten als gelijkwaardig elke EHBO-er van de hoek van de straat doet hun behoorlijk te kort.

Ruud


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2014, 09:06:53
Qua kennis eens, maar qua zelfstandig handelen zijn we echt gelijk aan EHBO'ers. Alles wat je noemt mag alleen in opdracht van een ACH of AVP ::)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2014, 09:59:03
Citaat van: RuudF link=msg=1269637 date=1400742152
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens!
Een gewone EHBO-er heeft nog nooit van zijn leven (laat staan in zijn opleiding) een spuit vanuit een ampul moeten optrekken, ook zal hij met zijn oren staan te klapperen als hem gevraagd wordt om een infuus klaar te maken, een ecg te draaien of om saturatie en tensie te meten.
Handelingen als het aanleggen van een nekspalk, assisteren bij intubatie en immobilisatie kent hij ook niet.
Om Sigma-leden weg te zetten als gelijkwaardig elke EHBO-er van de hoek van de straat doet hun behoorlijk te kort.

Ruud

Voor die zaken moet je voldoende ALS zorg inhuren op een evenement en geen veredelde BLS.