Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen

Auteur Topic: Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen  (gelezen 15989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2014, 10:11:31
Wie je wanneer inzet, is niet het punt waarop ik wilde reageren: jij stelde dat er geen verschil is tussen een EHBO-er en een Sigma-lid, dat wilde ik even rechtzetten.

Het zal mij een rotzorg zijn of een organisatie prof ALS-sers inhuurt en daardoor de entree kaart tientjes duurder wordt.
uiteindelijk is het weer de bezoeker die daarvoor opdraait.
Komt het niet uit de lengte dan wel uit de breedte.

Ook een opmerking dat het belasting geld kost is onzin: er gaat vanuit de GGD/GHOR een gepeperde rekening naar de organisatie van het evenement voor de inzet van de GNK en Ambu-team.

Ruud


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2014, 10:22:08
Dan moet je je nog steeds afvragen of je goed bezig bent. Als je op voorhand al inschat dat je ALS teams mogelijk handen te kort komen dan moet je wellicht bedenken dat je meer ALS zorg moet inhuren en niet kiezen om een veel goedkopere rampenhulp organisatie op te trommelen die opgericht is om in noodsituaties tekorten bij de RAV op te kunnen vangen. Als je dat tekort op voorhand ziet aankomen moet je het op voorhand oplossen met echte ALS en niet met een noodmaatregel.

Daarnaast heb je dan ook weer de oude discussie over de oneerlijke concurrentie positie die je zo creëert met de commerciële partijen die dit soort diensten aanbieden.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2014, 10:44:20
Nou oneerlijke concurrentie?
Vergis je niet in de hoogte van de rekening voor een GNK/Ambu-team inzet.
Het is niet voor niets dat organisaties uitwijken naar die kleine bureautjes om een ambu te huren dan er eentje via de lokale RAV aan te laten rukken.
Ik heb een uitdaging voor je: doe je eens voor als een organisatie en informeer bij je lokale GHOR naar de kosten voor een GNK inzet, je zult nogal op je neus kijken als je de bedragen hoort.

Ruud


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2014, 10:48:33
Het grootste nadeel als je sigma inzet is dat je dus bij een echt calamiteit geen sigma team en tent meer beschikbaar hebt...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2014, 10:55:59
buiten alles om...het SIGMA heeft geen enkele meerwaarde op een evenement. Zowel qua personeel als materialen niet. Het SIGMA is totaal niet flexibel inzetbaar en kan niet buiten de tent werken...

Leden van het SIGMA zijn gewoon RK-mensen met iets meer kennis en vaardigheden doch in praktijk niets meer dan een EHBO'er en functioneren ook op dat niveau. En zolang er geen zelfstandig bevoegde (arts/AVP) aanwezig is mogen ze niets meer en niets minder dan de eerder genoemde EHBO'er.

Citaat van: cavia link=msg=1269671 date=1400748513
Het grootste nadeel als je sigma inzet is dat je dus bij een echt calamiteit geen sigma team en tent meer beschikbaar hebt...

Ook dat word dan wel weer opgelost...maar die inzetten zijn zeeer schaars (waarbij het SIGMA echte meerwaarde heeft gezien de opkomsttijd)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2014, 10:58:44
Dat is slechts gedeeltelijk correct: Het team is al compleet dus je hebt bij een alarmering geen opkomsttijd meer, dat scheelt dus al een half uur.
Bij evenementen is er in onze regio nooit een tent opgebouwd, wel bij demonstraties als de Flikkendag (dit jaar op 6 september).
Het team kan dus de tent opruimen en uitrukgereed zijn in een kortere tijd dan de normale opkomsttijd is, eigenlijk is er dus sprake van tijdwinst.
Er is namelijk altijd aangegeven naar een organisatie dat er bij een calamiteit het nodig zal kunnen zijn om de GNK elders in te zetten.
Daarnaast is er bij de inzet voor een evenement altijd een signaaltje naar de "buren" van de nabij gelegen Veiligheidsregio zodat zij voor een eventuele inzet standby staan.

Ruud


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2014, 11:03:35
Ja, Pleegje,

Zonder die AVP is er dus geen sprake van een inzet van een GNK......daar hoort de AVP namelijk bij samen met een ACH.
Bij de evenementen waarbij de GNK is ingezet is er dus ook de hele dag een ambu op het terrein aanwezig.
De bemanning is daarvoor extra in dienst gekomen zodat de auto niet ten koste van de sterkte gaat.
Vandaar dus ook de factuur aan de organisatie voor het gele clubje.

Ruud


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2014, 11:29:40
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1269673 date=1400748959
Het SIGMA is totaal niet flexibel inzetbaar en kan niet buiten de tent werken...

Ik weet niet hoe het in jou veiligheidsregio is geregeld maar wij werken wel degelijk buiten het gewondennest.
Dus de ALS koffer mee het veld in!
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #38 Gepost op: 22 mei 2014, 11:34:56
ALS koffers blijven bij een inzet op een evenement fijn in de bus liggen.
Er is voor op de post een evenementenbox met voldoende materiaal en voor in het veld beschikt men over uitruktassen voor de eerste hulp ter plaatse.
Sigma niet flexibel en niet inzetbaar buiten de tent?
Juist het tegendeel!
Ik wilde bijna gaan vragen onder welke steen je vandaan bent gekomen, maar dat doe ik dus niet.


Ruud


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #39 Gepost op: 22 mei 2014, 12:14:05
Citaat van: RuudF link=msg=1269681 date=1400751296
ALS koffers blijven bij een inzet op een evenement fijn in de bus liggen.
Er is voor op de post een evenementenbox met voldoende materiaal en voor in het veld beschikt men over uitruktassen voor de eerste hulp ter plaatse.
Sigma niet flexibel en niet inzetbaar buiten de tent?
Juist het tegendeel!
Ik wilde bijna gaan vragen onder welke steen je vandaan bent gekomen, maar dat doe ik dus niet.


Ruud

fijn dat je het zelf zegt....dus gewoon een EHBO-inzet...en dus geen enkele vorm van BLS+/ILS/ALS zorg....we zijn eruit. Bedankt dat je zelf het antwoord geeft en de discussie ermee beeindigd.