Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen

Auteur Topic: Preventieve inzetten van SIGMA leden bij evenementen  (gelezen 15926 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2014, 12:31:16
Met uitzondering van een evenement als een motorcross zul je op een festival niet snel een calamiteit hebben met veel slachtoffers die ALS zorg behoeven, het is de Gemeente die dit soort eisen stelt bij de vergunningverlening.

Binnenkort is bijvoorbeeld in Maastricht een Reuzenstoet, hier komen naar verwachting ongeveer 20000 mensen op af.
De Gemeente eist daarvoor een vaste EHBO-post bemand met BLS+/ALS niveau en 20 BLS-sers verdeeld over de route. De carnavalsoptocht trekt over de zelfde afstand en ook hier zijn ongeveer 20000 mensen op de been, daar gelden die eisen weer niet want die doelgroep is een stuk jonger..
En die Gemeentelijke eisen komen vanuit de adviezen afkomstig van de GHOR.
En zo is het cirkeltje weer rond.

Ruud


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 22 mei 2014, 19:37:59
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269625 date=1400735520
Materiaal, training etc. Kosten ook geld. Daarnaast zijn en blijven het gewoon EHBO'ers. Ze mogen en kunnen niets wat een andere EHBO'er niet zou mogen of kunnen. Ze zijn hoogstens wat beter getraind. Het preventief inzetten van sigma voegt niets toe wat je niet ook had kunnen toevoegen door meer EHBO'ers in te zetten.

Oja? Ben benieuwd hoe een EHBO-er een injectie of een infuus gereedmaakt, zuurstofapparatuur bedient en assisteert bij ander ALS handelingen  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #42 Gepost op: 22 mei 2014, 19:39:45
Citaat van: RuudF link=msg=1269637 date=1400742152
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens!
Een gewone EHBO-er heeft nog nooit van zijn leven (laat staan in zijn opleiding) een spuit vanuit een ampul moeten optrekken, ook zal hij met zijn oren staan te klapperen als hem gevraagd wordt om een infuus klaar te maken, een ecg te draaien of om saturatie en tensie te meten.
Handelingen als het aanleggen van een nekspalk, assisteren bij intubatie en immobilisatie kent hij ook niet.
Om Sigma-leden weg te zetten als gelijkwaardig elke EHBO-er van de hoek van de straat doet hun behoorlijk te kort.

Ruud

ECG's draaien (maken) doet een SIGMA lid niet, dat staat niet in het handboek, facultatief kan er een ritmestrook worden genaakt maar dat gebeurt lang niet in iedere HOC regio.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #43 Gepost op: 22 mei 2014, 22:51:56
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1269835 date=1400780279
Oja? Ben benieuwd hoe een EHBO-er een injectie of een infuus gereedmaakt, zuurstofapparatuur bedient en assisteert bij ander ALS handelingen  :D

Dat doet een EHBO'er inderdaad niet, maar ik heb wel eens van een ambu pleeg op een inzet de vraag gekregen om een blauwe infuusnaald aan te geven uit zijn koffer. Ik herkende aan de vorm wat een naald was en de kleur blauw had ik ook redelijk snel door. De beste kerel leek best tevreden met het door mij geleverde resultaat.

Vervolgens staan op een grote inzet waar sigma preventief wordt ingezet zij ook niks meer dan gewone bls zaken te doen en komen ze nog niet in de buurt van een blauwe infuusnaald zoeken.

Ik heb ook niks tegen sigma. Ik ben alleen van mening dat je op een evenement een goede inschatting moet maken van wat je nodig hebt en dan voldoende BLS en ALS preventief moet inzetten en niet moet bezuinigen op ALS door een paar EHBO'ers die misschien weten hoe ze een infuus klaarmaken in te zetten in plaats van volwaardige ALS waarvan je weet dat je hem nodig gas hebben.

Sigma is rampenhulpverlening voor als je ambulancevoorziening overvraagd wordt tijdens een ramp. Als je op voorhand inschat dat je ambulancedienst wellicht overvraagd wordt moet je betere personeel roosters maken.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2014, 08:28:48
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1269699 date=1400753645
fijn dat je het zelf zegt....dus gewoon een EHBO-inzet...en dus geen enkele vorm van BLS+/ILS/ALS zorg....we zijn eruit. Bedankt dat je zelf het antwoord geeft en de discussie ermee beeindigd.

We gaan de discussie helemaal niet beëindigen.  ;)

Sigma als zelfstandig onderdeel van de geneeskundige combinatie staat min of meer gelijkwaardig aan EHBO.
Maar wat te denken van inzetten van sigma én het ambuteam van de gnk?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2014, 08:50:33
Citaat van: RAdeR link=msg=1269965 date=1400826528
We gaan de discussie helemaal niet beëindigen.  ;)

...
Maar wat te denken van inzetten van sigma én het ambuteam van de gnk?

Bij een besloten evenement is dit niet nodig als de risico's goed zijn ingeschat en de organisator een adequate hulpverleningsorganisatie (laat) opzetten. De organisator is daar primair verantwoordelijk voor en krijgt de vergunning van de gemeente voor dat evenement waarin de bepalingen (op basis van advies GHOR) m.b.t. medische hulpverlening zijn opgenomen.

Tuurlijk kan het zijn dat de omstandigheden op een evenement wijzigen (bijvoorbeeld een plotselinge weersomslag). Dan is er sprake van een calamiteit en kan naar mijn idee het GNK wel ingezet worden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2014, 09:15:25
Citaat van: RemRoof link=msg=1269972 date=1400827833
Bij een besloten evenement is dit niet nodig als de risico's goed zijn ingeschat en de organisator een adequate hulpverleningsorganisatie (laat) opzetten. De organisator is daar primair verantwoordelijk voor en krijgt de vergunning van de gemeente voor dat evenement waarin de bepalingen (op basis van advies GHOR) m.b.t. medische hulpverlening zijn opgenomen.

Tuurlijk kan het zijn dat de omstandigheden op een evenement wijzigen (bijvoorbeeld een plotselinge weersomslag). Dan is er sprake van een calamiteit en kan naar mijn idee het GNK wel ingezet worden.

RemRoof
niks aan toe te voegen.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #47 Gepost op: 23 mei 2014, 22:27:29
In Amsterdam staat het SIGMA preventief bij de marathon. Ze staan dan buiten het stadion waar de finish is. Naast een EHBO tent waar een triage verpleegkundige staat van de ambulance dienst.
Ehbo dingen gaan naar de ehbo tent en zaken waar anders een ambu voor zou komen gaan naar de SIGMA tent waar ook het ambu team staat.

Veelal hitte, vocht, uitputtingsproblemen. Wel belangrijk om hart in de gaten te houden.
De sigma tent is dan uitstekend uitgerust om te stabiliseren monitoren en trieren. Een hele ontlasting voor de paraatheid van de ambulance dienst en de SEH.
Enkele lopers kunnen uit de tent alsnog naar huis. Enkele alsnog opgelijnt naar het ziekenhuis.

In het stadion bij de finisch staat een commerciële ALS dienst ter ondersteuning van de ehbo. Als die vinden dat vervoer naar het ziekenhuis nodig is dan gebeurt dat in principe ook. Heel soms wordt er dan nog gekozen om een stop te maken in de sigma tent maar die beslissing ligt dan bij de OvdG, AVP of MKA.

Voor de GNK is deze inzet een goede oefening. Voordeel is ook dat bij opschaling je er een gelijkvormige combinatie uit een buurtregio naast kunt zetten. Dat komt de communicatie in opgeschaalde wel ten goede.

De sigma wordt bij ons dan dus niet ingezet als ehbo-ers. Ook kan het sigma dan niet elders ingezet worden. Tenzij er een grote ramp is waarbij de marathon stil gelegd wordt. Wel kan bij opschaling eventueel eerst personeel bijgepiept worden ipv een GNK uit een buurt regio. Dat kan dan in overleg ook komen van sigma leden die als ehbo-er voor de marathon zijn ingezet.

Iedereen kan dus wel roepen over zin en onzin op basis van hoe het in de eigen regio gebeurt, maar er zijn gewoon mogelijkheden om het goed te regelen.

Overigens is het volgens mij ondenkbaar dat sigma Amsterdam los zonder ambuteam gepiept wordt. In andere regio's mogelijk wel. Wij hebben ook een Bevolkingszorg team wat goed oproepbaar is. Je zult sigma Amsterdam dan ook niet zien als snelle vervanging van Bevolkingszorg.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !