Politie striping veranderingen/tests/verschillen

Auteur Topic: Politie striping veranderingen/tests/verschillen  (gelezen 28193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2010, 17:43:56
Waarom zo zeuren over de striping maak alle voertuigen Geel, net zo als de Helmen en Jassen.
En ook die zijn niet allemaal even kleurvast. Moet dáár weer over gezeurd worden....  8)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2010, 12:07:09
Hollands-Midden heeft op deze wijze iets "meer blauw op straat" dan gebruikelijk is:  :)



MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2010, 12:49:57
Er is nagedacht over de kleur geel voor politie-auto's. Dat wordt niet gedaan vanwege de lage inruilprijs die men dan krijgt. Gele auto's zijn slecht te verkopen. Helemaal geel bestickeren zou kunnen, mar dat kost ook te veel. We blijven in de blauwe kolom dus met wit rijden.

Er wordt inderdaad onderzoek gedaan naar de effecten van de striping. Die van de brandweer is inderdaad beter omdat daar de witte en de blauwe striping reflecteert en bij de politie alleen de blauwe.

Voorts :Veel korpsener komt steeds meer standaardisering inde striping. BZK heeft een website, waarop je kan zien hoe de auto's beplakt moeten worden. De KLPD Volvo klopt formeel van geen kant. De hoek tussen de strepen is te klein, maar dat is gedaan om het reflecterende vlak te vergroten.

De striping staat op www.politiestriping.nl . Zo is er ook een site voor de brandweer en de ambulance. Gewoon even de url veranderen met de gewenste kolom
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:09:13
Bron: Politiestriping.nl/nieuws

Politiestriping > Nieuws

Onderzoek Striping
TNO rapport 2010 C080, maart 2010.
Striping van voertuigen voor openbare orde en veiligheid.


In opdracht van de LFR, het Ministerie van BZK heeft door TNO Defensie en Veiligheid een onderzoek plaatsgevonden.
Onderzocht is ´op welke manier striping en contourmarkering van OOV-voertuigen verbeterd kunnen worden´.

Door TNO wordt aanbevolen om, als het om zichtbaarheid gaat in dag en nachtsituatie, de eisen voor striping aan te passen. Dit geldt met name voor het te gebruiken materiaal.
Ook m.b.t. de contourmarkering zijn aanbevelingen gedaan (doorlopende markering i.p.v. de ´stippen´).

Als vervolg op dit onderzoek vindt binnenkort een praktijktest plaats met diverse voertuigen die op verschillende manieren van striping zullen worden voorzien.

Op basis van het TNO-rapport en de uitkomsten van de praktijktest zal vervolgens door de beleidsdirectie van BZK worden besloten of, en zo ja welke, wijzigingen zullen worden ingevoerd.

Bovenstaande betekent dat, zo lang er nog geen andere beslissingen zijn genomen door BZK, de huidige regels m.b.t. striping en contourmarkering onverminderd en ongewijzigd van kracht blijven.
Besluiten tot wijziging zullen onder andere op deze website worden gepubliceerd.

Datum: 29-06-2010
===============================


Weet iemand in welke regio's er auto rijden met een nieuwe vorm van sriping.....Zoals hierboven omscreven staat voertuigen uit de praktijktest!


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:11:49
Is reflecterende oranje blauwe Battenburg striping op een Zilveren achtergrond geen oplossing? zilveren auto`s verkopen nog beter dan witte, en reken maar dat dat opvalt...


Gast

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:18:56
Je hebt ook nog zoiets ongrijpbaars als "bedrijfscultuur", er is een mega omwenteling nodig in gedachtegang en doorzettingsvermogen voordat er een zilver-kleurige politie-auto met Battenburg op de NL wegen zou rijden. Het "het ziet er niet uit, ik vind het niet mooi" zal dan niet van de lucht zijn, gebaseerd op JAAAAAAAAAAAAAAAAAAARENlang witte politie-auto's te zijn gewend.
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:21:54
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.

Tsja, als de overheid de regels veranderd heb je je daar als bedrijf aan te houden, dus opzich zou je dat makkelijk onderuit kunnen schoffelen ....
(Daar komt ie weer)
Kijk maar naar het geen wat er bij de VZA/GGD Amsterdam aan het gebeuren is  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:33:19
Is het niet een idee om op de voertuigen (extra) witte reflectering toe te passen met als voorbeeld de cypriotische politievoertuigen? Je behoud zo de herkenbaarheid van de voertuig, maar verbeterd de opvallendheid wat betreft striping op een bescheiden maar effectieve manier.

Dat lijkt mij in ieder geval.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:37:27
Ik denk dat we in Nederland blij mogen zijn dat we zo'n samenhangend systeem van striping hebben. Waarmee ik wil zeggen: vrijwel iedereen zal een hulpdienst herkennen, omdat de striping behoorlijk consequent wordt toegepast door politie, witte kolom, brandweer, reddingsbrigade en marechaussee. En dan natuurlijk nog die enkele gemeentelijke handhaver die er een variant op heeft.

Maar ik voorzie wel dat er ooit Europees besloten gaat worden om de Battenburg striping te gaan gebruiken. Er is bijvoorbeeld ook Europees bepaald dat opvallend politiepersoneel (niet te verwarren met herkenbaar) in het geel moet lopen, dus zo ver ligt het denk ik niet van ons af.

Enerzijds zou ik dat zonde vinden van het Nederlandse systeem, anderzijds valt de Battenburg wel beter op door de grote reflecterende vlakken en de kenmerkende fluorescerend oranje en gele strepen aan de achterzijde. Ik denk dat 'we' daarom wel moeten zorgen dat de Nederlandse striping in kwaliteit bijtrekt bij de Battenburg. Onder andere door betere contourmarkering, andere kleuren, groter reflecterend oppervlak en hogere reflectieklasse.

Punt is alleen dat er dan wéér een wijziging komt op de stripingvoorschriften en ik kan me zo voorstellen dat betrokken partijen dat een beetje moe worden. Dus óf in één keer rigoureus veranderen (alles naar Battenburg?) óf voorlopig laten zoals het is.


Zomaar even een beschouwinkje uit de losse pols 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2010, 13:39:15
PS: is het een idee om één topic te vormen (multidisciplinair) over de ontwikkeling van de striping, in plaats van dit topic hier, een topic over de VZA, berichten her en der over striping?

Ik wacht de reacties wel even af :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s