Politie striping veranderingen/tests/verschillen

Auteur Topic: Politie striping veranderingen/tests/verschillen  (gelezen 28076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2011, 16:47:52
skippy02 vroeg wat de oorsprong van de 3 tonige hoorn op een Nederlandse Ambulance is.
In 1937 werden de ziekenwagens van de GG&GD Amsterdam uitgerust met een 3 tonige signaal hoorn, bedoelt om verkeersagenten op kruispunten de tijd te geven om het verkeer tegen te houden zodra hij de tonen hoorde naderen.
Aangezien dit een succes bleek te zijn werd de 3 toon ook in veel landelijke Ambulances ingebouwd
Toch waren er ook nog veel ambulances uitgerust met een loeisirene die door frictie aangedreven werd, zelfs tot ver in de jaren 50. en pas in Januari 1965  werd een Ambulance een officieel voorrangsvoertuig dat een blauw zwaailicht mocht voeren en werd de 3 tonige hoorn verplicht gesteld.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #41 Gepost op: 24 januari 2011, 20:40:36
Hee, dat vind ik leuk om te lezen.
De vraag was al van enige tijd geleden maar dan toch nog een antwoord krijgen vind ik fantastisch.
Dank je wel voor dit uitvoerige antwoord.  O0 O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #42 Gepost op: 24 januari 2011, 20:42:55
In 1937 werden de ziekenwagens van de GG&GD Amsterdam uitgerust met een 3 tonige signaal hoorn, bedoelt om verkeersagenten op kruispunten de tijd te geven om het verkeer tegen te houden zodra hij de tonen hoorde naderen.

Was er toen al zoveel verkeer dat het geregeld moest worden? :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #43 Gepost op: 24 januari 2011, 20:53:00
Was er toen al zoveel verkeer dat het geregeld moest worden? :)

Nog nooit een fotootje uit die tijd gezien, Hunter.
In die tijd reed men met paard en wagen, fiets, bakfiets, stak iedereen lukraak over en krioelde alles door elkaar. Op kruispunten stonden agenten het verkeer te regelen. Daar bovenop kwam dan nog het gemotoriseerde verkeer. En van rijbewijzen had men toen nog niet veel op. (zoals we nu wel eens zeggen, gekregen bij een fles dreft)
 :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2011, 21:07:34
Jawel, maar je zegt het zelf al. Als men met paard en wagen reed, hadden ze daar dan al sirenes op? ;D


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2011, 21:20:37
Jawel, maar je zegt het zelf al. Als men met paard en wagen reed, hadden ze daar dan al sirenes op? ;D

Nog nooit een fotootje uit die tijd gezien, Hunter.
In die tijd reed men met paard en wagen, fiets, bakfiets, stak iedereen lukraak over en krioelde alles door elkaar. Op kruispunten stonden agenten het verkeer te regelen. Daar bovenop kwam dan nog het gemotoriseerde verkeer. En van rijbewijzen had men toen nog niet veel op. (zoals we nu wel eens zeggen, gekregen bij een fles dreft)
 :)

 0098 0098 Nee, dat paard had een fluitje tussen zijn lippen!  0098 0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2011, 21:46:12
Even een klein filmpje uit die tijd (1937).
Om een beeld te krijgen van het verkeer in die tijd. Compleet met beelden van de toenmalige politie.

http://eeuwvandestad.nl/archives/1522

Bron: Eeuw van de stad
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2011, 13:53:02
Je hebt ook nog zoiets ongrijpbaars als "bedrijfscultuur", er is een mega omwenteling nodig in gedachtegang en doorzettingsvermogen voordat er een zilver-kleurige politie-auto met Battenburg op de NL wegen zou rijden. Het "het ziet er niet uit, ik vind het niet mooi" zal dan niet van de lucht zijn, gebaseerd op JAAAAAAAAAAAAAAAAAAARENlang witte politie-auto's te zijn gewend.
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.

Dit is natuurlijk wel leuk en aardig en zal zeker ook wel gebeuren. In Duitsland hebben ze de ommezwaai van witte Basiskleur naar zilvergrijs wel gemaakt, erger nog ze gaan daarbij zelfs van groen naar blauw. Ook de uniformen veranderen van kleur. DIT is pas een echte verandering waar de burger even aan moet gaan wennen. Voor de rest is de basiskleur verandering een kwestie van wennen.

Probeer in Nederland maar eens een witte auto te verkopen. 9 van de 10 kopers zal zeggen: Nee bedankt, dat is een oude politieauto die volledig afgeragt is. Dit gebeurt in Duitsland met zilverkleurige auto's.

Aaldert


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2011, 13:13:16
Vwb de striping, het schijnt dat er, tezamen met de nieuwe dingen die toegevoegd worden, ook een plekje komt voor teksten als OvD-P, HONDENBRIGADE, VOA etc.

Lijkt me een goede ontwikkeling. Vooral natuurlijk een stukje herkenning voor jullie zelf en de partners. En voor de leken met enige interesse in het politievak is het natuurlijk ook leuk ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2011, 13:38:24
Vwb de striping, het schijnt dat er, tezamen met de nieuwe dingen die toegevoegd worden, ook een plekje komt voor teksten als OvD-P, HONDENBRIGADE, VOA etc.

Is er eigenlijk al wat bekend vwb de nwe striping die is onderzocht door TNO. Het is uiteindelijk alweer bijna mei. Mei begint de uitlevering van de nwe vtgn vwb de aanbesteding. Lijkt mij dat hier de nwe striping in moet worden verwerkt???