Politie striping veranderingen/tests/verschillen

Auteur Topic: Politie striping veranderingen/tests/verschillen  (gelezen 28325 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #60 Gepost op: 14 februari 2011, 20:21:36
Stuur die foto keer na die mensen van de Striping, Wie weet 998765


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #61 Gepost op: 14 februari 2011, 20:32:33
Stuur die foto keer na die mensen van de Striping, Wie weet 998765


04022011128
Stuur deze dan eens mee... zie het verschil tussen de flitsreflectie op de 4 jaar oude auto met Amsterdamse striping op de ambulance achterin en de normale striping op de nagelnieuwe MICU en OVDG-auto op de achtergrond.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #62 Gepost op: 14 februari 2011, 20:42:06
Hierom?



Overigens staan er in bovenstaand topic nog meer voorbeeldjes.
De 12-186 (gele Chevy van de VZA met BiZa strepen) is ook anders dan andere ambulance's. Het materiaal is voorzien van kleine blokjes in plaats van de spikkels die reflecteren. Heel apart en (beter) zichtbaar  O0

M'n voorstel is alleen wel om het een (beetje) bij de politie te houden ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #63 Gepost op: 14 februari 2011, 22:23:03
Ik dank iedereen wel voor de foto's!!  O0  Heb weer wat geleerd vanavond.  ;)
Brandweer Papendrecht


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 14 februari 2011, 22:37:05
Interessant rapport. Ik vind het wel jammer dat er snel voor gekozen wordt om de huidige striping te behouden omdat er anders een gewenningsfase zou ontstaan.

Op beide punten mee eens. Interessant rapport inderdaad, maar ik kan mij niet vinden in het voorstel. Dit is juist een mooie gelegenheid om in één keer een dastische wijziging door te voeren.

Punt is ook dat de striping volgens Dumbar model op heel veel zaken is terug te vinden, naast de voertuigen van verschillende diensten:
Kleding (jassen van brandweer en politie)
Flitspalen
Personeelspassen (brandweer)
'Goodies'

Het is dus wel behoorlijk ingeburgerd, om het zo maar te noemen.


Daarnaast vind ik die Battenberg striping (vernoemd naar cake) wel goed zichtbaar, maar heeft het een aantal nadelen:
  • Sommige diensten gaan teveel op elkaar lijken (zie bijv. Engelse politieauto en Engelse ambulance met witte basiskleur).
  • Battenburg striping is volgens mij niet beschermd, met het risico dat er wildgroei ontstaat.
  • In tegenstelling tot de Dumbar striping, geeft de battenburg striping niet aan in welke richting een voertuig staat en aan welke kant je deze dus moet passeren. Natuurlijk zie je dat aan de stand van het voertuig, maar door de richting van de striping merk je dat naar mijn idee eerder op.


Dan zou ik willen pleiten voor een variant met grote schuine vlakken, in plaats van vierkante vlakken. Zoiets dus (onderste):

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #65 Gepost op: 15 februari 2011, 09:28:48

Oke dan! Was me nog nooit opgevallen.  ;)

Alleen bij politie dan. Bij ambulance en brandweer reflecteert wel de gehele striping.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #66 Gepost op: 15 februari 2011, 10:39:11
Een beetje offtopic (sorry! ;)), maar toch interessant.
Het rapport is via deze link te downloaden: http://www.landelijkefaciliteitrampenbestrijding.nl/contents/pages/104778/tno-dv2010c080.pdf.


Op zich wel intressant om te lezen.

Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.

Als de aanbevelingen uit het rapport dus worden overgenomen wordt oranje nu ook reflecterend en worden blauw en oranje dus sterk(er) reflecterend. De witte reflecterende stipjes worden vervangen door een streep van 3 cm dik.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #67 Gepost op: 15 februari 2011, 11:43:22
Overigens staan er in bovenstaand topic nog meer voorbeeldjes.
De 12-186 (gele Chevy van de VZA met BiZa strepen) is ook anders dan andere ambulance's. Het materiaal is voorzien van kleine blokjes in plaats van de spikkels die reflecteren. Heel apart en (beter) zichtbaar  O0

M'n voorstel is alleen wel om het een (beetje) bij de politie te houden ;)

Roep al jaren dat "onze" (Amsterdamse) VZA/GGD striping veel beter opvalt dan de BiZa striping. Maarja uniformiteit gaat voor alles he?  :-X


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #68 Gepost op: 15 februari 2011, 12:55:34
Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.

Het hele rapport valt mij eigenlijk een beetje tegen. Van een instituut als TNO verwacht je toch minimaal een (min of meer) wetenschappelijke schrijfstijl. Als ik dit bij mijn docenten in zou leveren zou het niet eens worden nagekeken.

De voorgestelde veranderingen lijken me op zich niet verkeerd. Ben wel benieuwd of de prikkers hier inderdaad vinden dat hun voertuigen te onopvallend zijn..
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #69 Gepost op: 16 februari 2011, 14:23:49
Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.

Wat dat betreft heb ik ook niet echt een verantwoording kunnen vinden van dit aantal. Dat wordt in elke wetenschappelijke opleiding afgeschoten.

Citaat van: TNO rapport, p.9
De vragen zijn opgestuurd naar de vertegenwoordigers van de brancheverenigingen van de verschillende diensten van ambulance, brandweer en politie die onderling verder verspreid zijn over meerdere locaties en diensten.

Wat voor populatiegrootte gaat het dan over?
Hebben we het over wagenparkbeheerders van alle regio's (bijv. 3 x 25 = 75 man)? Dan kan 34 nog wel voldoende representatief zijn.
Of hebben we het over managers van de verschillende diensten? Dan praten we misschien wel over een populatie van honderden personen en is een respons van 34 erg laag.
In het rapport wordt deze groep 'gebruikers van de striping' genoemd. Dat impliceert m.i. de mensen die dagelijks in een HV voertuig rijden en dan gaat het over duizenden personen.

Al met al vind ik het trekken van conclusies op basis van deze respons (en met deze verantwoording) nogal discutabel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s