Duiken bij reddings(brigade) eenheden..

Auteur Topic: Duiken bij reddings(brigade) eenheden..  (gelezen 28264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 16 november 2009, 16:17:18
helder vraag en helder antwoord.. : Nee..  We bieden nu nog geen gegarandeerde uitrukken.. (Dat moet voor jou een vraag naar de bekende weg zijn.. En heb ik ook al meerdere malen..)
Echter niet relevant voor de discussie..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 16 november 2009, 16:24:25
Probleem is dat alles wat of je vanuit een organisatie doet op dit gebied zal moeten voldoen aan regels die gelden voor de beroepsduiker en dan gaat de factor veiligheidseisen, gerelateerd aan kosten en tijd een dusdanige rol spelen dat het slachtoffer een grote kans heeft het niet te overleven.
De tegenhanger is, dat niemand zich bekommerd om de "held" die de schoenen uitschopt en jas uitgooit en in z'n gewone kleren het water induikt om iemand te redden.

Je ziet dit ook terug bij de duikteams van de Brandweer, eerst met veel enthousiasme en overheidssteun opgericht op diverse plaatsen en vervolgens op bijna evenzovele plaatsen weer afgebroken omdat men niet kan voldoen aan de van overheidswege opgelegde regels of kosten gerelateerd aan het aantal malen dat men daadwerkelijk wordt ingezet.
De overheid is hypocriet en alles waar die zich teveel mee bemoeit loopt ergens klem achter een bureau.

Kees  8)

Dit is zeker iets waar we tegen aanlopen.. Dus de (arbp)normen waar je aan moet houden, als serieuze organisatie, moet je aanpassen..
Daar PSD Rapid Response duiken, iets volkomen nieuws is, voor brandweer begrippen.., Echter de procedures daar uit zijn wel goed te gebruiken, en dat is iets wat we uittesten..  Ze zijn sneller, effectiever en toch bereik je een voldoende veiligheid voor je medewerkers..  

Helaas hebben we niet een enorm budget, om dat binnen een jaar op operationeel uitruk niveau te krijgen, maar op projectbasis is dit al heel goed te doen binnen de daarvoor bestaande normen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2009, 16:40:38
helder vraag en helder antwoord.. : Nee..  We bieden nu nog geen gegarandeerde uitrukken.. (Dat moet voor jou een vraag naar de bekende weg zijn.. En heb ik ook al meerdere malen..)
Echter niet relevant voor de discussie..

 :o :o :o  Dus dat jullie in het echt niet ingezet kunnen worden is niet relevant maar dit soort boytoys

 
Voorbeeld van een backmount systeem,  voor rapid response duikers

Een mini-scuba systeem.  

Eigenlijk een erg fout systeem, maar het idee is wel erg bruikbaar. (zeker niet geschiikt voor nederlandse omstandigheden of breder inzetbaar als IJsrecue systeem..

is wel belangrijk? ::) ::)

Wat heb je daar allemaal aan als je niet ingezet kunt worden?
Jij bent het toch met mij eens dat het daadwerkelijk redden van mensen relevanter is dan het hebben van allemaal leuke,stoere pakjes ??
En dan praat je ook nog over RAPID response duiken!! WOEHOE!!  ;D ;D ;D Wel lachen op zo'n forum!!

Het moet niet gekker worden....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 16 november 2009, 17:16:53
helder vraag en helder antwoord.. : Nee..  We bieden nu nog geen gegarandeerde uitrukken.. (Dat moet voor jou een vraag naar de bekende weg zijn.. En heb ik ook al meerdere malen..)
Echter niet relevant voor de discussie..


Natuurlijk wel relevant. Ik zou eerst zelf maar eens een paar uitrukken draaien, en dan aan de mensen van de praktijk uitleggen wat ze allemaal niet goed doen en jullie beter.

Wanneer heb je nu echt een duiker nodig voor SAR, ik weet er dit jaar maar één. Hoe ga je je inzet criteria hanteren, vaar je dan maar een keer per jaar uit? Of neem je altijd je duikuitrusting mee en reageer je op elke melding? Wat wordt dan je uitruktijd vanaf het alarm met omkleden erbij... Wij hebben al dat het aantrekken van een droogpak enorm ophoudt, zes of acht minuten om precies te zijn.

Op het water met zonnige warme dag lang in je zwarte neopreen pakkie, ik wil het je nog zien doen. Ja agent, we moeten wel hard varen anders sterft onze duiker aan over verhitting.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2009, 17:30:02
Sorry wat is er vreemd aan een periode waarin je in diensten ontwikkeld,
En wat is er vreemd aan, dat voor dat je diensten operationeel inzet eerst zaken uitgebreid test in verschillende omgevingen..

Duiken is nog geen onderdeel van de Dienst "Reddingstation Kampen", maar wel een volledig operationeel onderdeel van evenementen diensten..
En ik neem aan dat jij de inzetgebied een beetje kent,  dan is metname de IJssel, en het ketelmeer gebied zeer risico-volle locaties om te duiken. Voor dat je dus een dergelijke dienst uberhaupt aanbiedt moet je heel veel voorbereidingstijd steken..

Diverse reddingsbrigade eenheden die duiken, hebben alleen een achterwacht functie, of doen dat alleen bij evenementen..  wat is er mis mee, om dan gezamenlijk te kijken of dat beter en slimmer kan.. en dat te spieken bij de buren...
Als jij dat graag belachelijk maakt, moet je dat zelf weten..


Natuurlijk wel relevant. Ik zou eerst zelf maar eens een paar uitrukken draaien, en dan aan de mensen van de praktijk uitleggen wat ze allemaal niet goed doen en jullie beter.

Wanneer heb je nu echt een duiker nodig voor SAR, ik weet er dit jaar maar één. Hoe ga je je inzet criteria hanteren, vaar je dan maar een keer per jaar uit? Of neem je altijd je duikuitrusting mee en reageer je op elke melding? Wat wordt dan je uitruktijd vanaf het alarm met omkleden erbij... Wij hebben al dat het aantrekken van een droogpak enorm ophoudt, zes of acht minuten om precies te zijn.

Op het water met zonnige warme dag lang in je zwarte neopreen pakkie, ik wil het je nog zien doen. Ja agent, we moeten wel hard varen anders sterft onze duiker aan over verhitting.

Henk

Ik heb het niet over duiken bij SAR activiteiten, zoals jullie dat noemen..  en ik kijk wel even uit voor dat wij dat als dienst gaan aanbieden.. Bij SAR houden we het voorlopig de komende jaren bij oppervlakte redding..
Bij andere vormen van diensten.
We kijken wel of de wijze van gebruik van duikuitrusting ook toepasbaar zal zijn voor uitrukdiensten.. Echter wij als organisatie zijn er nog niet aan toe dat in uitrukdiensten vorm te geven.. Dat wil niet zeggen dat andere organisaties dat misschien wel kunnen..
Met andere woorden, dit is geen MedicalRescue.NL topic, daarvoor is het reddingstation aan de ijssel topic.. Dit gaat puur over duiken bij reddingsbrigades en andere relevante organisaties..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #45 Gepost op: 17 november 2009, 13:38:32
Dit gaat puur over duiken bij reddingsbrigades en andere relevante organisaties..

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de duikinzet bij reddingbrigades, is dit ook alleen tijdens voorgeplande evenementen of zijn deze wel 24/7 daadwerkelijk in te zetten?
En zo ja waar bevinden deze zich en hoe verloopt hun alarmering?


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #46 Gepost op: 17 november 2009, 14:05:51
In Roermond proberen we per dienstdag een duikteam standby te hebben. En bij evenementen twee teams.
Deze duikers zijn primair inzetbaar voor opsporing en bergingswerkzaamheden, en zijn een service naar de watersporter toe. Brillen, telefoons, noem het maar op... alles valt in het water.

Voor het reddingsduiken is Brandweer Roermond, en als onze duikers ermee persoonlijk instemmen kunnen zij ook ingezet worden hiervoor. Vaak zijn wij al op het water (patrouille) en moet de brandweer nog uitrukken, dus qua tijd kan het een paar minuten schelen. Het is in Roermond wel zo dat de brandweerduikers beroeps zijn en dus snel inzetbaar.
Helaas hebben wij als brigade geen directe rol in de hulpverleningsketen omdat wij niet 24/7 inzetbaar zijn. Het blijft dus bij ad-hoc interventies.

Groet,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 20 november 2009, 12:35:21
Deze duikers zijn primair inzetbaar voor opsporing en bergingswerkzaamheden, en zijn een service naar de watersporter toe. Brillen, telefoons, noem het maar op... alles valt in het water.


Hoe hebben jullie dit vastgelegd/omschreven in jullie werkinstructie. Primair staat redding voorop neem ik aan, waarom opsporing en berging? Dit zijn meer taken voor duikers van het KLPD en prof. bergingsbedrijven.

Berekenen jullie overigens kosten voor dit soort vormen van dienstverlening?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 20 november 2009, 13:38:51
Hoe hebben jullie dit vastgelegd/omschreven in jullie werkinstructie. Primair staat redding voorop neem ik aan, waarom opsporing en berging? Dit zijn meer taken voor duikers van het KLPD en prof. bergingsbedrijven.

Berekenen jullie overigens kosten voor dit soort vormen van dienstverlening?

Als HOGE bemiddelen wij alleen tussen de bij ons lid zijnde duikers en de verloren bankpasjes, brillen en tankdoppen.  We zorgen voor het vervoer en de beveiliging, maar de financiële kant van de zaak is geheel voor de duiker.

Het is niet de bedoeling dat wij als redders commerciële diensten aan gaan bieden, zouden we ook wel rondvaarten en teambuildings dagen aan kunnen gaan bieden. En koek en sopie, bioscoop voorstellingen, dansavonden en ...

Ik geloof dat we daar niet voor zijn...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 20 november 2009, 15:43:27
Wie weet er wat meer over die KLPD duikers (aantal, opleiding etc.), de enige informatie die ik heb is afkomstig van de KM m.b.t. een actie op zee vele jaren geleden en dat was nu niet bepaald positief om me maar voorzichtig uit te drukken.

Kees  8)