Rijkswaterstaat op C2000

Auteur Topic: Rijkswaterstaat op C2000  (gelezen 41149 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 23 november 2009, 21:25:49
Onderstaand nieuwsbericht is al wat ouder en ik heb begrepen dat Rijkswaterstaat inmiddels over C2000 beschikt.

Werken jullie inderdaad al met C2000? en hoe gaat dat in de praktijk?
Hoe meldt je je bijvoorbeeld in (roepnummers?)
Via welke meldkamer of via welke gespreksgroepen?

En zijn jullie erover te spreken?
Ben benieuwd :)



Rijkswaterstaat wil op C2000
Nieuwsbericht | 08-07-2008


Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst gaat onderzoeken of de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat, zoals de Wijde Blik in Velsen-Zuid, kunnen worden aangesloten op het C2000 communicatiesysteem voor hulpdiensten. Dat zegde ze gistermiddag toe tijdens een bezoek aan de Wijde Blik.

Volgens coördinator crisisbeheersing van Rijkswaterstaat Noord-Holland Theo Kramer, is aansluiting op C2000 zeer belangrijk. ,,We hebben elke twee uur te maken met en ongeval waarbij we als Rijkswaterstaat contact hebben met de politie en de brandweer. Iedere dag zijn er gemiddeld twee ongelukken in de tunnels onder het Noordzeekanaal. Nu is het zo dat de onze weginspecteurs met de verkeerscentrale communiceren, de verkeerscentrale met de meldkamer en de meldkamer met de politie of brandweer op de plaats van het ongeval. Door ons aan te sluiten op C2000 haal je twee stappen uit die communicatieroute.’’ Kramer benutte het werkbezoek van de minister aan de ’veiligheidsregio Kennemerland’ om het onderwerp ter sprake te brengen. ,,Ik snap de wens, en ik zie niet zo snel argumenten tegen. Het beleid rond aansluiting op C2000 is streng, er zijn wel meer partijen die aansluiting willen. Maar als het Rijkswaterstaat echt veel verbetering brengt wil ik er niet te dogmatisch over doen’’, reageerde Ter Horst. De minister werd tijdens haar bezoek aan de Wijde Blik maar ook aan staalbedrijf Corus vergezeld door commissaris van de koningin Harry Borghouts en voorzitter van veiligheidsregio Kennemerland burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer. Een directere communicatie tussen de verkeersleiders van Rijkswaterstaat en politie of brandweer op de plek van een ongeval heeft op meerdere manieren voordelen. ,,Bijvoorbeeld bij een ongeval in de tunnel kunnen we sneller informatie over het sluiten van rijbanen of het in of uitschakelen van het ventilatiesysteem uitwisselen’’, schetst Kramer.

Op grotere schaal kan C2000 van pas komen bij bijvoorbeeld een ramp op het terrein van Corus. Met een klein aantal drukken op knoppen kunnen de verkeersleiders dan rijbanen vrijhouden voor de hulpdiensten en voor eventuele evacuatie van omwonenden. Borghouts deed ook een duit in het zakje. ,,Tijdens een simulatie van een overstroming in Noord-Holland bleek het belang van een gedegen communicatie met onder andere Rijkswaterstaat. Het bleek tijdens die simulatie dat het verkeer voor minstens 72 uur muurvast komt te staan als er een grote overstroming in onze provincie is. Daarna begint het weer te rijden.’’ Volgens Borghouts spelen overstromingen in Noord-Holland een rol sinds de alarmerende film van Al Gore over klimaatverandering (An Inconvenient Truth). Op de risicokaarten voor Nederland waarop per regio de kansen op rampen in kaart zijn gebracht, werd tot voor kort alleen in de rivierengebieden rekening gehouden met overstromingen. Volgens Borghouts volstaat het overigens om naar de Beemsterpolder te trekken. ,,Daar liggen zulke hoge dijken omheen dat je daar niks te vrezen hebt voor het water.’’

meer info:
pdf document IJmuider Courant

bron


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2009, 21:28:15
Schijnt nog steeds niet geregeld te zijn... ;) :-X Ze worden gelieerd aan de KLPD en die schijnen dwars te liggen. Alle info uit tweede hand  ;)


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2009, 22:47:44
hierbij uit eerste hand info:

Nee nóg niet (ik kan uiteraard niet voor andere regio's praten). Ik weet dat er een proef gaande is op dit moment met een aantal dienstwagens en dat het er echt gaat komen. De KLPD ligt niet dwars hoor, die is er juist voor, neee hun baasje lag een beetje dwars  :-\
Ze zijn er echt mee bezig, ik heb al een interne brief langs zien komen dat de goedkeuring van de KLPD er is en we aan hun gelieerd worden en eigen gespreksgroepen ed. krijgen. Hoe dat verder gaat lopen, dat weet ik ook niet. ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2009, 22:56:42
hierbij uit eerste hand info:

Nee nóg niet (ik kan uiteraard niet voor andere regio's praten). Ik weet dat er een proef gaande is op dit moment met een aantal dienstwagens en dat het er echt gaat komen. De KLPD ligt niet dwars hoor, die is er juist voor, neee hun baasje lag een beetje dwars  :-\
Ze zijn er echt mee bezig, ik heb al een interne brief langs zien komen dat de goedkeuring van de KLPD er is en we aan hun gelieerd worden en eigen gespreksgroepen ed. krijgen. Hoe dat verder gaat lopen, dat weet ik ook niet. ::)



En mogen jullie die gespreksgroep ook gebruiken voor dagelijks verkeer of alleen bij incidenten na toestemming?


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2009, 23:02:11
En mogen jullie die gespreksgroep ook gebruiken voor dagelijks verkeer of alleen bij incidenten na toestemming?

goede vraag.... het lijkt me toch wel handig als we die voor dagelijks verkeer ook kunnen gebruiken. Maar ja dat zullen we allemaal nog wel te horen krijgen. Eerst moet het er maar eens komen ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


WIS-R

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2010, 21:23:37
Ik denk dat RWS een eigen "groep" krijgt wat niet mee kan luisten/ spreken op het kanaal van de KLPD. Misschien dat er op de verkeerscentrale een portofoon komt die wel direct contact heeft met de meldkamer van het KLPD.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2010, 12:04:06
Ik denk dat RWS een eigen "groep" krijgt wat niet mee kan luisten/ spreken op het kanaal van de KLPD. Misschien dat er op de verkeerscentrale een portofoon komt die wel direct contact heeft met de meldkamer van het KLPD.

Wat schiet je daarmee op? In het oorspronkelijke artikel staat :

Door ons aan te sluiten op C2000 haal je twee stappen uit die communicatieroute.

Of die route nu via C2000 of de telefoon verloopt, het blijven extra stappen. Het gaat er (waarschijnlijk) om dat RWS (de kantoniers??) rechtstreeks de meldkamer KLPD kan bereiken. Dat is inderdaad een snellere communicatieroute, niet een portofoon die bij de verkeerscentrale ligt.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2010, 15:07:08
nou, wat dacht je van directe communicatie onderling? het kan nu zo maar zijn dat er een stuk verderop iets aan de hand is, maar de WIS er niets vanaf weet, tenzij de VMC of iemand anders dit aan hem verteld. Straks kan je meeluisteren en weet je wat er om je heen gebeurd. Communicatie met de andere partijen is ook makkelijk, maar of dat het belangrijkste is?
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2010, 15:13:28
nou, wat dacht je van directe communicatie onderling? het kan nu zo maar zijn dat er een stuk verderop iets aan de hand is, maar de WIS er niets vanaf weet, tenzij de VMC of iemand anders dit aan hem verteld. Straks kan je meeluisteren en weet je wat er om je heen gebeurd. Communicatie met de andere partijen is ook makkelijk, maar of dat het belangrijkste is?

Je citeert niet, dus ik weet niet op wie je reageert. Wat jij zegt bedoelde ik in elk geval ook ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2010, 16:36:21
nou, wat dacht je van directe communicatie onderling? het kan nu zo maar zijn dat er een stuk verderop iets aan de hand is, maar de WIS er niets vanaf weet, tenzij de VMC of iemand anders dit aan hem verteld. Straks kan je meeluisteren en weet je wat er om je heen gebeurd. Communicatie met de andere partijen is ook makkelijk, maar of dat het belangrijkste is?

Maar moet dit altijd met C2000? Je kan ook een eigen of deelnemen aan een landelijk particulier netwerk. Hoe betrouwbaar en 'onafluisterbaar' moet dat netwerk voor RWS zijn? Zoals je op het forum kan lezen zijn er naast voordelen ook nadelen aan C2000.
Het voordeel van deelname van RWS aan C2000 zou wel kunnen zijn dat ze (een berg) geld meenemen waarmee het netwerk verbeterd zou kunnen worden. ::) ;)