Rijkswaterstaat op C2000

Auteur Topic: Rijkswaterstaat op C2000  (gelezen 41178 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2010, 18:32:08
Het lijkt mij toch vrij simpel: de C2000-mob's/porto's (van RWS) worden voorzien van gespreksgroepen voor RWS-gebruik (met de verkeerscentrale als centrale meldkamer), de inmeldkanalen van de verschillende politieregio's incl KLPD en de bijstandskanalen van de politie (zijn landelijk vastgelegd). Mocht RWS contact willen met een meldkamer, dan doet men aanvraag spraak op het inmeldkanaal en verwijst de meldkamer de weginspecteur naar een te bepalen bijstandskanaal. Dit bijstandskanaal kan evt gekoppeld worden aan bijvoorbeeld een noodhulpkanaal of anderzins en kan directe communicatie plaats vinden.

gr. Michel


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2010, 14:43:35
Wat voor communicatie had RWS eigenlijk vóór de GSM en de autotelefoon?
(vraagje tussendoor ;))

Geen. Men was toen nog min of meer kantonnier met een semafoon.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2010, 14:54:34
Geen. Men was toen nog min of meer kantonnier met een semafoon.

Fout, dat is mijn werkgebied geweest. Mijn toenmalige werkgever heeft een landelijk dekkend mobilofoonnetwerk geleverd, gelijkend op Traxys van KPN. Men kon elkaar, de centrale, maar ook in groepsverband oproepen en statusberichten versturen. Lijkt een beetje op C2000 aangezien er met gespreksgroepen, gesprekswegen en fleetmapping werd gewerkt, maar dan wel analoog en dus afluisterbaar. Systeem zat in de 425 MHz, maar is enige jaren geleden afgebroken, als gevolg van het oprukken van en de toenemende mogelijkheden van de mobiele telefoon.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2010, 16:39:22
(...)

Thanks! Ik meende me ook te herinneren dat ik in een scannerboek frequenties van RWS had staan, maar ik wist niet precies hoe en wat.

Het lijkt mij toch vrij simpel: de C2000-mob's/porto's (van RWS) worden voorzien van gespreksgroepen voor RWS-gebruik (met de verkeerscentrale als centrale meldkamer), de inmeldkanalen van de verschillende politieregio's incl KLPD en de bijstandskanalen van de politie (zijn landelijk vastgelegd).

En de LMG's en RMG's lijkt me toch ook wel :)
Er zijn bijvoorbeeld best wat situqaties waarbij Rijkswaterstaat de brandweer assisteert bij incidenten op het water.

Of zou C2000 alleen beschikbaar komen voor de weginspecteurs en niet voor natte tak?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2010, 20:17:28
Thanks! Ik meende me ook te herinneren dat ik in een scannerboek frequenties van RWS had staan, maar ik wist niet precies hoe en wat.

En de LMG's en RMG's lijkt me toch ook wel :)
Er zijn bijvoorbeeld best wat situqaties waarbij Rijkswaterstaat de brandweer assisteert bij incidenten op het water.

Of zou C2000 alleen beschikbaar komen voor de weginspecteurs en niet voor natte tak?

Ik heb ook wel eens gehoord van de oudgedienden bij ons, dat er vroeger een mobilifoon netwerk was, maar dat is idd zo goed als afgebroken.
Tegenwoordig en de laatste jaren is alles met het mobieltje. Er zijn trouwens wel regio's die zelf portofoons hebben aangeschaft en gebruiken nu.

Nee, in de brief die ik gelezen heb m.b.t. de vergunning en het hele c2000 verhaal, stond nadrukkelijk dat de natte tak niet onder de vleugel van de KLPD komt, dat zij er geen meerwaarde in zien voor de natte tak. (zoiets begreep ik eruit althans......) ergo, zij krijgen vooralsnog geen c2000, tenzij er daar uiteraard een ander traject loopt ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:12:12
Is hier nog een vervolg op gekomen? :)
(voor zover dat naar buiten mag natuurlijk)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:16:59
Is hier nog een vervolg op gekomen? :)
(voor zover dat naar buiten mag natuurlijk)

Vorige week heb ik een RWS'ers deze wens nog uit horen spreken dus ben bang dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn.

Zoja, dan hoor ik dat ook graag :)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2010, 23:22:16
Ga er maar vanuit dat RWS voorlopig NIET over gaat op C2000.  ;)


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:11:29
Ga er maar vanuit dat RWS voorlopig NIET over gaat op C2000.  ;)

idd. laatste nieuws is dat de aanvraag bij BZK om RwS als aangewezen gebruiker, opnieuw gaat gebeuren. KLPD en RwS vinden wel dat het noodzakelijk is, maar niet praktisch (haalbaar) is onder de vleugels van het KLPD.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #29 Gepost op: 9 februari 2011, 14:38:28
Verkeerscentrales willen overstappen op C2000
08-02-2011 17:13 | gewijzigd 08-02-2011 17:15
ROTTERDAM (ANP) – Verkeerscentrales van Rijkswaterstaat willen zo snel mogelijk overstappen op C2000, het communicatiesysteem voor hulpdiensten. Rijkswaterstaat heeft daarvoor een verzoek ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat heeft een woordvoerster dinsdag laten weten.

Verkeersregelaars van Rijkswaterstaat vinden het belangrijk om bij calamiteiten direct te kunnen overleggen met hulpverleners als brandweer en politie. Tot nog toe stonden de weginspecteurs telefonisch in contact met de verkeerscentrale. De centrale stond op haar beurt weer telefonisch in verbinding met de hulpdiensten. Door de directe aansluiting op C2000 moeten hulpdiensten beter kunnen samenwerken.

Het kan volgens de zegsvrouw na een positief besluit van het ministerie nog wel een halfjaar tot een jaar duren, voordat de verkeerscentrales daadwerkelijk zijn overgestapt.

Het communicatiesysteem C2000 lag regelmatig onder vuur, omdat het haperde bij grote incidenten als de crash van een toestel van Turkish Airlines op Schiphol en de aanslag in Apeldoorn tijdens Koninginnedag. In veel gevallen was het netwerk overbelast. Inmiddels zijn nieuwe zendmasten in gebruik genomen om dergelijke problemen te voorkomen.

Bron:Refdag.nl
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT