Rijkswaterstaat op C2000

Auteur Topic: Rijkswaterstaat op C2000  (gelezen 41150 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2011, 15:46:38
Verkeersregelaars van Rijkswaterstaat vinden het belangrijk om bij calamiteiten direct te kunnen overleggen met hulpverleners als brandweer en politie. Tot nog toe stonden de weginspecteurs telefonisch in contact met de verkeerscentrale. De centrale stond op haar beurt weer telefonisch in verbinding met de hulpdiensten. Door de directe aansluiting op C2000 moeten hulpdiensten beter kunnen samenwerken.

In theorie klinkt het inderdaad leuk het communiceren met andere hulpdiensten via C2000. Maar je zit met andere gespreksgroepen en overschakelen, en soms kun je niet eens overschakelen maar moet de meldkamer een bepaalde gespreksgroep koppelen. Ik werk inmiddels ruim 6 jaar met C2000. In al die jaren heb ik buiten bepaalde speciale evenementen nog nooit met C2000 met andere diensten gecommuniceerd. Kost denk ik te veel tijd en is te omslachtig. Word ook binnen de diensten geen aandacht aan besteed. Om die communicatie wel op te pakken.

Probleem ook is dat C2000 al een beetje aan zijn maximale capaciteit aan zit. Zeker bij calamiteiten. Dus er is denk ik ook helemaal geen ruimte meer voor Rijkswaterstaat.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2011, 15:50:16
In theorie klinkt het inderdaad leuk het communiceren met andere hulpdiensten via C2000. Maar je zit met andere gespreksgroepen en overschakelen, en soms kun je niet eens overschakelen maar moet de meldkamer een bepaalde gespreksgroep koppelen. Ik werk inmiddels ruim 6 jaar met C2000. In al die jaren heb ik buiten bepaalde speciale evenementen nog nooit met C2000 met andere diensten gecommuniceerd. Kost denk ik te veel tijd en is te omslachtig. Word ook binnen de diensten geen aandacht aan besteed. Om die communicatie wel op te pakken.

Het koppelen met andere gespreksgroepen is op geen probleem. Het zijn 3 klikken en dan is het klaar. Ik denk dat je vaker met gekoppelde groepen te maken hebt dan je denkt ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2011, 00:38:02
Ligt er ook aan waar je werkt. Ik heb regelmatig contact met andere diensten op C2000, vooral met ambu's bij begeleidingen. Bij grote inzetten wordt het ook regelmatig gebruikt, alleen niet direct voor de diender op straat. Wel weer bij calamiteiten, maar dan ook vooral voor de OvD's. Ik ben een voorstander van RWS op C2000, eventueel gelieerd aan de politie. Waarom bijvoorbeeld stadstoezicht wel, maar zij niet...


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2011, 07:58:06
Ik zelf zit regelmatig ook op de VC2 van de brandweer en wat schets mijn verbazing er zijn nog wel mogelijkheden tenminste bij ons in de regio hoor,ik zelf ben zeker voorstander maar zoals altijd de hoge heren die besluiten.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2011, 10:09:08
Nog los van gesprekken tussen RWS en andere diensten zou het al een hele verbetering zijn als RWS onderling (WIS naar WIS en VC naar WIS vv) al een betere communicatie had. Als ik soms zie hoe er heen en weer gebeld moet worden om iets voor iedereen duidelijk te krijgen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #35 Gepost op: 10 februari 2011, 10:19:16
Nog los van gesprekken tussen RWS en andere diensten zou het al een hele verbetering zijn als RWS onderling (WIS naar WIS en VC naar WIS vv) al een betere communicatie had. Als ik soms zie hoe er heen en weer gebeld moet worden om iets voor iedereen duidelijk te krijgen...

Maar ja of je van C2000 gelukkig moet worden... Misschien is het ook wel weer goedkoper om een eigen systeem aan te schaffen. Bij de eventuele invoering van C2000 bij Rijkswaterstaat zal een behoorlijke kosten post zitten. Investeren in de aanschaf van portofoons en eventuele extra zendmasten. Versterken van de binnenhuis dekking in kantoren en steunpunten. Stukje opleiding van medewerkers. Al met al zal dit best een hoop geld gaan kosten.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #36 Gepost op: 10 februari 2011, 14:24:41
Ja wat dat betreft doen we nog alles met de mobiel heeft zijn voordelen maar ook nadelen,dat is ook bij C2000.
Wij hebben op Zuid-holland porto's die aangeschaft zijn om met de toekomst te gebruiken, of wel ze zijn C2000 gebruiksklaar(zelf centralist brandweer VC-2).Wij hebben ze van het merk Motorola.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2011, 16:26:10
Maar ja of je van C2000 gelukkig moet worden... Misschien is het ook wel weer goedkoper om een eigen systeem aan te schaffen. (...)

Ik begreep van een relatie die in het communicatiegebeuren zit, dat bepaalde bedrijven al helemaal over zijn op een nieuw digitaal net, wat de opvolger schijnt te zijn van TETRA/C2000. Volgens hem waren de kosten aanmerkelijk lager dan TETRA en hij was zelf nu ook bezig om de boel getest te krijgen.

Maar goed, ik ben er heel makkelijk in: de communicatie moet snel en effectief zijn, en hoe het werkt interesseert me niet. Dat is het voordeel van het bedrijfsleven t.o.v. de overheid: je wordt niet meteen in een vastgelegd keurslijfje gedrukt...
 98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #38 Gepost op: 10 februari 2011, 16:45:03
In 2002 toen C2000 nog moest worden ingevoerd. Was er al een systeem wat beter was.......

Maar omdat er al zoveel kosten met C2000 waren gemaakt is er besloten door te gaan met C2000.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #39 Gepost op: 10 februari 2011, 17:03:44
In 2002 toen C2000 nog moest worden ingevoerd. Was er al een systeem wat beter was.......

Maar omdat er al zoveel kosten met C2000 waren gemaakt is er besloten door te gaan met C2000.

Ben benieuwd welk systeem dat dan was en of het op dit moment nog steeds beter zou zijn dan C2000.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen