Reinigen wegdek door brandweer ja of nee?

Auteur Topic: Reinigen wegdek door brandweer ja of nee?  (gelezen 10810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2004, 21:40:22
Ik vind dit persoonlijk geen taak voor de brandweer ook en vind het een goedkope en makkelijke manier voor een gemeente om het zo op te lossen. Zo van dat doet de brandweer wel :-\

Het komt uiteindelijk toch uit hetzelfde gemeentelijke belastingpotje. Ze moeten het toch zelf betalen....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Bralo20

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2004, 14:54:40
Het reinigen van het wegdek is een taak van de brandweer in België.  In 90% van de gevallen is dit echter naar aanleiding van een verkeersongeval waarbij er olie, etc... op de rijbaan terechtgekomen is.  In de overige gevallen gaat het meestal om een oliespoor of een spoor van een andere substantie.

Om het reinigen van het wegdek te vergemakkelijken werd er medio vorig jaar een aanpassing gedaan aan een van beide tankwagens waarover de Londerzeelse brandweer beschikt.  Een balk met sproeikoppen werd gemonteerd onderaan de cabine.  Achteraan kan een zeeppatroon in een speciale houder gestoken worden zodat men het wegdek met een speciaal middel kan reinigen.  De PTO en de automatische versnellingsbak van het voertuig werd aangepast zodat de pomp ook kan werken terwijl het voertuig rijdt (vroeger schakelde je de PTO in terwijl je stilstond en dan kon je de pomp bedienen, nu kun je in stilstand de PTO inschakelen en toch rijden terwijl de pomp werkt)

Midden dit jaar krijgen we een nieuwe tankwagen die ook voorzien zal worden (af constructeur) van een sproeibalk met menginstallatie.  Hierdoor zal men een variëteit aan detergenten kunnen gebruiken om de wegen te reinigen.

Een foto van onze tankwagen met sproeibalk in actie:




Mvg,


Kevke

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2004, 23:48:41
Indien er geen direkt gevaar dreigt, vind ik het GEEN taak van de brandweer. Maar veel te vaak wordt gezegd, owh dat ruimt de brandweer wel op. Gelukkig zie je de laatste jaren steeds meer dat de gemeente het over gaat nemen (tijdens kantooruren).

Overigens worden de meeste oliesporen gemeld door brandweer collega's. En ik snap echt niet waarom....wie vind het nou leuk om te gaan schrobben???  :-\


Bralo20

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2004, 11:01:28
Overigens worden de meeste oliesporen gemeld door brandweer collega's. En ik snap echt niet waarom....wie vind het nou leuk om te gaan schrobben???  :-\

Euh, als ik een oliespoor zie verwittig ik toch ook brandweer en politie hoor.  Een oliespoor kan gevaarlijk zijn hoor.  Beter preventief handelen (opruimen) dan nadien naar een ongeval te moeten rijden waarbij er mogelijk menselijk leed is.

Bij ons is het "schrobben" verleden tijd, nagenoeg alle reinigingen (van olie, modder, etc...) worden opgeruimd door de tankwagen met hoge druk sproeibalk.  Als dit nog niet voldoende is kan men ook nog een speciaal pistool aansluiten op een persslang van 45mm.  Pas als dit niet helpt zal men met de borstel werken of desnoods de borstelwagen van de Civiele Bescherming laten komen.


Mvg,


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2005, 17:08:31
Vraagje

Welk korps rukt er nog uit voor reinigen wegdek? (of welk korps juist niet)
En als je dan uitrukt, wordt er dan een rekening gestuurd?

En welk middel gebruiken jullie dan om het wegdek te reinigen?

Hier in Beverwijk doen we het niet meer..
Dat is voor de berger of wegbeheerder.

Ik hoor het wel

Gr Ruud ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2005, 17:10:35
In Terneuzen wordt het nog wel gedaan, af en toe, als de gemeente geen tijd heeft. Soms ook in combinatie met de gemeente. Of er een rekening gestuurd wordt zou ik niet weten, maar wij doen het in ieder geval niet voor niks.

Wat voor schuimmiddeltje we gebruiken, het merk ofso, weet ik even niet uit mn hoofd. Zal eens kijken. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2005, 17:13:33
hier gebeurt het soms, (die leuke bussen van connexxion :-X)
meestal doet de calamiteiten dienst van provincie / gemeente het
en ze spuiten hier met schuim of met korrels
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #17 Gepost op: 20 november 2005, 17:18:50
In de regio Zuid-Holland-Zuid gebeurd het zeer zelden is een keer. Ik heb het nog niet mee gemaakt dat we speciaal werden gepiept voor wegdek reinigen. Ik vind dit ook geen taak voor de brandweer, en dus een extra belasting voor de vrijwilliger, laat de provincie, rijkswaterstaat of de gemeente dat klusje maar lekker zelf opknappen.  ;) ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Gast48368

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 20 november 2005, 17:47:28
wij doen het al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niet meer............ ;) ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #19 Gepost op: 20 november 2005, 19:24:10
We doen het alleen als het een direct gevaar oplevert.
Anders is het de taak voor de wegbeheerder.
Wij gebruiken Aqua2000 (www.vandoclean.nl)

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation