Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 84051 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #120 Gepost op: 19 november 2013, 15:08:14
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221167 date=1384835076
Lijkt langzaam aan meer op een verslaving...  :-\
Voor opsporingsdoeleinden kan ik het nog begrijpen maar: "zoveel mogelijk wat ik meemaak" !?
Ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan als mijn collega's tijdens werk constant met dat ding in de handen lopen en vaak niks meer meekrijgen wat om hun heen gebeurd... Kortom, bij ons is het dus absoluut uit den boze tijdens de dienst...
Uit den boze lijkt mij overdreven, maar ik heb zeker in het begin dingen zien gebeuren die niet in de haak zijn. En nog een enkele keer vraag ik me af wat zo'n twitteragent bezield.

Maar in de breedte gezien denk ik dat twitter goed bijdraagt aan draagvlak in de maatschappij. De politie heeft met twitter een goede slag geslagen als het gaat om populariteit.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1221267 date=1384866808
Vergis je niet dat naast de gebruikers en nog een grote groep grijze gebruikers. Mensen die via twitter info zoeken maar niet lid zijn, Leden die berichten delen via fora zoals deze, en mensen die de tweets delen via andere sociale media.
Dat ben ik met je eens. En de lezers zijn vaak mensen die actief bij de maatschappij zijn betrokken. Maar dat Tony-cc vraagtekens zet bij de aantallen vind ik wel terecht. De tweets worden wel gelezen door een groot percentage, maar het percentage niet-lezers zal groter zijn ;-)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,449
Reactie #121 Gepost op: 19 november 2013, 15:54:21
Via twitter (en in mindere mate) facebook kan er veel directer worden gecommuniceerd met bewoners, ondernemers en partners in het werkgebied. Ik heb het idee dat via twitter een meer 'duurzame relatie' wordt opgebouwd dan met de oude manier van communiceren. Hoewel er misschien minder twittervolgers zijn dan krantenlezers, leveren die volgers wel een bijdrage: zij reageren op berichten, geven een andere visie, zijn actiever betrokken bij hun wijk, melden meer etc. (dit blijkt niet uit onderzoek, dit is mijn persoonlijke ervaring).

Citaat van: Tony-cc link=msg=1221262 date=1384866381
Uit onderzoek blijkt dat er in 2013 3.3 miljoen twitteraars zijn in NL waarvan er 1,6 miljoen dagelijks actief zijn, dat is dus ongeveer 10% van de bevolking.

Los van de door Groenemotormuis beschreven doorwerking naar andere kanalen, lijk 10% van de bevolking mij een behoorlijke doelgroep.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #122 Gepost op: 19 november 2013, 18:53:43
@ Ko, nee hoor, echt helemaal uit den boze !  ^-^  Ik heb er totaal geen moeite mee wat ze buiten diensttijd allemaal doen op sociale media (gaat mij ook niks aan), maar niks werk gerelateerd (dit wil het gros van de klanten ook niet hebben).

@ Nick, 10% lijkt zeker heel wat maar hoeveel daarvan volgt dit werkelijk ? Ik denk dat als je de jeugd/jongeren er al eens vanaf trekt dat je er echt niet zoveel meer van over houd...


Maar... Op zich heb ik ook helemaal niks tegen dat twitteren, het gaat mij erom dat dit steeds meer (of alleen maar) tijdens werktijd gebeurd. Je wilt niet weten hoevaak ik agenten tegen kom waar geen normaal gesprek meer mee te voeren valt omdat ze alleen maar met hun neus op die smartphone hangen ! (En niet alleen agenten hoor) En dat hoort niet zo te zijn !
Waar men voor het smartphone tijdperk nog gewoon met elkaar communiceerde, elkaar in de ogen kijkend, zo gaat tegenwoordig alles (lijkt het) via de digitale weg...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,449
Reactie #123 Gepost op: 19 november 2013, 23:16:42
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221358 date=1384883623
@ Nick, 10% lijkt zeker heel wat maar hoeveel daarvan volgt dit werkelijk ? Ik denk dat als je de jeugd/jongeren er al eens vanaf trekt dat je er echt niet zoveel meer van over houd...
Volgens mij is twitter juist voor de jeugd een goede tool om contact te leggen met een wijk- of jeugdagent. ;)
 
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221358 date=1384883623
Maar... Op zich heb ik ook helemaal niks tegen dat twitteren, het gaat mij erom dat dit steeds meer (of alleen maar) tijdens werktijd gebeurd. Je wilt niet weten hoevaak ik agenten tegen kom waar geen normaal gesprek meer mee te voeren valt omdat ze alleen maar met hun neus op die smartphone hangen ! (En niet alleen agenten hoor) En dat hoort niet zo te zijn !
Waar men voor het smartphone tijdperk nog gewoon met elkaar communiceerde, elkaar in de ogen kijkend, zo gaat tegenwoordig alles (lijkt het) via de digitale weg...
Met bovenstaande ben ik het wel helemaal eens. Twitter is in mijn ogen een mooie manier om contacten te leggen. Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van normale face-to-face gesprekken en fatsoensregels.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #124 Gepost op: 20 november 2013, 11:19:38
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221262 date=1384866381
Mag ik er van uit gaan dat je dan 99% van de mensen die Twitter gebruiken bedoeld en heb je daar ook een bron van ?

Uit andere onderzoeken komt naar voren dat het overgrote deel van deze 'social media' gebruikers veel minder productief is op hun werk, daarnaast ook veel minder betrokken is bij hun omgeving...

De bron die ik gebruik heet ervaring. Wij krijgen héél veel positieve feedback op onze twitteraccounts. Burgers krijgen een inzicht in de politiewereld die anders gesloten bleef of zich beperkte tot Wegmisbruikers-niveau. Het gaat mensen véél meer om de informatie uit hun wijk of gemeente in plaats van de wekelijkse berichtjes uit de krant.
Middels gebruik van de juiste # trek je ook nog eens andere mensen aan en bereik je zoekmachine's op bepaalde nieuwssite's (met autofeed functie). Het bereik van een enkele tweet is dus veel groter als een persberichtje op de Politie.nl website.
Daarnaast gebruiken wij Twitter voor getuigenoproepen, persberichten, bereikbaarheids (file) informatie en dergelijke.
Voor wat betreft de betrokkenheid bij de omgeving en de productiviteit van de medewerker, dat geldt voor ons niet. Twitteren als het kan. Foto'tje maken als je de handen vrij hebt en de tweet kan later. Daarnaast, niet iedere politiemedewerker twittert  ::)

Citaat van: Tony-cc link=msg=1221358 date=1384883623
Waar men voor het smartphone tijdperk nog gewoon met elkaar communiceerde, elkaar in de ogen kijkend, zo gaat tegenwoordig alles (lijkt het) via de digitale weg...

In die tijd dat Zwarte Piet nog kon, Greenpeace nog in boorplatforms klom en de politie een afstandelijk bedrijf was waar men nauwelijks iets tegen durfde te zeggen.
Iedere dag merken we dat burgers niet makkelijk de politie bellen of een politiebureau binnen lopen, simpelweg omdat de drempel te hoog is...
Vroeger fietste de wijkagent door de wijk en sprak de burger aan, tegenwoordig zit die zelfde burger 20 uur per dag naar een schermpje te turen en zie je weinig mensen meer op straat (of zien de mensen weinig meer op straat?)
Twitter is een van de manieren om contact te leggen met een specifieke wijkagent, jeugdagent of specialist. Een ''team-account'' is mooi voor de algehele nieuwsvoorziening uit het werkgebied van een team.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 40,780
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #125 Gepost op: 20 november 2013, 17:10:21
en het blijkt regelmatig ook te werken:

Vier Polen aangehouden na achtervolging

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/20/01---vier-polen-aangehouden-na-achtervolging.html
Laatste update: 20-11-2013 | 15:56

Opende - De politie heeft woensdagmiddag in Opende de vier inzittenden van een auto aangehouden. De vier Polen (leeftijd nog onbekend) probeerden aan een politiecontrole te ontkomen en sloegen op de vlucht. Deze vluchtpoging eindigde in een tuin van een woning aan de Provincialeweg. Drie van de vier inzittenden konden direct worden aangehouden. De vierde kon niet veel later met behulp van een politiehond worden gehouden.

Vorige week werd bij een winkel in Surhuisterveen geprobeerd om met vals geld te betalen. De winkelier door zag dit en de koper verliet de winkel. De winkelier noteerde het kenteken van de auto waarmee de man vertrok en gaf dat door aan de wijkagent. Die besloot op zijn beurt om aan zijn volgers op twitter te vragen om uit te kijken naar het voertuig. Woensdag belde één van de volgers naar de politie. Hij had het voertuig zien staan in Kornhorn. Agenten gingen direct naar het dorp om het voertuig te controleren. Toen de inzittenden de politieauto zagen, sloegen ze op de vlucht. Deze vluchtpoging eindigde uiteindelijk in een tuin van een woning aan de Provincialeweg in Opende. Drie inzittenden konden direct worden aangehouden. De vierde ging er vandoor. Hij kon even later met behulp van een politiehond worden aangehouden. De verdachte werd daarbij gebeten en moest door een arts worden behandeld. Alle vier de Polen werden overgebracht naar het politiebureau en daar voor nader onderzoek ingesloten. De auto van de mannen werd in beslag genomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


RS496

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 713
Reactie #126 Gepost op: 20 november 2013, 17:36:12
In hoeverre hebben politiemedewerkers vrijheid om hun werk te delen op facebook? Dus bijvoorbeeld op facebook zetten dat je bij de politie werkt, of foto's van je uniform op fb gooien, of erop zetten dat je 'moe bent van de dienst waarin je een inbreker op heterdaad betrapte' ofzo?


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #127 Gepost op: 21 november 2013, 03:02:21
@ Live, Zoals ik reeds eerder aangaf: "Voor opsporingsdoeleinden kan ik het begrijpen", super dat het dan ook werkt !  O0

'Vroeger' mochten nieuwsberichten alleen door een perswoordvoerder verspreid worden, tegenwoordig dus elke agent (al begrijp ik heel goed dat daar ook wel voorwaarden aan vast zullen zitten).

Door die 'wildgroei' aan twittercops kom ik wel geregeld berichten tegen waarbij ik denk, 'Is dat écht een agent', en dan met name qua woordkeuze en/of formulering van berichten... Komt de professionaliteit niet echt ten goede, althans dat is mijn mening.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid, dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,883
Reactie #128 Gepost op: 21 november 2013, 11:01:56
Citaat van: RS496 link=msg=1221576 date=1384965372
In hoeverre hebben politiemedewerkers vrijheid om hun werk te delen op facebook? Dus bijvoorbeeld op facebook zetten dat je bij de politie werkt, of foto's van je uniform op fb gooien, of erop zetten dat je 'moe bent van de dienst waarin je een inbreker op heterdaad betrapte' ofzo?

Het mag zolang er geen vertrouwelijke gegevens verstrekt worden. Het wordt wel sterk afgeraden omdat criminelen ook FB gebruiken. Ook kan het bij latere functies in de sectie 'stiekem' niet in je voordeel werken.


RS496

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 713
Reactie #129 Gepost op: 21 november 2013, 16:51:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1221744 date=1385028116
Het mag zolang er geen vertrouwelijke gegevens verstrekt worden. Het wordt wel sterk afgeraden omdat criminelen ook FB gebruiken. Ook kan het bij latere functies in de sectie 'stiekem' niet in je voordeel werken.

Maar hoe streng wordt dit gecontroleerd? Ik kan me indenken dat de politie'leiding' het niet bepaald op prijs stelt als een agent op facebook op de foto staat in zijn uniform, trots zegt dat hij bij de politie werkt maar er nog wel (oude) foto's zijn waarin hij duidelijk bezopen is, of reacties plaatst waar de politie niet achter staat.