Of zijn we stiekem hypocriet en mogen we naar de buitenwereld geen mening hebben als buiten-diensttijd zijnde persoon?
Je mag absoluut een mening geven. Maar geef die mening niet zo maar terwijl jij jezelf op dat medium ook profileert als agent. Agent is nu eenmaal een functie waarin je geacht wordt alles neutraal te benaderen (en illusie, ik weet het) en ruimte te geven aan anderen.
We zitten in een glazenhuisje. Of je nu tweet op een officieel of onofficieel account, mensen die je niet kennen kijken naar je als agent en niet naar je als persoon. Dat is een nadeel van de functie die wij hebben. Als een accountmanager tweet dat hij de Gay Pride een smerige vertoning vind kijkt niemand er van op. Als een agent dat tweet is het nu eenmaal groot nieuws dat alle dagbladen haalt.
Je voorbeeld van de accountmanager kan je ook anders vertalen. Als een accountmanager onder invloed rijdt krijgt hij een straf en is het klaar. Als een agent dat doet zal er nog een intern onderzoek aan vast zitten en mogelijk zelfs ontslag. Dit omdat wij een voorbeeldfunctie hebben. Die voorbeeldfunctie is net zo breed te trekken op het uiten van dit soort meningen.
Ik heb ook een mening en die uit ik ook regelmatig. Maar je weet gewoon dat als je bepaalde groepen benoemd dat er gezeur van komt. Anders heb ik er ook nog wel een paar ligen over mensen van niet-Nederlandse komaf.