Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 118803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #60 Gepost op: 23 juni 2012, 23:35:30
Miranda Nibourg ‏@poldrielanden (--> Wijkagent in Harderwijk)
Melding dat 2 Ferrari's en een Porsche hard aan het scheuren waren op de Groene Zoomweg. U begrijpt die hielden wij niet bij...

Oeps, hebben we twitter gehaald bij politie?  998765

Bedrijfsfeestje met een aantal mooie snelle voertuigen..  98uiye
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 2 juli 2012, 20:43:42
Twitteroefening jeugdcoördinatoren Politie

http://www.politie.nl/noord-holland_noord/nieuws/twitteroefeningjeugdcordinatorenpolitie.asp

Alkmaar, 02-07-2012 • Jeugdcoördinatoren van Politie Noord-Holland Noord oefenen op maandagochtend 2 juli tussen 11.00 en 12.00 uur in het gebruik van social media. Voor deze oefening is de medewerking gevraagd van een aantal scholieren van twee middelbare scholen in de regio.

Zij zullen op bovengenoemd tijdstip een aantal tweets versturen over een fictief incident. De informatie over dit fictieve incident is de scholieren voor de oefening aangereikt door de politie. Jeugdcoördinatoren gebruiken tijdens de oefening verschillende tools om te ontdekken wat er gaande is en oefenen om grip op de situatie te krijgen. Zo kunnen zij ‘in de praktijk’ ervaren hoe Twitter kan werken en hoe zij social media eventueel kunnen inzetten in hun werk. De scholieren zullen de tweets tijdens de oefening versturen vanaf twitteraccounts die speciaal voor deze oefening tijdelijk zijn aangemaakt. De scholieren zullen in de eerste tweets de hashtag #fakeparty gebruiken om elkaar op Twitter te vinden. De oefening wordt naar schatting rond 12.00 uur afgesloten. De scholen die meewerken aan deze oefening zijn het Jan Arentz College in Alkmaar en het Trinitas College in Heerhugowaard.
Samen sterk in de hulpverlening!


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #62 Gepost op: 23 november 2012, 04:43:11
beste Forumleden,

zoals jullie wel weten is Facebook helemaal hip. Iedereen heeft tegen woordig Facebook, zelfs mijn oma.

Nu is het ook zo dat o.a. Politie NOG, en onze plaatselijke wijkagenten (gezamelijk facebook account), op facebook actief zijn.

Nu zet de politie daar nog wel eens regelmatig berichten op met hun activiteiten en bijzonderheden. Persoonlijk vind ik dit helemaal super gezien ik meer inzicht krijg in de dagelijkse gang van zaken binnen de politie. Bijvoorbeeld als een van de plaatselijke wijkagenten bij een buurtvoorlichting is geweest, of er een onderzoek is in een bepaalde wijk na een serie inbraken.

nu merk ik helaas ook steeds meer dat mensen uit mijn omgeving de politie "ter verantwoording roepen".... maar helaas op een demate "agressieve" toon dat ik mij er zelfs kwaad over kan maken. Tuurlijk mag je de politie ter verantwoording roepen, maar ik vind wel dat, na een duidelijk en acceptabel antwoord je het daarbij moet laten. Heb je anders nog vragen, meld je dan persoonlijk even bij de politie, en maak het niet openbaar......
maargoed tot zo ver mijn mening.....
dit was de situatie vanmiddag op Facebook:

Mevrouw 1: rijd Ik vandaag ulft in rijd er een politie agent achter ons komt ineens ons in halen en rijd harder dan 50 naar het politie bureau. mag dat?

 daarop volgende discussie met antwoorden van wijkagent (sommige stukken verwijdert)
mevrouw 2: Maar ben je dan niet verplicht om sirene/zwaailicht te hebben?

Wijkagenten Oude IJsselstreek: zwaailicht en sirene roept enorm veel stress op bij de mede weggebruikers, soms is het handig om deze niet te gebruiken maar dat verschilt per situatie/incident.

Mevrouw 1: nou vind het geen goede reden om zo snel te rijden om op het politie bureau te gaan .. politie moet dan gewoon sirene en/of zwaailicht te gebruiken ..

Moeder van mw 1: Dit vind ik jammer dat de politie dan zonder toeters en bellen wel de snelheid mag overschrijden....vind ik geen goed voorbeeld helaas

meneer 1: Was zeker 5 voor 12 de boterhammetjes stonden klaar......

Moeder mevrouw 1 Nee was voor 6 uur de aardappels werden koud! !

Wijkagenten Oude IJsselstreek Jammer, de laatste twee opmerkingen.
mevrouw 1:  ja maar zo is het wel .. een politie man/vrouw hoort het goede voorbeeld te geven.. ik vond het raar dat diegene zo hard reed ( denk 70 ofzo) waar je 50 mag en dan ook nog eens doodleuk naar het politie bureau rijden .. sorry dat ik het zeg.. maar of de politie nog je beste vriend is ... ( ja dat moet je zelf maar invullen)


Ik ben wel heel erg benieuwd of jullie (agenten) dit zo ook via social media meemaken, en wat jullie hier aan doen?

En hebben jullie tips voor mij.... Mij hierin afzijdighouden gezien mij dit kwaad maakt, of juist de agent bijstaan in de discussie die er ontstond?

alvast bedankt

groetjes Broeder1986
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #63 Gepost op: 23 november 2012, 07:43:12
Als jij het gevoel hebt dat je jouw mening wilt uitten, dan zou dit toch moeten kunnen? Zij starten een discussie, waarom zou jij je hier niet in kunnen mengen? Zolang je het netjes houdt zal er vast niet veel aan de hand zijn. Misschien is het ook wel een positief signaal naar de politie als er mensen het wel weer met hen eens zijn en deze mening dan durven te uitten. Teveel negatieve reacties kan als gevolg hebben dat zo'n account wordt opgeheven, omdat zij het te ver vinden gaan. Zo is bijv. onlangs de minister van Buitenlandse Zaken met zijn Facebook pagina gestopt.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #64 Gepost op: 23 november 2012, 07:58:58
Ik had me ook in de discussie gemengd als ik die tegen kwam op Facebook. Wel zorgen dat je netjes blijft en het bij de feiten houd natuurlijk.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #65 Gepost op: 23 november 2012, 15:16:24
Nu zet die mevrouw het op facebook, een ander schrijft een brief naar de krant weer iemand anders gaat Hart van Nederland bellen of wat dan ook. Mensen zullen altijd blijven klagen over de politie, is het niet op facebook is het wel op een andere manier. Ze zullen nooit begrijpen dat die agent misschien onderweg was naar een inbraak heterdaad. Zulke mensen staan daar ook niet open voor. Die wijkagent neemt de moeite om het uit te leggen, maar als iemand daar niet voor open staat heeft het weinig nut. Gewoon negeren en doorgaan met alle dingen waar ze mee bezig zijn.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 8 december 2012, 23:52:33
Brandstichting opgelost via Twitter

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/7/09-brandstichting-opgelost-via-twitter.html
Laatste update: 07-12-2012 | 12:08

Cuijk - De politie heeft drie minderjarige verdachten (12, 14 en 16 jaar oud) uit Cuijk en Haps gehoord in verband met een brandstichting op zondag 25 november rond 21.00 uur aan de Aleidestraat.

Daar bleken coniferenhagen achter twee woningen in brand te staan. Dat leverde een zeer gevaarlijke situatie op voor de woningen, maar uiteindelijk liep het goed af. Nadat de brandweer de brand geblust had, bleek er sprake te zijn van brandstichting.

Tweet
De wijkagent stuurde vervolgens een tweet met daarin een getuigenoproep en kreeg diverse reacties. Eén daarvan was van de vader van één van de verdachten, die vermoedde dat zijn zoon er iets mee te maken had. Na onderzoek van de politie bleek dat inderdaad zo te zijn en kwamen ook de andere twee verdachten in beeld. Alle drie de jongeren zijn door de politie verhoord. Zij zijn doorverwezen naar bureau Halt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 22 december 2012, 01:26:39
Experiment met Twitter en melden vuurwerkoverlast

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/21/04-experiment-met-twitter-en-melden-vuurwerkoverlast.html
Laatste update: 21-12-2012 | 15:04

IJmond-Noord - Ondanks dat het pas op maandag 31 december vanaf 10.00 uur is toegestaan om vuurwerk af te steken, merkt de politie jaarlijks dat niet iedereen daarop kan wachten. Vooral de dagen voorafgaand aan de 31ste komen er meldingen van vuurwerkoverlast binnen. Net zoals eerdere jaren zet Politie IJmond-Noord daarom in de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest extra agenten in om vuurwerkoverlast tegen te gaan.

Op vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 december zijn politiemensen vrijgemaakt om zich te richten op vuurwerkmeldingen. Het ‘vuurwerkteam’ wordt ingezet op overlastmeldingen die telefonisch gedaan worden via 0900-8844. Bij wijze van experiment is het dit jaar ook mogelijk om op deze dagen tussen 13.00 en 22.00 uur via Twitter melding te maken van vuurwerkoverlast.

Hoe kan er gemeld worden via Twitter?
Mensen die overlast ervaren in Beverwijk, Heemskerk of Uitgeest en die actief zijn op Twitter kunnen een tweet sturen met de hashtag #vwlast. Naast de hashtag is het belangrijk dat ook de locatie en het tijdstip van de overlast vermeld worden in de tweet. Vanaf het teamacount PolitieIJmondN ontvangen twitteraars een reactie over de afhandeling van de melding. Tijdens het twitterexperiment wordt Twitter actief uitgelezen tussen 13.00 en 22.00 uur. Buiten deze uren kan vuurwerkoverlast natuurlijk nog steeds gewoon gemeld worden via het telefoonnummer 0900-8844, of bij spoed via 112.

Het melden van vuurwerkoverlast via Twitter is een experiment en de politie is benieuwd naar de uitkomsten. De politie wil benadrukken dat dit experiment gericht is op vuurwerkoverlast. Indien mensen getuige zijn van andere incidenten of gebeurtenissen waarbij de aanwezigheid van politie gewenst of noodzakelijk is, dan worden mensen verzocht telefonisch contact op te nemen via 0900-8844 of via 112. Indien mensen anoniem wensen te blijven dan kunnen zij melding maken via Meld Misdaad Anoniem door te bellen met 0800-7000.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #68 Gepost op: 1 januari 2013, 18:32:09
De 1e wijziging (voor zover ik nu gezien heb) is een feit i.h.k.v. Nationale Politie.

Landelijke Eenheid @PolitieLE
We nemen afscheid van @politieklpd en gaan verder als Landelijke Eenheid bij de Nationale Politie
@PolitieLE wenst u een veilig 2013 toe.
12:23 uur - 1 Jan 13 · web
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #69 Gepost op: 1 januari 2013, 22:48:11
De 1e wijziging (voor zover ik nu gezien heb) is een feit i.h.k.v. Nationale Politie.

Landelijke Eenheid @PolitieLE
We nemen afscheid van @politieklpd en gaan verder als Landelijke Eenheid bij de Nationale Politie
@PolitieLE wenst u een veilig 2013 toe.
12:23 uur - 1 Jan 13 · web

Zijn al meer wijzigingen in functieomschrijvingen van collega's in hun profiel. Dus hoe bedoel je precies de 1e wijziging?