Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 119212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest14264

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 5 februari 2013, 23:22:40
Gewoon een mention sturen naar de betreffende account en/of korps/pers voorlichting inseinen.
Krijg regelmatig van dit soort spamberichten, gewoon verwijderen uit je dm lijst.
Dit soort dingen komen vooral als je op een link klikt of ergens inlogt Twitter waarna het vervolgens gebruikt word.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #91 Gepost op: 5 februari 2013, 23:45:48
Net die link vanaf @Politie_Adam ontvangen in een DM.
Via 0900-8844 Amsterdam gebeld en ingelicht. Dame in kwestie snapte er niets van en klonk zeer verbaasd en begreep me volgens mij ook niet helemaal en gaat mijn melding doorspelen naar de meldkamer.
Gewoon een mention sturen is genoeg. Er zijn er genoeg die dat doen, en dan moet de beheerder van dat account wel wat gaan opvallen. Even googlen doet wonderen.


Rendier

  • Raadgever Noorse politie
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • På vei for en trygg hovedstad
    • Politi
Reactie #92 Gepost op: 7 februari 2013, 17:23:14
Ook de Noorse politie gebruikt vlijtig Twitter. Hier is een vrij recent bericht van de politie in de hoofdstad, wat al gauw het hele land rond ging.



Citaat
Meldkamer:
De Storo-wijk. We kregen een melding over langdurig huiselijk geweld med vrouwelijk gegil. Bij aankomst troffen we een verpleegsterfeestje aan. We zullen straks het plaats-delict verlaten.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 15 februari 2013, 14:16:05
Johan Dubbeldam ‏@JeugdagHMR1
Jeugdagent Haarlemmermeer / senior-medewerker basispolitiezorg / biker / Schoolagent van Hoofdvaart college en Altra college.
Haarlemmermeer · politie.nl


Johan Dubbeldam ‏@JeugdagHMR1
Net door @WijkagHmrBOS 18 jarige jongen uit Overbos #Hoofddorp aangehouden die het nodig vond mij op twitter te beledigen. #accepterenweniet
3:22 p.m. - Feb 14, 2013

Jongen die zich naar mij beledigend uitte op twitter heeft na overleg met @OMNoord_Holland een schikking van €500 euro gehad.
5:16 PM - 14 Feb 13



500 euro boete voor bewerken politiefoto

REGIO  |   15 februari 2013   |   2   |   Door Leander Mascini, dichtbijredacteur

HAARLEMMERMEER - Een 18-jarige Hoofddorper uit de wijk Overbos heeft vrijdag een boete van 500 euro gekregen omdat hij een foto bewerkte van een politieagent.
De jongen poste de foto op internet. De wijkagent kreeg het door en ging bij de jongen langs. Daar werd hij aangehouden en werd het OM gebeld. De jongen schikte met het Openbaar Ministerie en hoeft dus niet voor te komen. Wel moet hij een boete van liefst 500 euro betalen.

Wat de jongen precies had bewerkt op de foto, is nog onbekend.

Verwijderde tweet
De politie twitterde vrijdag zelf over het voorval. Toen er commotie ontstond over de boete, werd de tweet verwijderd.
Samen sterk in de hulpverlening!


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #94 Gepost op: 15 februari 2013, 14:37:20
Johan Dubbeldam ‏@JeugdagHMR1
Jeugdagent Haarlemmermeer / senior-medewerker basispolitiezorg / biker / Schoolagent van Hoofdvaart college en Altra college.
Haarlemmermeer · politie.nl


Johan Dubbeldam ‏@JeugdagHMR1
Net door @WijkagHmrBOS 18 jarige jongen uit Overbos #Hoofddorp aangehouden die het nodig vond mij op twitter te beledigen. #accepterenweniet
3:22 p.m. - Feb 14, 2013

Jongen die zich naar mij beledigend uitte op twitter heeft na overleg met @OMNoord_Holland een schikking van €500 euro gehad.
5:16 PM - 14 Feb 13



500 euro boete voor bewerken politiefoto

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/02/wtf_politie_geeft_photoshopper.html


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #95 Gepost op: 15 februari 2013, 15:33:58
Ja er zijn plannen. Die zijn ook al in een bepaald stadium echter kan en mag ik er op dit moment nog niets over zeggen.
Er staat het e.e.a. op stapel en is er een streefdatum genoemd.
Echter ook die streefdatum kan ik nog niet noemen omdat er altijd nog wat tegen kan zitten.

Ik heb zojuist gemaild of hij in dit onderwerp wil kijken en eventueel een reactie wil geven rechtsstreeks dan wel via mij wat ik per mail krijg.
Dus graag even wat geduld.

Off topic:
Ik vraag mij persoonlijk af, ben je werkzaam of heb je enige connecties met de politie? Het komt zo bij mij over in ieder geval.

On topic: Ik volg niet echt veel agenten op twitter, af en toe eentje die persoonlijke ervaringen op zijn twitter zegt. Vind het niet heel interessant om wijkinformatie te lezen  :P.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 15 februari 2013, 18:30:26
500 euro boete voor bewerken politiefoto

Hoofddorper beboet voor bewerking foto politieagent

Laatste update: 15-02-2013 | 15:07
Een 18-jarige man uit Hoofddorp kreeg donderdagmiddag een boete (500 euro) omdat hij een zichtbaar bewerkte foto van een politieagent had gepubliceerd op Twitter.

Nadat de man was gemaand deze te verwijderen en hij dat niet deed, werd hij donderdagmiddag aangehouden.

Politie, OM en ketenpartners pakken met ZSM veelvoorkomende misdrijven op daadkrachtige wijze aan. In de ZSM-werkwijze beslissen zij na aanhouding van de verdachte zo spoedig mogelijk over het afdoeningstraject. Waar mogelijk wordt direct een afdoeningsbeslissing genomen.



Meer informatie:

http://www.om.nl/onderwerpen/zsm/

ZSM
Het OM werkt aan een snelle afhandeling van veelvoorkomende criminaliteit. Dat is belangrijk als signaal aan daders, slachtoffers en samenleving. Het leidt bovendien tot hogere effectiviteit van de straf, lagere kosten en een groter gevoel van veiligheid bij burgers.

Politie, OM, Reclassering, Slachtofferhulp Nederland en de Raad voor de Kinderbescherming pakken met de ZSM-werkwijze veelvoorkomende criminaliteit Samen op Snelle, Slimme, Selectieve, Simpele en Samenlevingsgerichte wijze aan. ZSM wordt in 2012 een landelijke werkwijze om het proces van beoordelen, straffen en uitvoeren in elkaar te schuiven.

In de ZSM-werkwijze wordt na aanhouding van de verdachte zo spoedig mogelijk een beslissing genomen over het afdoeningstraject. Het gaat hierbij om betekenisvolle interventies, waarbij:

verdachten een passende reactie krijgen;
recht wordt gedaan aan het slachtoffers;
de buurt merkt hoe snel daders worden gecorrigeerd.

Meer weten over ZSM? lees dan de factsheet ZSM
Samen sterk in de hulpverlening!


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #97 Gepost op: 18 februari 2013, 14:28:48
Wat twee weken geleden al werd aangekondigd is helaas werkelijkheid geworden. Slechte zet van de hogere leiding als je het mij (en andere volgers) vraagt...

Co Marco ‏@cellencomplex
De laatste tijd weinig berichten vanaf het cellencomplex. Ik ben een beetje aan het afbouwen.

Co Marco ‏@cellencomplex
Dit account en andere thematische accounts passen niet meer in het nationale politieplaatje en worden binnenkort gestopt.

Co Marco ‏@cellencomplex
Niet mijn eigen keus, maar ga het besluit verder niet aanvechten.

Co Marco ‏@cellencomplex
Het is niet het einde van de wereld hoor ;) Er blijven nog een heleboel interessante wijkagenten over om te volgen.

Co Marco ‏@cellencomplex
Dank voor de vele reacties, misschien als de beleidsmakers die ook lezen ... wie weet ;)

Co Marco ‏@cellencomplex
Tot 1 april blijf ik u trouwens af en toe nog lastig vallen via twitter, daarna niet meer. #deadline
Senior GGP / Oost-Brabant


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #98 Gepost op: 20 februari 2013, 18:21:09
Een stukje / weblog / discussiepunt op Politie 2.0:

Citaat
Einde"anonieme" twitteraccounts Nationale Politie
Op 20 Februari 2013 om 17.07 door Ringo Ringfinger geplaatst in Discussie

Ben benieuwd naar lijn, veranderd beleid en nieuwe structuur met betrekking tot verbod op "anonieme" twitteraccounts bij de Nationale Politie?

In het weekend van 16 en 17 februari 2013 was er een explosieve toename op politie twitteraccounts. Een felle discussie volgde tussen Eric Stolwijk, directeur communicatie, en enkele soms zeer ernstig verontruste collega's. Kern van de discussie is dat vooral thematische accounts niet meer zouden passen  in het nationale politieplaatje.

Twitteraccounts worden gewoon op bevel van korpsleiding in Den Haag gestopt! De directeur communicatie, Eric Stolwijk, laat via twitter weten: "We proberen er alleen wat lijn in te krijgen en we willen graag een gezicht bij een account. Geen anonieme namen. Nu is het overal anders". Hij belooft ook dat er op korte termijn meer info komt via politie.nl. Richtlijnen van bovenaf.

Richtlijnen via de website politie.nl? Uiteraard van bovenaf, want wie beslist er nu eigenlijk? Hoe verhoudt dit zich met de uitspraak van Jannine van den Berg, lid korpsleiding, dat "leidinggevenden die acteren op basis van macht de minderheid moet gaan worden."

Kennelijk is het nog niet zover. En moeten we daarop wachten? Doe mee aan deze discussie. Bestaat bij jullie ook de angst dat dit het einde is van veel, graag gelezen, accounts die de politie juist wel al een gezicht geven?

Wie het weet mag het zeggen: "wat levert participatie op voor de medewerker en wat voor de organisatie?"
http://criminaliteitswijzer.ning.com/forum/topics/einde-anonieme-twitteraccounts-nationale-politie
Senior GGP / Oost-Brabant


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 27 februari 2013, 01:11:15
Social media steeds belangrijker voor politie

http://www.politie.nl/nieuws/2013/februari/26/00-social-media-steeds-belangrijker-voor-politie.html
Laatste update: 26-02-2013 | 14:41

Voor 1 januari van dit jaar hadden de 26 korpsen allemaal een eigen beleid voor communicatie en social media. Met de start van de nationale politie maakte een groep socialmedia-experts uit het hele land een begin met een nationaal twitterbeleid. Daaruit kwam onder meer dat socialmedia-accounts qua naamgeving en layout herkenbaar moeten zijn.

Herkenbaar betekent immers ook beter vindbaar. Bovendien zorgt uniformiteit in naamgeving en layout er voor dat volgers beter kunnen zien of ze te maken hebben met iemand die echt van de politie is. Daarom is besloten tot een eenduidige profielomschrijving.

Van @Politie tot lokaal
Politieaccounts zijn er op een aantal niveaus: landelijk (@politie), gemeentelijk (bijv Groningen en Den Haag), persoonlijk (zoals wijkagenten, leidinggevenden) en functioneel (@depolitiezoekt @depolitieheli). Deze laatste categorie richt zich op specifieke politietaken en specifieke doelgroepen met een landelijk karakter.

Persoonlijk
Social media ontlenen voor een deel hun kracht aan het persoonlijke contact. Daar hoort, als dat mogelijk is, een gezicht bij. Het is makkelijker om iets te vertellen of te melden aan een persoon dan aan een algemeen account. Dat verklaart ook het succes van vele twitterende wijkagenten. Het gebeurt ook dat meerdere wijkagenten gebruik maken van één account. Dat is dan terug te lezen in de profielomschrijving. Politiemensen krijgen van te voren een opleiding over de mogelijkheden en het gebruik van social media.

Officieel account
Er zijn vele accounts op social media die wel ‘politie’ in de naam voeren, maar niet van de politie zijn. Vaak is onduidelijk wie achter deze accounts zitten en waarom ze onder de vlag van de politie varen. De kans op misbruik is dan altijd aanwezig. Juist daarom streeft de politie naar heldere identiteit en herkenbaarheid. Mensen moeten de accounts makkelijk kunnen vinden en er op kunnen vertrouwen dat ze inderdaad van de politie zijn.

Politie.nl
Door de komst van het vernieuwde politie.nl, waarop de eigen buurt en wijk belangrijk zijn, kunnen de socialmedia-accounts van bijvoorbeeld wijkagenten ook heel gemakkelijk gepromoot worden. Na het invoeren van je postcode op de website kun je meteen doorklikken naar het Twitteraccount van je eigen wijkagent.

Veiliger
Social media, zoals Twitter, YouTube en Facebook, worden in de komende jaren steeds belangrijker voor de politie. Communicatie via social media draagt bij aan het werk in de wijk, in de handhaving en bij opsporing. Via social media kan de politie snel en gericht communiceren met burgers. Dankzij smartphones kunnen politiemensen bovendien hun werk beter en veiliger doen: ze kunnen snel op de hoogte gebracht worden van informatie die voor hun werk van belang is en zich daardoor beter voorbereiden op hun inzet. Het aantal smartphones is de laatste jaren dan ook sterk gestegen bij de politie. Het beleid van de nationale politie is erop gericht om de mogelijkheden nog beter te benutten
Samen sterk in de hulpverlening!