Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 118804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #150 Gepost op: 6 februari 2014, 12:49:02
Citaat van: Live link=msg=1242410 date=1391616059
Politiemedewerkers zijn uitgesloten van deelname.

balen!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #151 Gepost op: 6 maart 2014, 18:35:12
zie ook:

Citaat van: Live link=msg=1248425 date=1394127191
Hendrik van Rijn ‏@wijkagentLisse
#Kijktip RT Vanavond in @ZEMBLA onderzoek naar de grenzen van de #burgerparticipatie in 'Allemaal agent' om 20:50u bij op @Nederland2.

5:38 PM - 6 Mar 2014 ·

http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/2014/afleveringen/06-03-2014

Deze uitzending is te zien op 06 maart 2014 om 20:50 uur op Nederland 2.

De aflevering is hier te bekijken vanaf (ongeveer) 06 maart 2014 21:38 uur.

Op grote schaal worden burgers betrokken bij opsporing en veiligheid. Bijna anderhalf miljoen doen mee aan Burgernet. En in meer dan 200 wijken en buurten zijn burgerwachten de ogen en oren van de politie. 's Avonds patrouilleren ze door de straten, verdachte situaties worden doorgegeven aan de wijkagent. Veiligheid is een zaak van ons allemaal, zegt het kabinet, en de burger  mag best een handje helpen. Maar steeds vaker nemen burgers zelf het initiatief.  Ondernemers beginnen op Facebook hun eigen Opsporing Verzocht. Op het internet wordt jacht gemaakt op dierenbeulen.  En pedojagers trappen de deur in bij vermeende kindermisbruikers. ZEMBLA onderzoekt: Waarom willen zo veel mensen zelf politieagent spelen? En wat zijn de gevaren?

'Op geen enkele ander terrein is de bereidheid van de burger om te participeren zo groot als op gebied van veiligheid.', zegt Albert Meijer, hoofddocent publiek management verbonden aan de  Universiteit Utrecht. 'Als mensen de politie helpen, dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee. Maar mensen kunnen  snel een stap te ver gaan.'

Meijer doet onderzoek naar de rol van sociale media bij de politie. 'Je ziet dat de politie steeds vaker de sociale media gebruiken om de burger te betrekken bij de veiligheid. Het is snel en goedkoop en je kan op een makkelijke manier veel mensen bereiken.'
Zembla laat zien hoe in Nijmegen een twitterbericht van de dierenpolitie over een dode hond uitloopt op een bijna-lynchpartij.
Volgens publicist en privacy expert Bart de Koning lopen de gemoederen vooral hoog op als het gaat om dierenmishandeling of misbruik bij kinderen. 'Op het internet wordt jacht gemaakt op “een ponypletter”. Vermeende pedo’s worden ernstig bedreigd.  Als we niet uitkijken gaan er doden vallen.'


ZEMBLA: ‘Allemaal agent’, donderdag 6 maart 2014 om 20.50 uur bij de VARA op Nederland 2.
Samen sterk in de hulpverlening!


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #152 Gepost op: 2 april 2014, 15:46:20


 e050


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #153 Gepost op: 2 april 2014, 17:08:45
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1255557 date=1396446380


 e050
De tweet is verwijderd geloof ik, althans kan hem niet meer vinden. Maar vind er wel enige vorm van humor in zitten. En hij had waarschijnlijk niet verwacht dat de tweet "viral" zou gaan.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 2 april 2014, 17:20:06
De Tweet is inderdaad verwijderd.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 2 april 2014, 18:15:13
Met zo'n Dirty Harry tekst vond ik het meer een ontwijkagent  8)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #158 Gepost op: 22 mei 2014, 15:36:44
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221167 date=1384835076
Discussie vanaf hier en verder afgeplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79748.0


Lijkt langzaam aan meer op een verslaving...  :-\
Voor opsporingsdoeleinden kan ik het nog begrijpen maar: "zoveel mogelijk wat ik meemaak" !?
Ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan als mijn collega's tijdens werk constant met dat ding in de handen lopen en vaak niks meer meekrijgen wat om hun heen gebeurd... Kortom, bij ons is het dus absoluut uit den boze tijdens de dienst...

Weer een mooi voorbeeld in zijn blog vandaag: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1269767

Als 'twittercops' zijn Hugo en ik erg actief in het delen van ons dagelijkse werk. Enkele meldingen verder besluit ik twee tweets over deze zaak op Twitter teplaatsen. De reacties van onze volgers zijn enkel lovend. Complimenten voor ons kordate optreden, maar ook medeleven met diegene die trachtte er een eind aan te maken.

De volgende dag zie ik dat de bewuste suïcidale man ook heeft gereageerd. Openlijk stuurde hij de tweet: ‘#helden bedankt!!’ In meerdere privéberichten later in de week geeft hij aan dat het, ondanks wat tegenslagen, langzaamaan iets beter met hem gaat. Hij heeft veel gehad aan ons gesprek in de auto, onderweg naar het bureau. Uiteraard hebben we ook nog even gebeld. Nazorg is belangrijk.

Weken later sta ik in uniform op de weg. Of het nu een alcoholcontrole is of een andere controle, ik weet het niet meer. De bestuurder van een auto zegt tegen me: ‘Jij bent toch die twittercop?’ Lachend zeg ik 'ja'. ‘Ik wil je bedanken omdat je mijn vriend gered hebt, toen hij het leven niet meer zag zitten. Heel erg goed van je. Ik volg je ook op Twitter en blijf je volgen!’ Eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast. Bescheiden geef ik aan dat we enkel ons werk doen.

Collega’s vragen zich (soms terecht) af of we sommige incidenten wel moeten delen. In dit geval is het volgens mij het delen op social media waard. Mocht de man mij weer nodig hebben dan hoeft hij enkel een privébericht te sturen en kan ik veel eerder hulp voor hem inschakelen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #159 Gepost op: 27 juni 2014, 22:49:28
Erg leuk om te volgen op Twitter.

De internationale Tweet-a-thon. Vele internationale politiediensten twitteren 24 uur met de hashtag #poltwt.

Een internationaal kijkje in de keuken.