Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 118795 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #260 Gepost op: 20 juli 2016, 20:50:25
Laatste berichten samengevoegd met dit topic.

DiNozzo


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #261 Gepost op: 21 juli 2016, 11:59:18
Citaat van: PimZ link=msg=1437856 date=1469034807
Ik heb zelf foto's verkocht van ongevallen e.d., maar ben nu dan 'echt' journalist.

Het valt me op dat vooral regionale media zo'n beetje alleen maar de (gratis) foto's van de politie gebruiken bij elk bericht. Is de politie zelf gaan leveren om '112-hyenas' te ontmoedigen? Ook het verhaal erbij wordt vaak kant en klaar geleverd per Facebook en gecopypaste als nieuwsbericht.

Journalistiek nogal een zonde, maar het is net alsof er afspraken over zijn. Weet iemand hier meer over?

In mijn werkgebied geen afspraken maar wat je schrijft is wel heel herkenbaar. Soms wordt de tekst nog iets aangepast maar zeker niet altijd.
Misschien schrijven we gewoon hele goede berichten......  :P


PimZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #262 Gepost op: 21 juli 2016, 13:46:28
Citaat van: Jim1 link=msg=1437929 date=1469095158
In mijn werkgebied geen afspraken maar wat je schrijft is wel heel herkenbaar. Soms wordt de tekst nog iets aangepast maar zeker niet altijd.
Misschien schrijven we gewoon hele goede berichten......  :P

Als onderzoeksjournalist kan ik goed onderzoeken, maar ik werk niet voor de recherche  :P


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #263 Gepost op: 25 juli 2016, 22:28:26
Een nieuwe discussie afgesplitst tot: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98762

DiNozzo


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #264 Gepost op: 27 augustus 2016, 21:16:36
Politiehelikopter ‏@DePolitieheli  1h
Zojuist geland in #Gorssel. Heli als eerste eenheid ter plaatse Met @POL_Lochem reanimatie gedaan #waakzaam&dienstbaar ^16




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #266 Gepost op: 22 januari 2018, 13:16:18
Waarom is het voor het de Nederlandse politie zo interessant om zo snel mogelijk te raaskallen over dodelijke ongevallen.

In een klein dorpje in het oosten van het land is een bestuurder dodelijk verongelukt door een aanrijding met een trein op de overweg.

Het lijk zit nog in de auto, prorail laat via twitter weten dat de stremming van het spoor nog wel even zal duren omdat het voertuig vast in de trein zit. De krant post al een foto van het witte voertuig voor de trein.

De incidentenbestrijder van Prorail laat ons het voorkantje (+ merk voertuig) even zien via twitter.

De kans is niet ondenkbeelding dat in het dorp iedereen weet wie er rijdt in dit voertuig.

De politiewoordvoerder weet niet eens zeker wat de oorzaak is van het ongeval maar doet de nabestaanden al een groot plezier door te melden dat het vermoedelijk opzet oftewel zelfmoord/moord is.

Citaat
Politiewoordvoerder Paul Koetsier laat weten dat er vermoedelijk 'opzet in het spel is'. ,,De machinist verklaarde dat de auto plotseling stil ging staan midden op de overweg.'

https://www.destentor.nl/rijssen-holten/dode-bij-treinongeluk-op-overweg-tussen-holten-en-rijssen~a675ebf0/

Ik heb de politieschool niet doorlopen maar volgens mij kan een voertuig dat plotseling stil komt te staan op de overweg ook komen door een technisch defect aan het voertuig of door chauffeur met een acute hartstilstand, beroerte of andere medisch probleem.

Ik zou het logischer vinden als de politie wacht tot het hele onderzoek klaar is (incl obductie) om dan de krant te vertellen wat de oorzaak is. Als het slachtoffer overleden is door een beroerte achter het stuur kampen de nabestaanden de rest van hun leven met de roddel en achterklap over zelfmoord .... want de politie zal zoiets toch niet zomaar roepen.

https://twitter.com/ICB_Joelle/status/955408141973442560


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #267 Gepost op: 22 januari 2018, 13:50:21


Het lijk zit nog in de auto, prorail laat via twitter weten dat de stremming van het spoor nog wel even zal duren omdat het voertuig vast in de trein zit. De krant post al een foto van het witte voertuig voor de trein.



Ik zou het logischer vinden als de politie wacht tot het hele onderzoek klaar is (incl obductie) om dan de krant te vertellen wat de oorzaak is. A

Politiemensen zijn nog steeds bezig met het onderzoek:

https://twitter.com/OvDRail_Hans/status/955420158083981313


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #268 Gepost op: 22 januari 2018, 15:55:01
Incidentbestrijder van ProRail kan haar functie net zo goed veranderen naar fotograaf van ProRail.

Ik vind dat hulpdiensten meer terughoudend moeten zijn in het gebruik van social media. Tegenwoordig staat dit er bijna centraal, de buitenwereld laten zien wat je doet en hoe. Eerste taak is hulpverlening, geen online persvoorlichter en fotograaf zijn. Naderhand kan je best iets delen waarvan je denkt dat het van toegevoegde waarde is voor anderen.

Ik vind daarnaast wel dat praktische informatie gedeeld kan worden, maar denk in dit geval dat mensen kennis nemen van de stremming via de NS en niet via de twitter van ProRail.

Voor wat betreft de politiewoordvoerder; er had net zo goed kunnen staan dat er vermoedelijk sprake zou zijn van een technisch mankement. Dit is namelijk meteen een andere reden dat het voertuig plotseling ging stil staan op het spoor.
Uitspraken op persoonlijke titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #269 Gepost op: 22 januari 2018, 16:18:51
Voor wat betreft de politiewoordvoerder; er had net zo goed kunnen staan dat er vermoedelijk sprake zou zijn van een technisch mankement. Dit is namelijk meteen een andere reden dat het voertuig plotseling ging stil staan op het spoor.

Inderdaad, ik vind het bijzonder dat de politie op het moment dat het lijk nog warm en bekneld aan de trein hangt gaat communiceren over één vermoedelijke oorzaak.

Ik vind het zelfs apart dat een woordvoerder van de politie wereldkundig maakt wat een machinist heeft gezegd. Op basis van de verklaring van de machinist trekt de politieman de conclusie dat het dan vermoedelijk wel opzet geweest zal zijn.

In mijn optiek is gedegen onderzoek ook verifieren of de verklaring van de machinist wel klopt. Het zou net zo simpel kunnen dat de auto al langer op de overweg stond omdat de bestuurder een epileptische aanval had terwijl de treinmachinist tegen de voorschriften in zat te appen met zijn vriendin. Op het moment dat hij weer op het spoor keek zag hij de auto en was het te laat om nog te kunnen (af)remmen.

https://twitter.com/ICB_Joelle/status/955441601177890816