Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 118777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2011, 11:03:55
Twitterende wijkagenten binnen Kennemerland

Van: KennemerlandPolitie | Gemaakt op: 29 mrt 2011

Stefan van Broekhuijsen, wijkagent Boven de Baandert in Heemskerk, vertelt over Twitter. De link naar zijn account is: http://twitter.com/PolKenWijkagHBD

Alle andere Twitterende wijkagenten van Kennemerland vind je op: www.politie.nl/kennemerland


Voor een altijd actueel overzicht van alle (momenteel ruim 240) twitterende buurt-, jeugd- wijkagenten en buurtbrigadiers in heel Nederland, volg http://twitter.com/HVforumNL/wijkagenten binnen ons twitter account http://twitter.com/HVforumNL
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 12 april 2011, 14:44:55
Citaat
Geen strafvervolging twitterende politiechef

ASSEN -  Het Openbaar Ministerie (OM) in Assen stelt geen strafvervolging in tegen voormalig districtschef Gerda Dijksman van de politie Zuidwest-Drenthe naar aanleiding van haar Twitterbericht over de „fascistische PVV”. Zij heeft met het plaatsen van de tweet geen strafbaar feit gepleegd, aldus het OM dinsdag.

Dijksman plaatste in augustus vorig jaar een tweet met de tekst: 'politiek is nu goed wakker en buitelt over elkaar als het gaat om terechte zorg voor fascistische pvv'. Er kwamen drie aangiftes binnen bij het OM wegens smaad en belediging.
Volgens het OM is daar echter geen sprake van. „De tweet richt zich namelijk niet tot één of meer bepaalde personen, maar tot een politieke groepering, de PVV”, motiveert het OM. „Belediging is een zeer persoonlijk delict.”

Bron:Telegraaf


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #32 Gepost op: 16 april 2011, 12:08:06
Ter aanvulling het officiële bericht van Politiekorps Drenthe:

Districtschef Politie Zuidwest Drenthe krijgt voorwaardelijk strafontslag

Assen, 25-02-2011 • De korpsbeheerder van Politie Drenthe heeft de districtschef van Zuidwest Drenthe voorwaardelijk strafontslag opgelegd. Daarnaast mag zij niet langer de functie van districtschef bekleden. Aanleiding voor deze maatregelen zijn de uitkomsten van een door Politie Drenthe uitgevoerd tuchtrechtelijk onderzoek. Dit onderzoek was opgestart na een uiting van de districtschef via het medium Twitter met betrekking tot een geval van koolmonoxide-vergiftiging in een flatgebouw in Meppel op 25 december 2010. Zonder de feiten te kennen veronderstelde de districtschef in een ‘tweet’ dat er sprake zou zijn geweest van een geval van huiselijk geweld.

De korpsbeheerder heeft zijn overwegingen vooral gebaseerd op de uitkomsten van een door Politie Drenthe uitgevoerd tuchtrechtelijk onderzoek. Daaruit heeft de korpsbeheerder geconcludeerd dat er sprake is van ernstig plichtsverzuim. Door de bewuste ‘tweet’ hebben nabestaanden van de slachtoffers pijnlijke emotionele gevolgen ondervonden van de voorbarige en ongepaste berichtgeving.

Daarnaast heeft de actie ook in de samenleving en binnen het politiekorps Drenthe veel onrust veroorzaakt. De korpsbeheerder rekent dat betrokkene zwaar aan.

Uit het onderzoeksrapport blijkt ook dat zowel van het lekken van vertrouwelijke politie-informatie als van het mogelijk beïnvloeden van een strafrechtelijk onderzoek geen sprake is.

De korpsbeheerder heeft in zijn strafoplegging rekening gehouden met het feit dat betreffende districtschef al eerder de grenzen van het toelaatbare in de sociale media heeft opgezocht.
In augustus 2010 sprak hij haar aan op haar gedrag naar aanleiding van een tweet over de PVV.

De korpsbeheerder heeft de districtschef van Zuidwest Drenthe voorwaardelijk strafontslag aangezegd met een proeftijd van twee jaar. De korpsbeheerder heeft naast deze strafoplegging ook besloten dat betrokkene niet langer de functie van districtschef politie Zuidwest Drenthe mag bekleden.

De korpschef van Politie Drenthe zal bepalen welke werkzaamheden betrokkene gaat verrichten.


Schriftelijke reactie Gerda Dijksman

Gerda Dijksman is niet bereikbaar voor commentaar, maar laat het volgende weten:

“Bij dezen wil ik nogmaals mijn oprechte excuses aanbieden aan de nabestaanden, vooral vanwege de impact van de gevolgen van mijn actie. Ik betreur de ontstane situatie zeer. Dat doe ik ook in de richting van het bestuur, het korps en naar mijn collega's in het district. Ik snap dat het draagvlak voor mijn functioneren als districtschef van Zuidwest Drenthe weg is en dat ik deze functie niet langer kan vervullen.”

bron: http://www.politie.nl/drenthe/nieuws/districtschefpolitiezuidwestdrenthekrijgtvoorwaardelijkstrafontslag.asp


Jammerlijke misstap. Zo'n zaak kent alleen maar verliezers...

Twitterende politiechef mag naar Friesland

ASSEN -  De gewezen districtschef Gerda Dijksman van de politie Zuidwest Drenthe mag aan de slag bij het Friese politiekorps. Dit maakte een woordvoerster van de politie Friesland zaterdag bekend. Dijksman werd in februari in Drenthe uit haar functie gezet vanwege haar omstreden uitspraken op Twitter.


 Gerda Dijksman Dijksman begint maandag als 'proceseigenaar intake en noodhulp'. Ze wordt voor twee jaar gedetacheerd. De voormalige cheffin kreeg voorwaardelijk strafontslag nadat zij in december naar aanleiding van twee doden op eerste kerstdag in Meppel twitterde „dat het vast om huiselijk geweld gaat”. Later bleek dat twee jonge mensen om het leven waren gekomen door koolmonoxidevergiftiging.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9554556/__Gerda_Dijksman__naar_Friesland__.html?p=6,1


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 20 april 2011, 15:48:25
Politie maakt excuses voor twitterbericht

http://www.nu.nl/binnenland/2495816/politie-maakt-excuses-twitterbericht.html
Uitgegeven: 19 april 2011 12:36
Laatst gewijzigd: 19 april 2011 13:35

EINDHOVEN - De Eindhovense politie heeft dinsdag op twitter excuses aangeboden voor een eerder verspreid bericht.
 
Daarin werd een oproep gedaan tips te leveren over een aantal mannen die betrokken waren bij een vechtpartij in januari in een parkeergarage in Eindhoven.

''VIJF LAFFE daders #zinloosgeweld #Marokkaans #040 Herken jij ze? Bel anoniem: 0800-7000 PLS-RT'', twitterde de Eindhovense politie. Het bericht veroorzaakte nogal wat commotie onder volgers.

Kort daarna werd de oproep verwijderd en verscheen een nieuw bericht met excuses van de politie. ''Ongelukkige woordkeuze tweet #zinloosgeweld zaak. Excuses. Niet de gebruikelijke termen die wij hanteren'', twitterde de politie.

Een woordvoerster laat weten dat de oproep voor tips is ingegeven door 'sentiment en emotie'. Verder wil ze niet op de kwestie ingaan.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #35 Gepost op: 28 april 2011, 13:41:02
Politie gaat twitteren tijdens Koninginnedag

De politie Amsterdam-Amstelland twittert live tijdens de komende Koninginnedag. Wie zich aanmeldt als volger van de politie-tweets ziet wat de politie doet en kan berichten verwachten over veiligheid en bereikbaarheid in Amsterdam.

De tweets zijn te volgen via www.twitter.com/politieaa. In alle berichten over Koninginnedag komt de hashtag (code) #Qday020 te staan, zodat ook Twitteraars die tweets zoeken over Koninginnedag in Amsterdam de berichten tegen kunnen komen.

Het Amsterdamse korps zet Twitter sinds ongeveer een jaar in om nieuws- en opsporingsberichten te verspreiden. Tijdens de huldiging van het Nederlands elftal gebruikte de politie Twitter voor het eerst om bezoekers van een evenement snel en direct te informeren. Ook twitterde de politie onder meer live rondom oud en nieuw, het zeilevenement SAIL 2010 en het Prinsengrachtconcert.


bron: at5.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 29 april 2011, 22:04:52
Politie gaat twitteren tijdens Koninginnedag
en helemaal in stijl!  O0

Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 29 april 2011, 22:25:31
Leuk bedacht dat kroontje O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 12 mei 2011, 17:18:12
Wijkagent berispt om tweet over kruiper

AMSTERDAM -  De Amsterdamse wijkagent die twitterde over een kruipende sm-slaaf is door de politie berispt. De kruiper in kwestie is inmiddels opgepakt.

De politie had het afgelopen week druk met de man, die slechts gekleed in zijn onderbroek door de Westelijke Grachtengordel kroop.
Wijkagent Misha Nauman twitterde dat hij deze week meermaals werd geconfronteerd met een man die in witte onderbroek door de wijk kroop of liep, in opdracht van zijn meesteres."Hier gaan wij natuurlijk zakelijk mee om....... (maar ondertussen #woehahahaha)", schreef hij.
"Wat mij betreft had dit niet mogen gebeuren. Het was een bericht in de categorie leedvermaak. Er is van alles mis met mensen en daar zit meestal een verhaal achter. De wijkagent wordt erop aangesproken", laat een woordvoerder van politie in Amsterdam weten.
De wijkagent mag de tweet overigens laten staan en zal verder geen consequenties ondervinden van zijn bericht. De 'slaaf' is aangehouden wegens ordeverstoring en gehoord.

Bron:Telegraaf


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #39 Gepost op: 12 mei 2011, 18:12:44
Wijkagent berispt om tweet over kruiper

AMSTERDAM -  De Amsterdamse wijkagent die twitterde over een kruipende sm-slaaf is door de politie berispt. De kruiper in kwestie is inmiddels opgepakt.

De politie had het afgelopen week druk met de man, die slechts gekleed in zijn onderbroek door de Westelijke Grachtengordel kroop.
Wijkagent Misha Nauman twitterde dat hij deze week meermaals werd geconfronteerd met een man die in witte onderbroek door de wijk kroop of liep, in opdracht van zijn meesteres
"Hier gaan wij natuurlijk zakelijk mee om ....... (maar ondertussen #woehahahaha)", schreef hij.
"Wat mij betreft had dit niet mogen gebeuren. Het was een bericht in de categorie leedvermaak. Er is van alles mis met mensen en daar zit meestal een verhaal achter. De wijkagent wordt erop aangesproken", laat een woordvoerder van politie in Amsterdam weten.
De wijkagent mag de tweet overigens laten staan en zal verder geen consequenties ondervinden van zijn bericht. De 'slaaf' is aangehouden wegens ordeverstoring en gehoord.

Bron:Telegraaf

Als hij nou het gedeelte ( ....... maar ondertussen #woehahahaha ) had weggelaten was er naar mijn idee niets
aan de hand geweest en had het nooit in de krant gekomen.
En als het al in de krant was gekomen dan denk ik puur als bijzondere tweet.
In ieder geval lijkt het mij een goed leermoment in hoe ver kan ik gaan met twitter.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen