PHTLS

Auteur Topic: PHTLS  (gelezen 14211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marco75

  • Gast
Gepost op: 19 maart 2004, 17:17:16
Beste ambulancehulpverleners,

Mijn vraag is als volgt: Heeft het voor mij zin, en is het überhaupt mogelijk om de PHTLS- opleiding te gaan volgen. Ik ben nu hap-chauffeur maar wil uiteindelijk als ambulancechauffeur gaan werken. Ik heb dit ook al op het prikbord van ambulancepagina.nl gevraagd maar kreeg daar (zoals zovaak) geen fatsoenlijk antwoord.

Alvast bedankt voor jullie mening hierover!

Groetjes Marco




rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2004, 20:21:33
volgens mij is het volgen van de PHTLS alleen mogelijk in het kader van de nascholing SOSA en moet je dus al werkzaam zijn bij een ambulancedienst en al je SOSA diploma hebben. Je moet dan in 5 jaar een aantal studiepunten halen als nascholing en een aantal van die punten haal je door het volgen van en met goed resultaat afsluiten van de PHTLS.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2004, 12:27:30
In nederland geven ze alleen PHTLS aan Ambupleegen..

In de US geven de cursus ook aan First Responders, Brandweer personeel etc..

Misschien, kan je in Nederland ook meedraaien.. maar of gecertificeerd wordt....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2004, 13:37:19
Je kunt uiteraard gewoon het PHTLS boek kopen en zo met zelfstudie ook een hoop kennis vergaren.
ik heb dat zelf ook gedaan en het geeft je een heleboel achtergrond kennis over ongevalsmechanismen  hoe de ongevals site te lezen etc.

Uiteraard worden de praktische zaken dan niet geoefend, maar aan de andere kant zijn die niet zo verschillend van de dagelijkse ambulancepraktijk als ik het boek Handelingsschema's er naast leg.

Ik heb zelf de amerikaanse versie gekocht, die was een stuk goedkoper, maar als je ergens een nederlandse kan lenen dan is dat helemaal mooi natuurlijk. Als je engels niet echt goed is zou ik het bij de nederlandse versie houden.

Succes
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


bert

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2004, 14:33:32
Ik heb het idd ook gedaan met het Amerikaanse boek
zeer interessante lectuur
maar ik kan me voorstellen dat de praktijkoefeningen wel een extra dimensie geven aan de cursus ...


marco75

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2004, 15:15:08
Kijk, dat zijn tenminste reacties waar ik iets aan heb! :) Mijn vraag is bij deze wel beantwoord (meer reacties blijven uiteraard welkom). Ik heb eigenlijk nog wel een ander vraagje, namelijk is het ook zinvol? Zoals ik schreef, ik werk nu als hap-chauffeur met de ambitie om ambulancechauffeur te worden. Is het dan in je voordeel als je tijdens sollicitaties kunt noemen dat je een "zelfstudie" PHTLS hebt gedaan? Of leg je de lat dan eigenlijk weer te hoog? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat ze geen bijdehandte chauffeur aan zullen nemen die straks de pleeg de les gaat lezen. Aan de andere kant lijkt mij: hoe meer kennis hoe beter.
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, alvast bedankt.
Groetjes Marco


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2004, 16:06:57
Tja dat is moeilijk, aan de ene kant spreekt het in je voordeel denk ik, aangezien je demonstreert echt interesse in je (toekomstige) vakgebied te hebben, tevens ben je bereidt daar prive geld en tijd aan te besteden en dat geeft in ieder geval aan dat je gemotiveerd bent.

Zolang je de rol van chauffeur en verpleegkundige maar uit elkaar weet te houden (ook op je sollicitatiegesprek) dan denk ik dat het wel positief is.
Overigens zullen de meeste ambulanceverpleegkundigen ook de PHTLS cursus wel gevolgd hebben, dus dat "de les lezen" zie ik nog niet zo maar gebeuren, en het slimste jongetje van de klas spelen is dan inderdaad niet goed denk ik.

Maar informeer eens links of rechts bij een RVA PZ functionaris hoe men daar staat tegenover de combinatie chaufeur en PHTLS zelfstudie staat.
Misschien hebben ze nog wel hele ander goede tips of studies, voor je PHTLS helemaal doorgewerkt hebt en het ook een beetje begrijpt en onthouden hebt ben je wel een paar maandjes verder.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2004, 16:08:00
In nederland geven ze alleen PHTLS aan Ambupleegen..

In de US geven de cursus ook aan First Responders, Brandweer personeel etc..

Misschien, kan je in Nederland ook meedraaien.. maar of gecertificeerd wordt....


Sorry Peter maar elk sosa gediplomeerde pleeg en chauffeur gaat naar de PHTLS beiden krijgen daar dezelfde cursus alleen bij de theorie toetsen hoeft de ch een paar vragen niet in te vullen. nogmaals verder loopt de cursus volledig samen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2004, 17:55:34
Blij te horen Rick.

Ik ken de PHTLS alleen uit de US en weet dat bij de introductie in NL, eerste alleen plegen mochten komen opdraven...

Dus blij dat de methodiek ook voor ambu-chaffeurs beschikbaar is...

Nu nog voor intermediate getrainde hulpverleners... zoals first responders en dan zijn we redelijk op het zelfde pijl als in US.
Ik heb de PHTLS in de US gedaan.. (als brandweerman, op EMT-B niveau. in 1995.. en ik vond het een zeer waardevolle opleiding....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2004, 18:52:40
het werkt inderdaad wel zo lekker als de ambu chauf ook PHTLS getraind is , de meeste handelingen wordt je immers geacht samen uit te voeren.
en zo komt het met het pijl van Peter (of zou hij peil bedoelen  ;D) toch weer goed
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources